مهارتهای زندگی چيست؟
یكی از راههای پیشگیری از بروز مشكلات روانی و رفتاری ارتقاء ظرفیت روانشناختی افراد میباشد كه از طریق آموزش مهارتهای زندگی جامه عمل میپوشد. مهارتهای زندگی عبارت است از مجموعهای از تواناییها كه زمینهسازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم میآورند. پژوهشهای متعدد و گستردهای تأثیر مثبت آموزش مهارتهای زندگی را در كاهش سوء مصرف مواد، پیشگیری از رفتارهای خشونتآمیز، تقویت اتكا به نفس، افزایش مهارتهای مقابله با فشارها و استرسها، برقراری روابط مثبت و مؤثر اجتماعی و... نشان دادهاند.
نیازهای زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبكه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی انسانها را با چالشها، استرسها و فشارهای متعددی روبرو نموده است كه مقابله مؤثر با آنها نیازمند توانمندیهای روانی- اجتماعی میباشد. فقدان مهارتها و تواناییهای عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشكلات آسیب پذیر نموده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار میدهد.
پژوهشهای بیشمار نشان دادهاند كه بسیاری از مشكلات بهداشتی و اختلالات روانی عاطفی ریشههای روانی اجتماعی دارند از جمله پژوهش در زمینه سوء مصرف مواد نشان داده است كه سه عامل مهم با سوء مصرف مواد رابطه دارند كه عبارتند از عزت نفس ضعیف، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارتهای ارتباطی ( مك دانالد و همكاران، 1991). همچنین زیمرمن و همكاران (1992) بین احساس خود كارآمدی شخصی و موفقیت تحصیلی همبستگی معنا داری یافتند. مطالعات زیادی دلالت بر آن دارند كه بین عزت نفس ضعیف و سوء مصرف الكل و دارو ( سینگ و مصطفی، 1994)، بزهكاری ( دوكزو لورج،1989)، بی بندوباری جنسی كدی، 1992) و افكار خود كشی ( چوكت، 1993) رابطه وجود دارد. بنابراین با توجه به مدارك و شواهد علمیو به منظور پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی مانند خودكشی، اعتیاد، خشونت، رفتارهای بزهكارانه و اختلالات روانی لازم است به موضوع بهداشت روانی و اهمیت آن توجه بیشتری شود.
از طرفی ماهیت مشكلات روانی اجتماعی به گونه ای است كه مقابله با آن در سطوح بعدی مداخله ( پیشگیری ثانویه و ثالث ) نه تنها هزینههای قابل ملاحظهای را از نظر نیروی انسانی و مسایل مالی بر جوامع تحمیل میكند، بلكه اثر بخشی و كارآمدی آن نیز بسیار محدود و حتی در مواردی ناچیز است.
به عنوان مثال بررسیها نشان میدهد كه وقتی یك شخص وابستگی دارویی ( اعتیاد ) پیدا كرد، در خوشبینانهترین حالت 20 الی 30 درصد موارد احتمال بهبود وجود خواهد داشت و حتی تحت این شرایط نیز احتمال عود مجدد مشكل وجود خواهد داشت ( كاپلان و سادوك، 1988؛ تایلور،1995).
این واقعیات باعث شده كه صاحبنظران و متخصصان حیطه بهداشت روانی در جهان تمام كوشش و توجه خود را حول محور برنامههای پیشگیری در سطح اول متمركز سازند. به همین منظور برنامههای پیشگیری هم در سطح عام و با هدف كاهش و كنترل انواع آسیبهای روانی – اجتماعی و هم در سطح خاص و در رابطه با كاهش و كنترل مشكلات خاص ( از قبیل وابستگی دارویی؛ افسردگی؛ و...) در نقاط مختلف جهان طراحی و به مورد اجرا گذاشته شدهاست.
مهارتهای زندگی شامل مجموعه ای از تواناییها هستند كه قدرت سازگاری و رفتار مثبت و كارآمد را افزایش میدهند.
در نتیجه شخص قادر میشود بدون این كه به خود یا دیگران صدمه بزند، مسوولیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالشها و مشكلات روزانه زندگی به شكل مؤثر روبهرو شود. محققان تأثیر مثبت مهارتهای زندگی را در كاهش سوء مصرف مواد، استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونتآمیز، افزایش خود اتكایی و اعتماد بنفس و... مورد تأیید قرار دادهاند. به ویژه در كاهش سوء مصرف مواد بر نقش كلیدی مهارتهای زندگی تأكید میشود. هم چنین آموزش این مهارتها به عنوان یك روش عام پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی مورد تأكید بودهاست.
در مطالعه اسمیت (2004) نشان داده شد كه آموزش مهارتهای زندگی بهطور قابل توجهی منجر به كاهش مصرف الكل و مواد مخدر در جوانان میگردد. اسمیت و گری (2005) نیز نشان دادند آموزش مهارتهای زندگی اثر معنیداری بر توانائیهای رهبری و مدیریت در جوانان دارد. فرایند نقش مهارتهای زندگی در ارتقای بهداشت روان را به شكل زیر میتوان نشان داد:یادگیری موفقیت آمیز مهارتهای زندگی، احساس یادگیرنده را در مورد خود و دیگران تحت تأثیر قرار میدهد و علاوه بر این كسب این مهارتها نگرش دیگران را نیز در مورد فرد تغییر میدهد.
به همین خاطر كسب مهارتهای زندگی هم شخص را تغییر میدهد و هم محیط را، و این اصل دو سویه، ارتقای بهداشت روان را شتابی دوچندان میبخشد.
موارد كاربرد مهارتهای زندگی:
الف ) افزایش سلامت روانی و جسمانی
1- تقویت اعتماد به خویشتن و احترام به خود
2- تجهیز اشخاص به ابزار و روشهای مقابله با فشارهای محیطی و روانی
3- كمك به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه، مفید و سالم
4- ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی.
ب) پیشگیری از مشكلات روانی، رفتاری و اجتماعی شامل پیشگیری از:
1- مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر
2- بروز اختلالات روانی و مشكلات روانی – اجتماعی
3- خودكشی در نوجوانان و جوانان
4- رفتارهای خشونتآمیز
5- شیوع ایدز
6- بیبند و باری جنسی
7- افت و كاهش عملكرد تحصیلی