Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:09

20
مهر
چگونه شاد باشیم؟

چگونه شاد باشیم؟

آیا می‌دانید چگونه باید شاد باشید؟ یا شما نیز مانند بسیاری افراد دیگر منتظرید تا شادی و خوشبختی به سراغ شما بیاید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، دیگر منتظر نباشید.

با استفاده از راه‌هایی که به شما نشان می‌دهیم خودتان شادی را در زندگی‌تان ایجاد کنید. برعکس آنچه در قصه‌ها و افسانه‌ها به ما گفته‌اند، شادی ناگهان و معجزه‌وار برای ما ایجاد نمی‌شود. شادی مقوله ایست که باید توسط خود شما به وجود آید. تحقیقات نشان می‌دهند که فقط حدود 10 درصد از احساس رضایت و خوشبختی افراد مربوط به شرایط خاص زندگی‌شان است و بخش عظیمی از این حس افراد مربوط به شخصیت، افکار، و رفتارهای خود آنهاست. به همین دلیل است که ما معتقدیم می‌توان شاد و خوشبخت بودن را یاد گرفت و شادی امری کاملا اختیاری است. شاید شما هم مانند بسیاری دیگر تصور کنید که شادی از ویژگی‌هایی مانند ثروت، زیبایی و زندگی بدون استرس نشات می‌گیرد. اما واقعیت این است که آمارها نشان می‌دهند افرادی که ثروت، زیبایی و زندگی بدون استرسی دارند کمتر از افرادی که چنین ویژگی‌هایی را ندارند احساس شادی و خوشبختی می‌کنند. افرادی که شاد هستند می‌دانند که شادی نتیجه تصمیماتی است که آنها در زندگی خود می‌گیرند و زندگی آنها بر مبنای ویژگی‌های زیر ساخته می‌شود:

تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید!

اگر به دنبال خوشبختی هستید، خوب است بدانید که می‌توانید با انتخاب‌های صحیح، افکار و رفتارهای مناسب بر میزان شادی و رضایت خود از زندگی تاثیر بگذارید. البته تغییر افکار و رفتار به همین سادگی هم نیست، اما به هر حال شما می‌توانید میزان شادی خود را افزایش دهید.

روابط خود با دیگران را جدی بگیرید

خود را با افراد شاد احاطه کنید. بودن در کنار افرادی که از زندگی خود راضی هستند بر خلق و خوی شما نیز تاثیر می‌گذارد. در عین حال اگر شما شاد باشید نیز می‌توانید بر اطرافیان خود تاثیر مثبت بگذارید و باعث شادی آنها نیز بشوید.دوستان و اعضای خانواده در شرایط سخت  و در شادی‌ها در کنار شما هستند و شما را همراهی می‌کنند. هر چند که حمایت آنها از شما بدون داشتن توقع است، اما توجه داشته باشید که حتی اینگونه روابط نیز نیازمند توجه و تقویت هستند.رابطه خود با دیگران را از طریق گفتار و رفتار مهربانانه تقویت کنید. با انتقادهای آنان منطقی رفتار کنید. به نزدیکانتان بفهمانید که چقدر از بودن در کنار آنها لذت می‌برید و چقدر خوشحالید که آنها را در کنار خود دارید.

قدردان زحمات دیگران باشید

سپاسگزاری و شکرگزار بودن مفهومی فراتر از گفتن «متشکرم» است. سپاسگزاری علاوه بر گفتار، باید در کردار شما نیز تجلی یابد. گذراندن روزهای زندگی بدون توجه به نعمت‌هایی که در اطراف ما وجود دارند کاریست که اکثر ما انجام می‌دهیم. گاه یک بیماری شدید یا یک مشکل بزرگ باعث می‌شود ما به متوجه نعمت‌هایی که تا کنون داشته‌ایم ولی توجهی به آنها نداشته‌ایم بشویم. قبل از اینکه اتفاق بدی برای شما بیافتد به نعمت‌های زندگی‌تان توجه کنید و قدردان آنها باشید.هر روز، حداقل یکی از نعمت‌های زندگی‌تان را به خودتان یادآوری کنید. اگر ناراحت شدید، فورا به یاد جنبه‌های مثبت زندگی بیافتید و سعی کنید عامل ناراحتی را از خود دور کنید. برای مثال اگر خواهرتان روز تولد شما را فراموش کرد، به جای ناراحتی، یاد روزهای سختی که خواهرتان به کمک شما آمده است بيافتيد. شکرگزار بودن باید ویژگی دائمی شما بشود. ویژگی که قبل از خواب شما را به یاد نعمات اطرافتان بیاندازد و صبح اولین چیزی باشد که باعث خوشحالی شما بشود.

مثبت اندیش باشید

 

عادت کنید که همیشه جنبه مثبت همه چیز را ببینید. البته منظور ما این نیست که همیشه به همه مسائل با دید مثبت بنگرید. به هر حال اتفاقات بد و ناگوار اجتناب ناپذیر هستند. اما مهم این است که شما اجازه ندهید افکار منفی بر ابعاد گوناگون زندگی شما غلبه پیدا کنند. اگر شما کلا آدم مثبت اندیشی نیستید، باید تمرین کنید و وقت زیادی صرف کنید تا بتوانید منفی‌نگری را از خود دور کرده و نگاهی مثبت به اتفاقات اطراف خود داشته باشید. اولین گام برای تغییر نگرش به زندگی، شناسایی افکار منفی است که شما را احاطه کرده است. اگر اتفاق بدی در زندگی شما افتاد، کمی تامل کنید و این سوالات را از خودتان بپرسید:  آیا این اتفاق به همان اندازه که من تصور می‌کنم بد است؟  آیا می‌توان به این اتفاق جور دیگری نگاه کرد؟  چگونه می‌توان از این تجربه برای آینده استفاده کرد؟

هدف دار زندگی کنید

افرادی که در زندگی خود هدف دارند- فرقی نمی‌کند این هدف چه باشد، از ساختن یک باغچه زیبا گرفته تا تربیت فرزندان- شادتر از کسانی هستند که در زندگی خود هیچ مقصدی ندارند.داشتن هدف در زندگی نه تنها به افعال و کارهای انسان جهت می‌دهد، بلکه عزت نفس را نیز افزایش داده و باعث جمع شدن افراد کنار یکدیگر می‌شود. سعی کنید کارهای روزانه خود را با اهداف بلند مدت زندگی‌تان هماهنگ کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن روابط عمیق با دیگران به هدف‌دار شدن زندگی کمک بسیاری می‌کند. پس سعی کنید با افرادی که قبولشان دارید و ارزش دوستی را دارند، رابطه‌ای عمیق ایجاد کنید.
برای پیدا کردن کاری هدف‌دار که مورد علاقه شما باشد، این سوالات را از خود بپرسید:   چه چیزی مرا به هیجان می‌آورد و انرژی مرا زیاد می‌کند؟  تا کنون چه کارهایی انجام داده‌ام که می‌توانم به آنها افتخار کنم؟  دوست دارم تصویری که از خود در ذهن دیگران دارم چگونه باشد؟

در حال زندگی کنید

لذت بردن از زندگی را به آینده‌ای که ممکن است استرس یا مشغله شما در آن کمتر باشد موکول نکنید. آن روز ممکن است هیچگاه نرسد. در عوض، به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید از طریق آنها اتفاقات کوچک زندگی را به شادی‌های بزرگ تبدیل کنید. به جای اینکه مدام در حال غصه خوردن برای گذشته و نگرانی برای آینده باشید، در حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید.

برچسب ها: شادی، مثبت اندیشی، خوشبختی، زندگی در حال، شاد زیستن، رفتارهای مناسب، سپاسگزاری، زندگی هدف دار تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز