Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 07:36

22
آذر
مراقبت تغذیه‌ای در لوسمی ( بخش دوم )

مراقبت تغذیه‌ای در لوسمی ( بخش دوم )

استفاده از انواع میوه، آبمیوه‌های طبیعی و سبزی‌های تازه و متنوع در برنامه وعده‌های غذایی بیمار به تامین نیاز آنها به ویتامین‌ها (مثل ویتامین C و بتا کاروتن) و مواد معدنی مورد نیاز کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید

در وعده‌های غذایی روزانه بیماران استفاده از این منابع غذایی تاکید می‌گردد: استفاده از انواع میوه، آبمیوه‌های طبیعی و سبزی‌های تازه و متنوع در برنامه وعده‌های غذایی بیمار به تامین نیاز آنها به ویتامین‌ها (مثل ویتامین C و بتا کاروتن) و مواد معدنی مورد نیاز کمک می‌کند.

علائم و تشخیص لوسمی 

علائم شایع لوسمی عبارتند از: کم‌خونی، رنگ پریدگی، خستگی و بی‌حالی، کبودی پوست، خونریزی از لثه‌ها، غدد لنفاوی متورم، بزرگی طحال و کبد، درد استخوان و مفاصل، خونریزی‌های شدید و مکرر، عدم انعقاد خون در زمان خونریزی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن بی‌علت، وجود خون در ادرار و مدفوع و.... برای تشخیص دقیق‌تر بیماری علاوه بر معاینات بالینی، انجام تست‌های آزمایشگاهی مثل بررسی گلبول‌های سفید در نمونه خون بیمار و بیوپسی از مغز استخوان، توصیه می‌گردد.

چند توصیه

1. به یاد داشته باشید که ایجاد محیطی گرم، شاد و دوستانه در کنار افراد خانواده و آشنایان در بهبود اشتها و بهتر غذاخوردن این بیماران موثر خواهد بود. 

2. به دلیل تضعیف سیستم ایمنی احتمال بروز مسمومیت‌های غذایی در این بیماران بیشتر است، بنابراین باید در تهیه و آماده‌سازی غذای آن‌ها موازین بهداشتی و ایمنی بطور کامل رعایت گردد (شستن دست‌ها، تمیز بودن ظروف و مواد اولیه مصرفی، قرار دادن غذا در یخچال و ...) 

3. تشویق بیماران به یک فعالیت بدنی سبک و منظم روزانه در بهبود اشتها، تقویت عضلات، کاهش خستگی، آرامش، تخفیف  اضطراب و استرس  آن‌ها موثر می‌باشد. 

حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض و مشکلات شایع در شیمی درمانی است. برای تخفیف آن: 

در برنامه غذایی بیماران از غذاهای سنگین، چرب و سرخ شده کمتر استفاده کنید.

مقدار و حجم غذا را در هر وعده کاهش دهید.

از مواد غذایی و خوراکی‌های خنک (مثل بستنی، بستنی یخی، یخ در بهشت، آبمیوه خنک، شربت خنک حاوی عرق نعنا و ...) و یا غذاهای حاوی زنجبیل استفاده نمایید.

خوردن مقداری نان خشک، کراکر یا نان سوخاری قبل از حرکت و بلند شدن بیمار از رختخواب تا حدودی در کاهش حالت تهوع موثر است. 

در صورت ابتلا به یبوست استفاده از میوه و سبزی تازه، غلات کامل و سایر منابع حاوی فیبر غذایی در برنامه روزانه بیمار و همچنین نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات کمک کننده خواهد بود. 

در شرایط بروز کم خونی در بیماران با نظر پزشک می‌توان از مکمل آهن و اسید فولیک استفاده  کرد، علاوه بر آن گاهی اوقات برای آن دسته از  بیماران که مصرف غذایی خوبی ندارند، تجویز مکمل‌های مولتی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. 

انواع غذاهایی که بافت نرم و لطیفی دارند (شیر موز، معجون، شیر برنج، هلیم، فرنی و ...)  برای آن دسته از بیماران که به زخم‌های دهانی مبتلا هستند، مفید می‌باشد.

 

برچسب ها: مواد غذایی مفید برای لوسمی، علائم لوسمی، تشخیص لوسمی، درمان لوسمی، تغذیه و لوسمی تعداد بازديد: 498 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز