Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:58

9
مرداد
منوی غذایی برای کودک 9ماهه

منوی غذایی برای کودک 9ماهه

حتی اگر کودک ۹ ماهه شما غذا می‌خورد، منبع اصلی تغذیه او باید از شیر مادر تامین شود. هر غذای اضافی را می‌توان تا زمانی که کودک شما ۱ ساله شود، مکمل در نظر گرفت.

به قلم :  دکتر عمار صالحی ؛ متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بهترین غذاها برای کودک ۹ ماهه چیست؟

حتی اگر کودک ۹ ماهه شما غذا می‌خورد، منبع اصلی تغذیه او باید از شیر مادر تامین شود. هر غذای اضافی را می‌توان تا زمانی که کودک شما ۱ ساله شود، مکمل در نظر گرفت.

 

برخی از غذاهای عالی که باید به کودک ۹ ماهه خود ارائه دهید، عبارتند از:

 میوه‌ها: موز، گلابی نرم، هندوانه و طالبی

 سبزیجات: بروکلی نرم پخته شده، هویج، لوبیا سبز و سیب‌زمینی شیرین

 پروتئین: تخم‌مرغ، گوشت نرم یا چرخ‌کرده و لوبیای له شده

 چربی‌های سالم: آووکادو و روغن زیتون

 غذاهای حاوی آهن: تخم‌مرغ، گوشت، غلات غنی شده با آهن و نان غلات کامل

بیشتربخوانید:

کودک تا 6 ماهگی شیر مادر بخورد

 

 

 

مواد مغذی کلیدی برای کودک

ارائه انواع غذاها، انواع مواد مغذی مهم را در اختیار کودک شما قرار می‌دهد که برخی از آنها به ویژه برای رشد و تکامل سالم بسیار مهم هستند. ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان دارد و ممکن است به ایجاد سیستم ایمنی قوی در کودکان کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد دومی مورد نیاز است. اغلب توصیه می‌شود کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، مکمل ۴۰۰ IU ویتامین D در روز برای اولین سال زندگی خود مصرف کنند. از آنجایی که کودکان در سال اول چنین رشد سریعی را تجربه می‌کنند، در معرض خطر بالای کمبود آهن هستند که می‌تواند منجر به پیامدهای جدی سلامتی شود. مکمل آهن ممکن است بعد از ۶ ماه اول مورد نیاز باشد، اما اگر کودک شما منابع غذایی غنی از آهن کافی را به طور منظم دریافت کند، ممکن است لازم نباشد. چربی‌های سالم، به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳، برای نوزادان و کودکان خردسال نیز مهم هستند. آنها به رشد و عملکرد مغز، چشم و سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

 

 غذاهایی که باید اجتناب کنید

در حالی که اکثر غذاها تا زمانی که به درستی آماده و برش داده شده باشند برای نوزادان مناسب هستند، اما در سال اول باید از مصرف برخی غذاها اجتناب شود. برخی از غذاها ممکن است باعث مسمومیت غذایی در کودکان شوند و برخی دیگر خطر خفگی محسوب می‌شوند.

بیشتربخوانید:

شیرمادر یکتا و بی رقیب

ذخیره کردن شیر

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان شیرخشک و شیرمادر

 

 

 

 

در اینجا چند غذای مهم برای اجتناب از تغذیه کودک ۹ ماهه آورده شده است:

 عسل

 گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز

 ماهی‌های حاوی مقادیر زیادی جیوه

 قندهای اضافه شده

 نمک و غذاهای پر سدیم

 غذاهای غیر پاستوریزه

 خطرات احتمالی خفگی مانند انگور کامل، مغزیجات کامل، میوه‌ها و سبزیجات خام

شاید شنیده باشید که کودکان زیر یک سال نباید شیر گاو بخورند. دلیلش این است که آنها همچنان باید شیر مادر (یا شیر خشک) بنوشند تا نیازهای تغذیه‌ای خود را برآورده کنند. شیرخواران نباید قند اضافه دریافت کنند که می‌تواند جایگزین گزینه‌های مغذی بیشتری شود. همچنین، سدیم بیش از حد ممکن است برای کلیه‌های در حال رشد آنها مضر باشد، بنابراین بهتر است مصرف نمک آنها را محدود کنید.

 

 یک کودک ۹ ماهه در روز به چند کالری نیاز دارد؟

یک کودک ۹ ماهه به ۷۵۰ تا ۹۰۰ کالری در روز نیاز دارد و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری باید همچنان از شیر مادر (یا شیر خشک) تامین شود. شیرخواران زمانی که گرسنه می‌شوند، غذا می‌خورند، بنابراین می‌توانید به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند که چقدر دوست دارند غذا بخورند. کودک شما احتمالا نشانه‌هایی از احساس سیری را نشان می‌دهد، مانند برگرداندن سر از شما یا کنار زدن غذا، و همچنین علائمی نشان می‌دهد که گرسنه است، مانند باز کردن دهان برای غذا یا هیجان زده شدن.

بیشتربخوانید:

بخور ، نــخــورهـای بــارداری و شـیـردهــی

شیر همه مادران کافی است مگر ... 

وضعیت ‌صحیح شیردهی

 

 

 

 

نمونه منوی ۱ روزه

طبیعی است که اشتهای کودک شما روز به روز متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، شیر مادر باید منبع اصلی تغذیه در سال اول زندگی باشد. همچنین می‌توانید و باید در این سن به همراه وعده‌های غذایی آب برای تشویق هیدراتاسیون مناسب و کمک به شستشوی غذاهای جامد ارائه دهید. همانطور که در مورد سایر نوشیدنی‌ها،AAP  توصیه می‌کند در این سن فقط به آب و شیر مادر پایبند باشید و تا ۲ سالگی از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و سایر نوشیدنی‌ها خودداری کنید. شیر گاو یا شیر سویا را می‌توان بعد از ۱۲ ماه معرفی کرد.

 

 ایده‌های غذا و میان‌وعده سریع

غذا دادن به کودک شما می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن را ساده نگه دارید تا نیازی به صرف زمان زیادی برای پخت و پز و آماده‌سازی نداشته باشید. در اینجا ایده‌هایی برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سریع برای کودک ۹ ماهه شما آورده شده است:

 

 ایده‌های ساده و سریع صبحانه

 تخم‌مرغ همزده یا املت سبزیجات با میوه نرم و نان تست

 نان تست با ۱ تخم‌مرغ و کمی دارچین

 ماست ساده، شیر کامل یا پنیر، شیر کامل مخلوط با میوه‌های نرم و توت‌ها

 غلات غنی شده با آهن مخلوط شده با کره مغزیجات و میوه‌های خرد شده

بیشتربخوانید:

اثر مثبت ویتامین D بر کودکان

ویتامین های گروه B در بارداری و شیردهی

 

 

 

 

 ایده‌های سریع و آسان ناهار یا شام

 کوفته با پوره سیب‌زمینی و لوبیا سبز نرم پخته شده

  450 گرم گوشت چرخ‌کرده را با ۱ تخم‌مرغ و 2/1 فنجان آرد جو دوسر (به اضافه هر چاشنی که می‌خواهید، غیر از نمک) ترکیب کنید. مخلوط را به شکل کوفته درآورید و با کمی آب مرغ در قابلمه یا آرام‌پز بپزید.

 مرغ رنده شده با نخود و ذرت له شده

 

 ایده‌های میان‌وعده سریع و آسان

 فینگر فود سبزیجات نرم پخته شده مانند گل کلم، کلم بروکلی، هویج یا سیب‌زمینی

 میوه‌های نرم یا پخته مانند موز، هلو رسیده یا گلابی پخته شده

 پنیر

 ماست، شیر کامل

 تخم‌مرغ آب‌پز

 

 آلرژن‌ها

تا زمانی که فرزند شما به این سن می‌رسد، ممکن است قبلا شروع به معرفی برخی از آلرژن‌های رایج مانند کره بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و ماهی کرده باشید. اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، اکنون زمان بسیار خوبی است، زیرا معرفی آنها در ابتدا ممکن است به جلوگیری از آلرژی کمک کند.

ایده خوبی است که مواد آلرژی‌زا را یکی‌یکی معرفی کنید و چند روز در میان صبر کنید تا بتوانید کودک خود را برای هرگونه واکنش احتمالی زیر نظر بگیرید.

بیشتربخوانید:

ویتامین D برای رشد مغزی جنین ضروری است

4ویتامین مهم برای دوران بارداری

 

 

 

 

علائم واکنش آلرژیک

 خس‌خس سینه یا سرفه

 تورم در لب یا گلو

 آبریزش بینی

 خارش پوست یا راش

 اسهال، استفراغ یا سایر علائم ناراحتی دستگاه گوارش

 

برچسب ها: کودک، تغذیه، رژیم غذایی، تخم مرغ، شیر مادر، رشد کودک، مسمومیت غذایی، گوشت، ویتامین D، میوه، امگا ۳، دکتر عمار صالحی تعداد بازديد: 105 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز