Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:15

14
آذر
راهکارهای بهبود رابطه‌ جنسی

راهکارهای بهبود رابطه‌ جنسی

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که انزال زودرس در بسیاری از افراد و در برخی از موارد وجود دارد ولی آن انزال زودرسی بیماری تلقی می‌شود که در بیش از 50 درصد نزدیکی‌های فرد رخ دهد.

دکترمحمد والی‌پور؛ متخصص روانپزشکی

 

مشکل جوانان

اگر بیماری اختلال نعوظ شایع‌ترین بیماری جنسی مردان بالای 40 سال باشد، قطعاً انزال زودرس شایع‌ترین بیماری جنسی مردان زیر 40 سال است.

حتی برخی از دانشمندان با در نظر گرفتن کل مبتلایان این بیماری نسبت به کل جمعیت مردان، انزال زودرس را شایع‌ترین بیماری جنسی در کل مردان می‌دانند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته که امکان آمارگیری در این زمینه وجود دارد، برآورد می‌شود 30 تا 70 درصد مردان به نوعی در طول عمر خود دچار این بیماری می‌شوند.

در ایران آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد، چرا که اغلب کسانی که دچار این بیماری هستند به دلایل مختلف اخلاقی و فرهنگی از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنند.

اگرچه همه این بیماران از یافتن راه‌حلی برای رهایی از شر آن خوشحال می‌شوند. 

مشکل مردها، درد دل زن‌ها

انزال زودرس عبارت است از انزالی که زودتر از زمان دلخواه زوجین رخ دهد و باعث نارضایتی یک یا هر دوی آن‌ها شود.

یعنی حتی اگر زوجه نیز در اغلب نزدیکی‌ها احساس کند که انزال همسرش زودتر از زمان مورد انتظار اوست و این حالت باعث نارضایتی او شود، حتی اگر مرد چنین احساسی نداشته باشد، انزال مرد، زودرس بوده و باید بررسی شود.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که انزال زودرس در بسیاری از افراد و در برخی از موارد وجود دارد ولی آن انزال زودرسی بیماری تلقی می‌شود که در بیش از 50 درصد نزدیکی‌های فرد رخ دهد.

یعنی مردی دچار بیماری انزال زودرس است و باید درمان شود که در بیش از نیمی از موارد نزدیکی‌های خود دچار انزال زودرس شود. 

هیجان بی‌مورد

انزال زودرس در اغلب موارد یک مشکل روانی محسوب می‌شود و در آن اندام‌های تناسلی فرد اصلاً دچار اختلال نیستند.

در واقع تصور می‌شود کسانی که دچار انزال زودرس هستند، در اولین تجربیات جنسی خود برای رسیدن به انزال زودتر به دلایل مختلف فرهنگی و گاهی مذهبی تحت استرس بوده‌اند و همین تصور و ذهنیت اولیه در طول زندگی‌شان باعث ایجاد انزال زودرس شده است.

البته آنچه مسلم است، این است که زنان معمولاً دیرتر از مردان ارضا می‌شوند و عدم آگاهی زوجین از چگونگی ایجاد تطابق، زمان طولانی ارضا شدن زوجه و زمان کوتاه‌تر زوج، باعث نمود بیشتر و عذاب‌آورتر این مشکل می‌شود. درحالی‌که می‌توان با یک آموزش درست در این زمینه از احساس نارضایتی زوجین جلوگیری کرد.

مشکلات روانی که به اشکال مختلف می‌توانند باعث ایجاد انزال زودرس شوند زیادند.

مثلاً اضطراب، هیجان و استرس‌های روانی که فرد در زندگی روزمره خود دچار آن‌ها می‌شود در بروز بیماری انزال زودرس نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معمولاً این هیجانات و استرس‌ها باعث می‌شوند تا فرد درحین نزدیکی توانایی خود را در راحتی و تمرکز روی رابطه جنسی از دست داده و انزال زودرس رخ دهد.

یکی‌دیگر از مسایلی که از طریق ایجاد مشکل روانی باعث بروز انزال زودرس می‌شود، ترس از بروز اختلال نعوظ است.

در واقع ترسی که فرد نسبت به از دست دادن نعوظ دارد باعث می‌شود تا به صورت ناخودآگاه انزال زودتر از موعد رخ دهد.

البته در موارد نادری هم مصرف برخی داروها مثل بعضی از داروهای اعصاب باعث بروز انزال زودرس می‌شود. 

تأخیر دلپذیر

برای درمان انزال زودرس باید ابتدا حجب و حیای کاذب را کنار گذاشت و به روانپزشک مراجعه کرد.

روانپزشک بر اساس نتایج بررسی‌های که می‌کند معمولاً دو یا هر سه روش درمان اصلی انزال زودرس را تجویز می‌کند، یعنی: سکس درمانی، دارو درمانی و روان درمانی.

سه مرحله سکس درمانی 

مرحله اول: فعالیت جنسی شروع شده و به صورت معمول ادامه می‌یابد.

مرحله دوم: وقتی احساس انزال به فرد دست داد، فعالیت جنسی باید فوراً متوقف شده و بیمار باید سر آلت تناسلی خود را محکم فشار دهد وبرای چند ثانیه نگه‌دارد تا احساس انزال از بین برود.

مرحله سوم: باید برای حدود 2 – 3 دقیقه صبر کرد و سپس دوباره به فعالیت جنسی ادامه داد. این مراحل باید تا زمانی که دل‌خواه زوجین باشد، تکرار شود.

از تحریک آلت به عنوان عاملی برای کنترل فردی می‌توان بهره جست.

خودتان را تا مرز انزال تحریک کنید، در همان لحظه همه چیز را متوقف کرده، از اراده خود استفاده کنید و اجازه ندهید که انزال صورت پذیرد!

می‌بایست این کار را در نهایت توجه و با بگارگیری کل اراده و تمرکز شخصی خود انجام دهید.

پروسه‌ مذکور را چندین مرتبه باید تکرار کرد. به کمک این تکنیک می‌توانید از "آستانه‌ غیر قابل کنترل انزال" خود مطلع شوید.

زمانی‌که از لحظه دقیق این امر اطلاع پیدا می‌کنید، به‌راحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌توانید تشخیص دهید که چه وقت در حال رسیدن به این نقطه هستید؛ پیرو این مهم به راحتی می‌توانید در لحظه‌ مورد نظر از تحریک بیشتر خود دست بکشید تا انزال صورت نگرفته و مدت زمان بیشتری به ارتباط ادامه دهید.

برای به تعویق انداختن خروج مایع منی در این زمان، فرد باید برای چند لحظه بدون حرکت باقی بماند تا حس انزال به‌طور کلی برطرف گردد، پس از سپری شدن این زمان، وی مجاز می‌شود تا روند نرمال ارتباط را از سرگیرد.

فنون و ترفندهای تعویق انزال

یکی دیگر از روش‌های حیرت انگیز فشردن پرینه است. پرینه (یا میان دو راه) به حدفاصل میان بیضه و مقعد اطلاق می‌شود.

در این قسمت یک نقطه ویژه وجود دارد که اگر با انگشت به آن فشار وارد شود، می‌تواند از انزال جلوگیری بعمل آورد.

البته شاید قدری طول بکشد تا جای دقیق آن‌را پیدا کنید، اما زمانی‌که متوجه محل دقیق آن بشوید، می‌توان به‌طور شگفت انگیزی انزال را به تعویق انداخت.

شاید این شیوه تا حدی در به تعویق انداختن انزال به شما کمک کند، اما هیچ گاه به عنوان بهترین گزینه برای عدم خروج منی تلقی نمی‌شود. 

آگاهی از شدت برانگیختگی فردی در کل مدت رابطه جنسی

البته منظور ما این نیست که آنقدر ذهن خودتان را درگیر این مسئله کنید که به طور کلی دچار وسواس فکری شوید.

اگر بیش از اندازه به این موضوع اهمیت دهید، مزیت لذت بردن از ارتباط جنسی را از دست خواهید داد؛ اما گاهگاه می‌توانید به میزان نعوظ و انگیختگی خود توجه کنید.

* با یک تمرین ساده می‌توایند کنترل بیشتری بر روی رفتارهای جنسی خود بدست آورید.

به این منظور می‌توانید میزان تحریک فردی خود را به عنوان مثال در یک محدودۀ 1 - 10 تعریف کنید. به این ترتیب که عدد 1 نشان‌گر پایین‌ترین میزان برانگیختگی و عدد 10 بیان‌گر مرحله انزال باشد.

پیرو این شماره گذاری شما همیشه باید میزان تحریک فردی خود را روی عددی نگه‌دارید که پایین‌تر از مرحله‌ غیرقابل کنترل باشد.

با بکار بستن این تکنیک ساده هیچ‌گاه در حین رابطه دچار انزال اجباری نخواهید شد.

* کنترل ماهیچه‌های کجل (ماهیچه‌های پوبوکسیک، عضله‌ عانه‌ای دنبالچه، ماهیچه‌های جنسی) هیچ اثری بر روی کنترل خروج منی ندارند.

تقریباً غیر ممکن است که بتوانید به طور ارادی برروی ماهیچه‌های پوبوکسیک (عضله‌ عانه‌ای دنبالچه) خود کنترل داشته و به هنگام انگیختگی اجازه ندهید که منی از آن خارج شود.

حتی تلاش برای انجان دادن یک چنین کاری هم کل ارتباط جنسی را خراب می‌کند.

* بهترین راه این‌است که اول خانم ارگاسم (تحریک) شود؛ آن‌وقت دیگر مهم نیست که شما چه مدت می‌توانید دوام بیاورید.

یکی از راه‌های جلوگیری از انزال زودرس این است که به خودتان بگویید که ابتدا باید شریک جنسی‌ام را به ارگاسم برسانم.

از آنجایی که خانم‌ها انرژی جنسی‌شان مانند آقایون پس از تجربه اولین ارگاسم به سرعت افت پیدا نمی‌کند، پس از این‌که برای مرتبه‌ نخست به رضایت رسیدند، باز هم می‌توانند نسبت به ادامه ارتباط جنسی از خود تمایل نشان دهند.

با به کار گرفتن این تکنیک علاوه بر بالا بردن مدت زمان ارتباط، یک مرد عاشق پیشه‌ بهتر هم جلوه خواهید کرد! 

گول تبلیغات دروغین را نخورید

 انواع مختلفی از قرص‌ها، شربت‌ها، اسپری‌ها، و سایر داروهای جنسی وجود دارند که امید انزال دیررس را به شما نوید می‌دهند، ولی در کمال ناراحتی باید گفت که هیچ یک از آن‌ها مؤثر نیستند.

حتی در برخی موارد مشاهده شده است که بخشی از این داروها موجب می‌شوند که آلت آنقدر بی‌حس شود که فرد بطور کلی در طول رابطه‌ جنسی هیچ چیزی احساس نمی‌کند و بالطبع لذتی هم نمی‌برد.

مجدداً ارگاسم شوید

اگر دفعه اول انزال صورت بگیرد، مطمئناً مدت زمان رسیدن به انزال دوم طولانی‌تر خواهد شد.

فقط به جای این‌که پس از اولین مرتبه، یک‌دفعه به خواب بروید باید خودتان را بیدار نگه‌داشته و مرحله دوم را پس از گذشت مدت کوتاهی شروع کنید.

زمانی که برای بار اول ارگاسم می‌شوید به پیشنوازی ادامه دهید تا هم شما و هم همسرتان دوباره به اندازه کافی آمادگی مجدد انجام رابطه جنسی را پیدا کنید.

* به‌طورکلی بر روی لذت بردن تمرکز کنید نه این‌که چقدر بیشتر می‌توانید ادامه دهید!

زمانی‌که دائماً به ارگاسم فکر کنید، بی‌شک زمان فرارسیدن آن را جلو می‌اندازید.

در عوض سعی کنید به احساسی که در کل بدن‌تان بوجود می‌آید فکر کنید.

ذهن خود را به سمت لذت فیزیکی، بو و یا ظاهر شریک‌تان و یا هرچیز دیگری که حس خوبی به شما القا می‌کند، منحرف کنید. فقط به این امر که هر لحظه امکان دارد انزال شوید فکر نکنید.

* حالت‌های مختلف را امتحان کنید. برخی از حالت‌ها هستند که می‌توانند به شما در تعویق انزال کمک کنند

در همه حال باید توجه داشته باشید که صرف مدت زمان بیشتر تنها با اتکا به پیدا کردن راه‌های جدید لذت بردن و یا تغییر حالت‌های مختلف میسر نخواهد شد.

بلکه همه چیز بر می‌گردد به نگرش و طرز تفکر شما در طول زمان رابطه جنسی.

اگر به این مطلب که می‌توانید از انزال زودرس خود جلوگیری نمایید خوش بین باشید، آن‌وقت کنترل بیشتری بر روی آن پیدا خواهید کرد.

* سعی کنید مدت زمان پیش نوازی را بالا ببرید. هر چقدر پیش نوازی بیشتر به طول انجامد و ارتباط جنسی روند آرام‌تری را از آغاز تا اوج در بر داشته باشد، لذت قسمت پایانی نیز دو چندان خواهد شد.

زمانی‌که در تخت‌خواب با شور و اشتیاق برخورد می‌کنید و وقتی مدت زمان ارتباط جنسی را به وسیله پیش نوازی افزایش می‌دهید، می‌توانید از منفعت ایجاد صمیمیت بیشتر نیز بهرمند شوید.

آرام و راحت باشید و توجه خود را بر روی کاری که با هم در حال انجام دادن آن هستید معطوف کنید و فقط به رابطه جنسی فکر نکنید.

هر چقدر از نظر عصبی فشار بیشتری بر روی خود وارد کنید، استرس و هیجان بیشتری به شما دست می‌دهد و این امر سبب می‌شود که انزال سریع‌تر از زمان معین انجام پذیرد.

* با تمرین و تکرار سعی کنید آستانه انزال را در خودتان معین کنید و سپس تلاش کنید تا بر روی کنترل آن اشراف کامل پیدا کنید تا بواسطه‌ آن قادر شوید مدت زمان رابطه جنسی را افزایش دهید.

سعی کنید زمانی‌که به آستانه انزال نزدیک می‌شوید کاری کنید تا برانگیختگی کمتر شود.

همیشه خودتان را پایین‌تر از حدی نگه‌دارید که انزال اجباری صورت پذیرد.

هرگاه که احساس کردید در حال نزدیک شدن به مرحله‌ انزال هستید، بدن را متوقف کنید، چند ثانیه به خود فرصت دهید تا آرام شوید و زمانی‌که تحریک اندکی کمتر شد، مجدداً ادامه دهید.

* به‌هرحال نکته‌ای که در همه‌ حالت‌ها باید همواره در ذهن داشته باشید این است که عجله نکنید.

هر چقدر بخواهید کارها را سریع‌تر انجام دهید و بیشتر عجله کنید، انزال هم سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

باید همه چیز را آرام کنید، خودتان را کاملاً راحت نگه‌دارید و حرکات ریتمیک را به آرامی، بدون عجله و شتاب‌زدگی و بصورت نرم و یکنواخت انجام دهید.

اگر توانایی انجام یک چنین کاری را پیدا کنید، آن‌وقت همسرتان از کنترلی که شما بر روی انزال و ارگاسم خود دارید لذت خواهد برد.

دارو درمانی

برای درمان انزال زودرس به روش دارو درمانی، از داروهای زیادی می‌توان استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها انواعی از ضدافسردگی‌ها به نام مهارکننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین مثل سرترالین، فلوکستین و پاروکستین هستند.

البته این داروها از طرف اداره نظارت غذا و داروی آمریکا برای درمان انزال زودرس تأیید نشده‌اند.

معمولاً یک قرص با دوز کم چند ساعت قبل از نزدیکی به خوبی می‌تواند زمان انزال را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد.

البته باید در نظر داشته باشید که هر یک از این داروها می‌توانند عوارض خاص خود را به همراه داشته باشند.

عوارضی مثل اختلالات خواب، مشکلات قلبی و غیره که هر یک به تنهایی ایجاب می‌کند تا این داروها تحت نظر پزشک مصرف شود.

یکی دیگر از روش‌های دارودرمانی که می‌تواند در درمان انزال زودرس مفید باشد، مالیدن ژل یا کرم‌های تاخیری روی آلت تناسلی مذکر است که از طریق کاهش احساس آلت تناسلی، باعث طولانی شدن زمان انزال می‌شود.

این روش با قطع مصرف لیدوکائین، تأثیر خود را از دست می‌دهد.

در روان درمانی، خصوصاً در کسانی که به سکس درمانی و دارودرمانی پاسخ مناسبی نمی‌دهند، مشکل زمینه‌های روانی فرد از طریق صحبت کردن و مشاوره بر طرف می‌شود.

این روش هم باید توسط یک متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید:

توصیه های طب سنتی در مورد رابطه جنسی

تأثیرات فراگیر رابطه جنسی سالم بر سلامت

روابط جنسی همسران

شخصیت شناسی معتادان جنسی

وقتی میل جنسی اوج می گیرد

تأثیر رابطه جنسی سالم بر زیبایی

 

برچسب ها: انزال زودرس، رابطه جنسی، درمان انزال زودرس، روابط جنسی، زندگی آنلاین، ارگاسم، فعالیت جنسی، تعویق انزال تعداد بازديد: 469 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز