Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 09:33

13
اردیبهشت
دوخت جعبه‌های پارچه‌ای

دوخت جعبه‌های پارچه‌ای

این جعبه‌ها برای بسیاری از کارها مناسب هستند. برای قرار دادن اسباب‌بازی‌ها، پوشک، دستمال، جوراب، کلاه و ... . اگر فکر می‌کنید که فرزندتان جای وسایل را اشتباه می‌کند، می‌توانید از برچسب اسم بر روی هر کدام استفاده نمایید.

تحریریه زندگی آنلاین : برای ساختن جعبه روش‌های مختلفی وجود دارد. جعبه‌ها می‌توانند مربعی شکل یا مستطیل یا لبه‌دار باشند. بعض از آنها هم قابلیت جمع شدن دارند‌. برای درست کردن این جعبه‌ها از ساده‌ترین چیزها استفاده شده و بسیار کم‌هزینه می‌باشد.

این جعبه‌ها برای بسیاری از کارها مناسب هستند. برای قرار دادن اسباب‌بازی‌ها، پوشک، دستمال، جوراب، کلاه و ... . اگر فکر می‌کنید که فرزندتان جای وسایل را اشتباه می‌کند، می‌توانید از برچسب اسم بر روی هر کدام استفاده نمایید. این باکس‌ها فقط برای اتاق کودک نیست و می‌توانید از آنها در اتاق کارتان و یا هر جای دیگر نیز استفاده کنید، حتی می‌توانید داخل آنها یک مشما قرار دهید و به عنوان سطل زباله در اتاق نیز مورد استفاده قرار دهید‌.

اگر می‌خواهید که جعبه‌ها سفت و محکم باشند، بهتر است از یک لایه پلاستیکی داخل‌شان استفاده کنید تا جعبه شکل بهتری پیدا کند. در اینجا از پارچه معمولی استفاده شده، ولی نوع ضخیم‌تر آن نیز مناسب است، اما آنقدر هم ضخیم نباشد که نتوانید آن را تا بزنید یا بدوزید. هر جعبه حدود 24 سانتیمتر برای طول و 22 سانتیمتر برای ارتفاع پارچه نیاز دارد. برای شروع، لایه بیرونی و پارچه آستری را در اندازه‌های 100 در 35 سانتیمتر برش بزنید و به همان اندازه نیز از لایی برش بزنید. مطابق شکل چهار تکه پارچه در ابعاد 100 در 35 سانتیمتر دارید. با استفاده از اتو پارچه لایی را به پشت هر دو پارچه بچسبانید. دو سر هر دو پارچه را از پشت به هم بدوزید تا به شکل لوله در بیایند. از لبه‌ها 1 سانتیمتر فاصله بگذارید. جای دوخت و بعد لبه‌ها زیگزاگ بزنید. این کار را با هر دو تکه پارچه (لایه داخلی و لایه بیرونی) انجام دهید. حالا پارچه مربوط به روی کار را برگردانید و قسمت دوخت را اتو بزنید‌. پارچه لوله‌ای شکل را از عرض تا بزنید و جای تا خوردگی را کمی با انگشت بکشید تا صاف شود. محل تا خوردگی را از هر دو طرف سنجاق یا سوزن ته‌گرد بزنید. پارچه را بردارید و دوباره تا بزنید، طوری که سوزن‌های قبلی وسط کار بیفتند. دوباره با انگشت کمی بکشید و این بار محل تا خوردگی‌ها سوزن ته‌گرد رنگ دیگر (زرد) بزنید. این چهار سوزن قرار است گوشه‌های مستطیلی جعبه‌ها باشند.

بیشتربخوانید:

آموزش ساخت شمع با مداد شمعی های دور ریختنی

در مرحله بعدی باید دسته‌ها را در طرفین وصل کنید. دو تکه نوار پارچه‌ای در ابعاد 22 در 8 سانتیمتر برش بزنید. هر دو تکه را در امتداد طول‌شان تا بزنید و با در نظر گرفتن نیم سانتیمتر جای دوخت لبه‌ها را بدوزید. سپس لوله‌ها را به رو برگردانید. برای این کار از سنجاق قفلی استفاده کنید. حالا هر دو تکه نوار را اتو بزنید تا مطابق شکل صاف شوند. دو سر نوارها به اندازه 2 سانتیمتر فاصله از لبه، را تا بزنید و به آن سوزن ته‌گرد بزنید. حالا آن را برگردانید و با 2 عدد سوزن ته گرد دیگر با در نظر گرفتن فاصله 5 سانتیمتر از لبه پارچه مستطیلی بدنه جعبه، نوار را به کار وصل کنید. فرم و حالت دستگیره را با دست مرتب کنید و با فاصله 15 سانتیمتر، دستگیره دوم را هم نصب کنید. حالا دستگیره‌ها را به بدنه کار بدوزید. سعی کنید دوخت را به شکل ضربدری در آورید تا هم زیبا باشد و هم محکم.

حالا نوبت به بخش بعدی یعنی بخش مربوط به طلق برچسب است. برای این قسمت طلق را در هر اندازه‌ای که می‌خواهید برش بزنید. دور تا دور طلق را با پارچه نواری باریک که قبلا آماده کرده‌اید، بدوزید. عرض پارچه نواری دور طلق نیم سانتیمتر باشد. طلق را درست در وسط جعبه قرار دهید و آن را با سوزن ته‌گرد به جعبه وصل کنید. طلق از لبه بالایی 9 سانتیمتر فاصله داشته باشد. حالا هر سه طرف طلق را به بدنه بدوزید.

حالا لایه داخلی را وارد لایه بیرونی کنید و لبه بالایی هر دو لایه را روی هم منطبق نمایید.

هر دو لایه را طوری روی هم بیندازید که جای دوختی که ابتدای کار زده بودید، روی هم بیفتد.

حالا لبه‌های کار را سوزن ته‌گرد بزنید تا چفت هم شوند و تکان نخورند. هم بالا و هم پایین آنها را. جعبه را به پشت کنید، طوری‌که لایه داخلی آن رو به شما و درز آن درست در وسط کار باشد. جلو و پشت جعبه 28 سانتیمتر عرض دارد. یک خط‌کش را در محل جای دوخت به فاصله 14 سانتیمتر از آن بگذارید و نقطه مورد نظر را با ماژیک علامت بزنید. 14 سانتیمتر از چپ جای دوخت و 14 سانتیمتر از راست و هر دو نقطه را با سوزن ته‌گرد معین کنید و در امتداد همان نقطه با رعایت همان فاصله از جای دوخت تا قسمت پایین جعبه سوزن بزنید‌. حالا جای سوزن‌ها را با گچ یا صابون خیاطی به هم وصل کنید تا دو خط موازی در امتداد دوختی که قبلا زده‌اید ایجاد شود. سوزن‌ها را بردارید.

 

بیشتربخوانید:

عروسك جغد

 

همین کار را در مورد آن یکی طرف جعبه نیز تکرار کنید. به این ترتیب شما چهار خط موازی با فاصله‌های یکسان از هم خواهید داشت. شروع کنید به دوختن خط‌هایی که کشیده‌اید. به این ترتیب لایه پارچه داخلی به لایه پارچه بیرونی دوخته می‌شود.

در این عکس نمایی از جعبه از بغل آن نشان داده شده است. نوک پیکان‌های قرمز محل دوخت‌ها را نشان می‌دهد.

در شکل بعدی، شکل کلی کار را تا این مرحله نشان می‌دهد.

حالا با فاصله 12 سانتیمتر از پایین جعبه، دور تا دور جعبه را با خط‌کش اندازه بزنید و سوزن ته گرد بزنید. دوباره با مداد محل سوزن‌ها را به هم وصل کنید و با صابون یک خط ممتد در عرض جعبه بکشید.

دور تا دور خط افقی که کشیده‌اید را دوخت بزنید طوری‌که لایه بیرونی به لایه داخلی دوخته شود. هنوز قسمت‌های سر و ته جعبه باز است.

حالا قسمت داخل جعبه را به رو برگردانید. لبه‌ها روی هم قرار بگیرند. خطوط عمودی جلو و عقب باید از بالا و پایین روی هم منطبق شوند. حالا قسمت پایین جعبه را بدوزید. نیم سانتیمتر جای دوخت بگذارید. لبه‌های آن را دوخت زیگزاگ بزنید تا ریش‌ریش نشوند.

به گوشه‌های پایینی کار توجه کنید. یک سوزن ته‌گرد را به فاصله  12 سانتیمتر از خط عمودی دوخت، روی جعبه بزنید.

حالا گوشه پایینی را جمع کنید و قسمت جلویی را از عقب بکشید (مطابق شکل).

این گوشه را به سمت پایین صاف کنید تا درز دوخته شده در وسط قرار بگیرد. قسمت نوک یا گوشه را با دست صاف و مرتب کنید.

حالا گوشه جعبه را به سمت خودتان برگردانید و باز هم با دست آن را مرتب کنید.

‌کار را که به پشت بر‌می‌گردانید، سوزن ته‌گرد درست در وسط آن است. همان‌طور که در حال تنظیم کردن هستید، یک خط افقی و یک خط عمودی را می‌بینید که در امتداد هر طرف این مثلث که ایجاد شده، هستند. این دو خط باید در امتداد تای جدیدی که زده‌اید، به هم برخورد کنند (در شکل محل مورد نظر با نوک دو پیکان قرمز نشان داده شده است).

حالا در امتداد آن خط افقی شروع به دوخت کنید. حدود 22 سانتیمتر طول خط دوخت‌تان خواهد بود. بعد قسمت اضافه سر پارچه را قیچی بزنید و مثلث کوچک را جدا کنید و لبه برش‌خورده را دوخت زیگزاگی بزنید تا ریش‌ریش نشود.

همین کارها را با آن یکی گوشه جعبه تکرار کنید. در این حالت شما یک شکل مربع تمیز و مرتب برای کف جعبه خواهید داشت.

اگر می‌خواهید که جعبه حالت سفت و محکم‌تری داشته باشد، از سه عدد ورقه پلاستیکی استفاده کنید و اگر می‌خواهید باز هم محکم‌تر شود، این تعداد را دو برابر کنید (بستگی به کاربرد جعبه دارد). در اینجا از توری پلاستیکی استفاده شده است.

توری‌های پلاستیکی را به اندازه اضلاع جعبه برش بزنید و کوچک کنید و هر کدام را در ضلع خودشان سُر بدهید.

حالا هر ضلع یک توری پلاستیکی دارد. دقت کنید که هر کدام در جای مناسب‌شان قرار بگیرند. اکنون دیواره‌ها شکل مرتب‌تری به خود می‌گیرند. دقت کنید که اندازه توری‌های پلاستیکی 1 سانتیمتر کوتاه‌تر از دیواره پارچه‌ای جعبه باشند تا بتوانید لبه‌ها را دور‌دوزی کنید.

بیشتربخوانید:

کیف دخترانه دکمه‌دار

روش ساخت عروسک خرگوش

 

 

مرحله بعدی مرحله دوخت نوار لبه است. از یک نوار باریک به عرض 1سانتیمتر که از وسط تا خورده استفاده کنید و دور تا دور جعبه را با کمک چرخ‌خیاطی نوار‌دوزی کنید. دور تا دور جعبه مرتب و زیبا می‌شود.

در بخش نهایی کار، از دو تکه توری پلاستیکی استفاده کنید.‌ توری‌ها به شکل مستطیل که دقیقا متناسب اندازه کف جعبه هستند، برش زده شوند. یک تکه پارچه بردارید. این پارچه را بزرگ‌تر از اندازه توری‌ها انتخاب کنید،‌ هم طول و هم عرض.

با کمک چسب حرارتی لبه‌های پارچه را روی توری‌ها برگردانید و هر چهار طرف را چسب بزنید.

این بخش را به عنوان کفی در قسمت پایینی جعبه قرار دهید. می‌توانید کمی چسب بزنید تا قسمت کفی به جعبه بچسبد و ثابت بماند.

کار ساخت جعبه تمام شده است.

 

 

برچسب ها: خلاقیت، آموزش دوخت تعداد بازديد: 1405 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز