Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 20:22

2
بهمن
روش ساخت عروسک خرگوش

روش ساخت عروسک خرگوش

با نخ صورتی هم دماغ خرگوش را درست کردیم. بهتر است نخ حالت براق داشته باشد. درست در وسط صورت، سوزن را چند بار در جهت راست و چند بار در جهت چپ روی پارچه فرو کنید و درآورید.

 الگو‌ها

 وسایل مورد نیاز

برای درست کردن یک خرگوش 40 سانتیمتری

 حدود 45 سانتیمتر پارچه پشمی طبیعی سفید.

 یک تکه 38 * 33 سانتیمتری پارچه نمدی صورتی رنگ.

 یک بسته الیاف (مانند پنبه) نخ ضخیم و براق قهوه‌ای تیره و صورتی

 نخ صد در صد پنبه‌ای برای دوخت و دوز   مداد    الگوی مورد نظر

الگو (برش)

تکه‌های مورد نظر را از پارچه‌های سفید و صورتی درست مثل شکل و از روی الگوها و در اندازه‌های یکسان (هر طرح) برش بزنید. شما این بخش‌ها را خواهید داشت:

 دو تا تکه مخصوص گوش

 چهار تکه برای دست‌ها

 چهار تکه برای پاها

 یک تکه برای دُم

 یک تکه برای سر خرگوش

 دو تکه برای دو طرف سر

 چهار تکه برای بدن خرگوش

 از پارچه نمدی صورتی هم دو تکه برای گوش‌ها

نکته: به هنگام دوخت و دوز توجه داشته باشید که به اندازه نیم سانتیمتر از لبه‌ها فاصله دوخت بگذارید و سر و ته هر بخش را که می‌دوزید یک بار دوخت را عقب جلو کنید تا دوخت‌ها در حین کار باز نشوند و مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

 دوختن گوش‌ها، پاها و دست‌ها

 با سوزن ته‌گرد هر دو تکه‌ای که قرار است به هم دوخته شوند را روی هم به خوبی سوار و بعد شروع به دوختن کنید. نیم سانتیمتر فاصله را هم رعایت کنید. دو تکه مربوط به پاها، دست‌ها و گوش‌ها را به همین ترتیب روی هم قرار دهید و بدوزید،‌ ولی بخش بالایی هر تکه را باز نگه دارید و ندوزید، چرا که می‌خواهید از این بخش تکه‌ها را پشت به رو کنید. حالا شما دو تا دست،‌ دو تا پا و دو تا گوش دارید. قبل از برگرداندن این تکه‌ها، با قیچی به لبه‌ها کمی برش شکل بدهید. این کار باعث می‌شود که این تکه‌ها که البته بیشتر شکل دورانی دارند، راحت‌تر به رو شوند و البته خیلی مرتب‌تر و زیباتر به نظر برسند. حالا آنها را به رو برگردانید و هر 6 تکه را فعلا کنار بگذارید.

 

 دوختن بخش سر

برای دوختن بخش سر، شما باید دو تا گوش، یک بخش برای بالای سر و دو تا برای بغل‌های سر، بدوزید. بخش مربوط به بغل‌های سر را از یک طرف به هم بدوزید (مطابق شکل). قسمت دو طرف سر یا صورت را مثل دفتر باز کنید.

 بخش یک تکه‌ای را بردارید و با سوزن ته‌گرد به بخش قبلی که دوخته‌اید، وصل کنید. این بخش شما را گمراه نکند. قرار است که حالت جلو آمده صورت خرگوش را درست کند. اگر طبق دستورالعمل پیش بروید در نهایت، همه چیز مرتب و درست می‌شود. ما در بخش‌هایی که مربوط به جای قرار گرفتن گوش‌ها هستند، سوزن ته‌گرد زرد استفاده کرده‌ایم و بقیه را آبی. برای اینکه حالت گرد این بخش به خوبی درآید،‌ از تعداد سوزن‌های بیشتر استفاده کنید.

 جای سوزن‌ها را دوخت بزنید، ولی دقت کنید که جای گوش‌ها را ندوزید تا از آنجا گوش‌ها را وصل کنید. شما دو تا دوخت در این بخش دارید. یکی از بینی تا گوش اول و دومی از گوش دوم تا آخر.

 قسمت پشت سر خرگوش را هم همین‌طور سوزن بزنید و بعد بدوزید. در واقع در این بخش بعد از دوختن شما یک بخش سر دارید که در قسمت گوش‌ها و قسمت پایین آن یعنی گردن، دوختی نزده‌اید تا این بخش را وصل کنید.

 آن یکی طرف را هم مثل همین بخش سوزن بزنید و بعد بدوزید و بخش مربوط به دوختن گوش را باز بگذارید. حالا دیگر بخش سر خرگوش کامل است و می‌توانید بخش‌های دیگر مثل بدن و گوش را به آن وصل کنید.

 برای وصل کردن و دوختن گوش‌ها،‌ ابتدا گوش را از قسمت پایین یک تا بزنید. تای گوش را طوری بزنید که بخش صورتی گوش داخل بیفتد (همان‌طور که در شکل هم نشان داده شده است).

همچنان که سر خرگوش را پشت به رو نکرده‌اید،‌ باید گوش‌ها را وصل کنید و بدوزید.

گوش را در فاصله ‌درزهایی که ندوخته‌اید قرار دهید و با سنجاق در جای خودشان ثابت کنید. قسمت صورتی گوش‌ها در قسمت جلویی خرگوش باشد.

حالا سوزن را بردارید و گوش‌ها را در جای خودشان بدوزید.

حالا قسمت سر را به رو برگردانید. این کار را از قسمت گردن خرگوش انجام دهید. در نهایت چیزی که می‌بینید سر و گوش خرگوش است که در شکل هم نشان داده شده است.

 بدن خرگوش

قسمت‌های مربوط به بدن را روی هم قرار دهید (مطابق شکل). در تصویر مشخص شده که کجاها را بدوزید و کجاها را ندوزید. مطابق شکل عمل کنید. هر دو بخش را بدوزید. بخش اول در مسیر دوخت باید یک بخش را درز بگذارید بماند، ولی بخش دوم را بدون درز بدوزید. آن قسمت که درز دارد پشت بدن خرگوش است و درز مربوط به قسمت دُم و آن یکی بخش جلوی بدن خرگوش.

قسمت پاها و دست‌ها را در سر جاهای‌شان قرار دهید و بدوزید، ولی قبل از دوختن آنها را با الیاف پر  کنید و قسمت درزشان را بدوزید تا الیاف خارج نشود و بعد آنها را در محل مناسب‌شان روی بدن بدوزید. دست و پاها حالت شکل سه بعدی‌تری دارند.

قسمت جلویی بدن را به قسمت پشتی آن سوزن بزنید. لبه‌ها را به درستی روی هم قرار دهید. جای دست‌ها و پاها را همان‌طور که در شکل هم می‌بینید، با سوزن ته‌گرد زرد مشخص کرده‌ایم.

قسمت جلویی را به عقبی بدوزید و جای دست و پاها را خالی بگذارید تا آنها را که با الیاف پر کرده‌اید، در این بخش‌ها اضافه کنید.

در قسمت جلویی بدن خرگوش، دست و پاها را در محل مخصوص خودشان قرار دهید، درست مثل شکل دست‌ها را با زاویه 45 درجه روی بدن قرار دهید. دست‌ها را به سمت داخل و مرکز بدن خرگوش بگذارید (جهت‌شان).

هر دو دست خرگوش را در محل مناسب‌شان سوزن بزنید و بعد همان قسمت‌ها را بدوزید. حالا نوبت پاها است (بخش مثلثی شکل بیرون زده از جای دوخت دست‌ها را که اضافی هستند، با قیچی کوتاه کنید تا کار مرتب شود).

قسمت بدن را نیز به رو برگردانید. این کار را از درز باز پشت بدن خرگوش انجام دهید. حالا بدن و دست‌ها و پاها به هم وصل هستند.

 

دوختن بخش‌های اصلی به هم وپر کردن‌شان با الیاف

 دوباره بخش بدن را به پشت کنید، طوری که دست و پاها نیز در داخل باشند.

 سر را در قسمت باز گردن به بدن وصل کنید. وقتی که سر را به بدن وصل می‌کنید، ‌گوش‌ها را نیز از داخل قسمت شکم یا بدن قرار دهید. ابتدا سوزن ته‌گرد بزنید و بعد بدوزید. برای اطمینان از محکم شدن کار، این بخش را دو بار دوخت بزنید.

 همه چیز را به رو برگردانید (دست و پا، سر و گوش‌ها) و این کار را از درز پشت بدن خرگوش انجام دهید.

 داخل سر و بدن خرگوش را از همان درز پشت بدنش با الیاف پر کنید.

ابتدا سر را پر کنید و بعد بدن را تا مطمئن شوید قسمت سر کاملا پر شده است.

 درز پشت را با نخ و سوزن ببندید.

 خرگوش شما تا اینجای کار در ظاهر چند تا چیز کوچولو کم دارد.

 دم و صورت

نوبت دم رسیده است. پارچه پشمی که شکل دایره برش زده بودید را با نخ و سوزن بدوزید (تقریبا درست دور تا دور آن را کوک بزنید). نخ را کمی بکشید تا به شکل یک کیسه توپی شکل درآید (مطابق شکل).

داخل این کیسه را الیاف بریزید و نخ را کاملا بکشید تا در کیسه توپی شکل بسته شود.

 برای محکم‌تر شدن چند تا کوک دیگر و چند تا گره بزنید تا مطمئن شوید کاملا محکم است.

 حالا باید توپی سفید را در جای مناسب یعنی پایین بدن خرگوش و پایین همان جایی که قبلا درز بود، قرار دهید و با نخ و سوزن بدوزید. چند بار دیگر هم گره و کوک بزنید تا در جایش سفت شود.

 صورت خرگوش و درست کردن آن خیلی سلیقه‌ای است. ما از نخ قهوه‌ای تیره برای چشم‌ها استفاده کرده‌ایم. چند گره در نخ باعث شد که شبیه دو تا چشم ریز شوند،‌ ولی شما می‌توانید از گره‌های بیشتری استفاده کنید یا حتی چشم آماده از خرازی تهیه کنید.

 با نخ صورتی هم دماغ خرگوش را درست کردیم. بهتر است نخ حالت براق داشته باشد. درست در وسط صورت، سوزن را چند بار در جهت راست و چند بار در جهت چپ روی پارچه فرو کنید و درآورید. سعی کنید بین رشته‌های نخ فاصله نباشد و تمام فاصله‌ها را پر کنید. اندازه کوکی که می‌زنید بهتر است نیم سانتیمتر باشد،‌ ولی باز هم تکرار می‌کنیم که این بخش سلیقه‌ای است و می‌توانید به دلخواه تغییرش دهید.

کار خرگوش تمام است.

 

برچسب ها: عروسک، زندگی آنلاین، دوخت عروسک، الگوی ساخت عروسک، عروسک خرگوشی تعداد بازديد: 1362 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز