Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 21:46

20
فروردین
آموزش دوخت کلاه پشمی

آموزش دوخت کلاه پشمی

آموزش درست کردن کلاه پشمی به قدری آسان و ساده است که بعد از تمام شدن کار، دلتان می‌خواهد چند کلاه دیگر با رنگ‌های متفاوت بدوزید، حتی می‌توانید برای کل اعضای خانواده کلاه بدوزید.

مترجم : اعظم اسلامی مجد‌

azameslamimajd2008@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : آموزش درست کردن کلاه پشمی به قدری آسان و ساده است که بعد از تمام شدن کار، دلتان می‌خواهد چند کلاه دیگر با رنگ‌های متفاوت بدوزید، حتی می‌توانید برای کل اعضای خانواده کلاه بدوزید. در روزهای سرد سال، بچه‌ها از ناحیه گوش‌ها احساس سرما می‌کنند. با این الگوی کلاه، گوش‌های آنها به طور کامل پوشانده می‌شود. ظاهر کلاه را می‌توانید به دلخواه کمی تغییر دهید، مثلا پشت آن را بلندتر بگیرید تا به صورت شُل آویزان شود.

برای انتخاب پارچه نیز بهتر است از پارچه پشمی استفاده کنید، اما انواع پارچه‌های بافتنی نیز مناسب هستند. به طور کلی لازم است که پارچه کشش لازم را داشته باشد. برش کلاه باید به گونه‌ای باشد که کشش افقی پارچه دور سر کودک بیفتد تا هنگام گذاشتن روی سر و برداشتن آن، احساس نرمی و راحتی کند. اگر پارچه دارای الیاف طبیعی است (مثل پنبه و ابریشم مصنوعی) بهتر است که قبل از برش، آن را بشویید، زیرا ممکن است که آب‌رفت داشته باشد. در مورد اندازه نیز دور سر کودک یا نوجوان را اندازه بگیرید تا متوجه اندازه مناسب او شوید.

معمولا دور سر کودکان 2 ساله، 50 سانتیمتر و دور سر نوجوان یا فرد بزرگسال 60 سانتیمتر است. برای کلاه کودک 2 ساله، طول کلاه را 20 سانتیمتر و عرض آن را 40 سانتیمتر در نظر بگیرید و برای نوجوان یا فرد بزرگسال طول کلاه را 22 سانتیمتر و عرض آن را 50 سانتیمتر در نظر بگیرید.

بیشتربخوانید:

آموزش دوخت کفش نوزاد

 

 

بعد از پرداختن به نکات ضروری این پروژه خیاطی، حالا دیگر نوبت بخش اصلی کار است. ابتدا از وسایل مورد نیاز پروژه شروع می‌کنیم:

* پارچه پشمی یا هر پارچه مناسب دیگر

* الگوی کار

* وسایل دوخت و دوز

مراحل کار

پارچه را طبق الگو برش بزنید.

آن را تا بزنید (از وسط) به گونه‌ای که دو قسمت کلاه به طور کامل روی هم بیفتند.

قسمت بالای کلاه را از گوشه تیز بالاترین بخش یا انتهای خط مورب دوخت بزنید و بعد با سردوزی و زیگزاگ محکم‌کاری کنید (حتما 1 سانتیمتر جای دوخت را در نظر داشته باشید).

به این ترتیب کلاه به شکل کیسه‌ای در می‌آید که جز قسمت ورودی از همه طرف بسته شده است.

کلاه را دوباره از وسط تا کنید روی هم، ولی این بار تای کلاه به شکلی باشد که جای دوخت مرحله قبل وسط کار بیفتد. برای کاهش حجم کلاه دور تا دور آن را یک دوخت نازک خواهید زد. پس برای قرار گرفتن دو طرف روی هم، ابتدا با سوزن ته‌گرد، دور کلاه و محل دوخت را فیکس کنید. حالا شروع به دوختن کنید و سعی نمایید حالت گرد کلاه را به هنگام دوختن حفظ نمایید تا شکل آن روی سر، خوش‌فرم باشد.

از دوخت زیگزاگ هم می‌توانید استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

چگونه از یک تی شرت کوله پشتی بدوزیم؟

 

 

 

کلاه را به رو برگردانید. لبه آن را به اندازه 1 سانتیمتر تا بزنید و تای مورد نظر را با سوزن ته‌گرد فیکس کنید. برای کلاهی که ارتفاع کمتری دارد، بهتر است اندازه تا 5/2 سانتیمتر باشد، حتی می‌توانید آن را یک بار روی سر کودک‌تان امتحان کنید و با توجه به اندازه‌ها، مقدار تا خوردگی را مشخص کنید. سوزن ته‌گردها را یکی‌یکی در آورید و محل تا خوردگی را بدوزید. اگر جای دوخت لبه کمی موج‌دار شد، ابتدا آن را با اتوی خشک، صاف و مرتب کنید و بعد دوباره بشویید تا شکل خوبی پیدا کند. به این ترتیب لبه‌های موج‌دار نیز از بین می‌روند.

حالا دیگر کار تمام است و می‌توانید از تماشای ماحصل کار خود لذت ببرید.

         

 

 

تعداد بازديد: 46 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز