Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:58

24
اسفند
غدد فوق كلیوی؛ چه وقت خسته می‌شوند (2)

غدد فوق كلیوی؛ چه وقت خسته می‌شوند (2)

بدن ما به تمامی مواد معدنی، مواد مغذی و آنزیم‌ها نیاز دارد که متاسفانه در غذاها کمیاب است. مکمل‌های فراوانی وجود دارند كه باید در انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین آنها دقت داشت.

 

سبک صحیح زندگی

یکی از هورمون‌های این غدد که به استرس پاسخ می‌دهد، کورتیزول است. ترشح این هورمون در مواقع استرس، افزایش می‌یابد. کم‌خوابی نیز ترشح آن را افزایش می‌دهد. میزان كورتیزول هنگام صبح در بالاترین حد بوده و در شب کاهش می‌یابد. فشارهای عصبی و فیزیکی سبب ترشح بیش از حد آن در طول روز می‌شود.

کورتیزولِ بیش از حد سبب بیدار نگه داشتن فرد در طول شب و ایجاد حس خستگی در صبح می‌شود. این بی‌خوابی می‌تواند پرخاشگری را در فرد تشدید کند. استرس بیشتر مساوی‌است با ترشح کورتیزول بیشتر.  فعالیت‌های شدید تا رسیدن به مرز خستگی، این بیماری را تشدید می‌کند. هر چند ممکن است دشوار باشد، ولی سعی کنید در مواقع خستگی کمی بخوابید.

بدن ما همیشه تلاش می کند ما را آگاه کند؛ پس به ریتم آن کمی بیشتر دقت كنید.

 تشخیص

یکی دیگر از راه‌های اصلی تشخیص بیماری، توجه به علائم بیماری و اندازه گیری میزان کورتیزول DHEA خون است. کورتیزول بالا عموما میزان انسولین را دربدن بالا می‌برد و سبب ذخیره چربی در بدن می‌شود. کورتیزول بالا همچنین می‌تواند سطح DHEA را كاهش دهد كه این کاهش معمولا سبب خستگی، کندی متابولیسم و افزایش وزن می شود. این عدم تعادل مبنای تشخیص این بیماری است.

چه غذا‌هایی بخورید

خوردن میان وعده‌ها به‌طور مستمر مفید بوده و از گرسنگی کشیدن‌های طولانی جلوگیری می‌كند. بهتر است حدودا هر دو ساعت یکبار یک غذای ساده کم‌کالری و سالم مصرف شود. اغلب صبحانه‌ها از میوه جات، غلات، نان و حبوبات تشکیل می‌شود که به‌علت داشتن قند‌های ساده، میزان قند خون را به‌طور ناگهانی بالا برده و غدد فوق کلیوی را تحت فشار قرار می‌دهند.

ترکیبی از کربوهیدرات پیچیده به همراه کمی پروتئین و چربی برای صبحانه عالی است. سوخت و ساز این ترکیب زمان بیشتری طول می‌کشد و موجب افزایش ناگهانی قند خون نخواهد شد. آب پنیر هم به‌عنوان بخشی از یک صبحانه ساده و مختصر گزینه خوبی است. به‌جای نمک‌های معمولی از نمک‌های دریایی و حاوی ید استفاده کنید.

سدیم مستقیما بر فعالیت  این غدد تأثیر می‌گذارد. میزان سدیم معمولا در مبتلایان به این بیماری پایین است. نمک دریا حاوی مقدار زیادی مواد معدنی ضروری است که نمک معمولی فاقد آنهاست. آب بیشتری بنوشید. به‌درستی که آب مایع حیات است، زیرا برای تمامی واکنش‌های بدن، از جمله تولید هورمون ضروری است.

اغلب مردم  بدون اطلاع از اینکه میزان آب بدن‌شان کم شده، به کارهای روزمره خود می پردازند. این امر سبب اختلال در سیستم بدن و در نتیجه مصرف نابجای دارو ( بجای نوشیدن آب ) می‌شود. دارو فشار بیشتری به بدن وارد می‌کند. وجود چربی‌های سالم در برنامه غذایی بسیار مفید است.

بدن ما برای ساختن هورمون‌ها نیاز به چربی و کلسترول دارد. چربی‌های سالم عبارتند از: روغن زیتون، کره طبیعی، روغن هسته انگور و روغن نارگیل.

درمان

 با ارزیابی سطح این هورمون‌ها قادر خواهیم بود برنامه‌ریزی جامعی مشتمل برمکمل‌های غذایی و مقدار بهینه این هورمون‌ها داشته باشیم. در این صورت توان مقابله  با استرس‌ها افزایش یافته و فعالیت این غدد عادی خواهد شد. این برنامه اهمیت تغییرات در نحوه زندگی و دیدگاه‌های غذایی را شرح داده و به درمان و پیشگیری این بیماری کمک خواهد کرد. قدم اول و بسیار مهم، استفاده از مکمل‌های غذایی مناسب جهت بازسازی این غدد است.

بدن ما به تمامی مواد معدنی، مواد مغذی و آنزیم‌ها نیاز دارد که متاسفانه در غذاها کمیاب است. مکمل‌های فراوانی وجود دارند كه باید در انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین آنها دقت داشت. ویتامین C جهت تولید هورمون‌های غدد فوق کلیوی ضروری است و در مواقع استرس به سرعت مصرف می‌شود.

مقدار کافی مکمل این ویتامین نه تنها برای فعالیت‌های غدد فوق كلیوی حیاتی است، بلكه مورد نیاز سایر بخش‌های بدن از جمله مغز، قلب و کبد می‌باشد. علاوه بر این، ویتامین C نقش مهمی در فعالیت‌های بدن جهت سوخت و ساز چربی‌ها و تولید انرژی  دارد؛ زیرا به ترکیبات حیاتی کارنتین کمک می‌كند. افزایش کارنتین سبب افزایش خستگی در زمان ورزش و نهایتا باعث دست کشیدن از تمرین می‌شود.

مکمل‌های حاوی منیزیوم نیز جهت ترشح هورمون‌های غدد فوق كلیوی ضروری است. خستگی این غدد بیشتر مواقع منجر به ناکارایی خاصی می‌شود. منیزیوم در زمان استراحت باعث تمدد اعصاب و خواب راحت‌تر شده و تپش قلب را کم می‌کند. همچنین در دوره قاعدگی زنان، گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

اسید آمینه GABA اگر چه غدد فوق کلیه را مستقیما تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، ولی ماده ارزشمندی جهت بهبود این غدد می‌باشد. این آمینو اسید، اضطراب و نگرانی را کاهش داده و باعث تمدد اعصاب می‌شود؛ همچنین به کاهش وزن كمك می‌كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- غدد فوق كلیوی؛ چه وقت خسته می‌شوند- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: میزان كورتیزول، ترشح کورتیزول، کندی متابولیسم، کربوهیدرات، درمان غدد فوق كلیوی، اسید آمینه، غدد فوق کلیه، آمینو اسید تعداد بازديد: 890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز