Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:58

17
مهر
اثر مثبت ویتامین D بر کودکان

اثر مثبت ویتامین D بر کودکان

محققان درخصوص کمبود ویتامین D بر بدن و بیماری‌هایی که از نبود آن ناشی می‌‌شود بارها تحقیق و صحبت کرده اند. در اینجا با اثرات مصرف ویتامین D در بارداری و کودکی آشنا می‌شوبد.

نگار بلورفروشان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

بیماری‌‌هایی مانند ضعف ماهیچه‌ای، پارکینسون، سختی عروق، راشیتیسم و دیگر بیماری‌‌ها می‌توانند بر اثر کمبود ویتامین D به وجود آیند.

بارداری و ویتامین D

 اما اخیرا محققان دانشکده پزشکی کوه سینا واقع در نیویورک روی 1248 مادر و فرزندانشان مطالعه‌ای انجام دادند که نشان داد مصرف هرچه بیشتر غذاهای حاوی ویتامین D در زمان بارداری، البته نه به شکل مکمل، از خطر ایجاد آلرژی در کودکان می‌‌کاهد.

این تیم تحقیقاتی بررسی‌‌های خود را از اولین سه ماه بارداری مادران تا وقتی که فرزندانشان به 7 سالگی رسیدند انجام دادند.

آنها دریافتند که مقدار بالاتر مصرف ویتامین D- برابر با 236 میل‌ لیتر شیر در روز-  در زمان بارداری موجب می‌‌شود که کودکان در دوران مدرسه 20 درصد کمتر از دیگران به تب یونجه مبتلا شوند.

اما مصرف مکمل‌‌های ویتامین D چنین اثری ندارد.

منابع غذایی ویتامین D

بیشتر مواقع مادران باردار می‌‌خواهند بدانند برای سلامت کودک شان چه نوع مواد غذایی مصرف کنند و این تحقیق نشان می‌‌دهد که رژیم مناسب غذایی مادر در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به آن توجه کرد.

از مواد غذایی حاوی ویتامین D می‌‌توان به ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، قارچ و غلات گندمی اشاره کرد.

ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و به همین دلیل می‌‌تواند در کنترل آسم و آلرژی بسیار موثر باشد.

تحقیقات جدید

در تحقیقات گذشته، محققان در خصوص اثر این ویتامین بر روی آلرژی مطالعاتی انجام داده بودند ولی تمام آن تحقیقات فقط در یک زمان انجام شده بود.

اما تحقیق فعلی در زمان‌‌های مختلف – دوران بارداری، هنگام تولد کودک، و در سن مدرسه – و با روش‌‌های مختلف، پر کردن پرسشنامه مصرف مواد غذایی، آزمایش مقدار موجود ویتامین D در بدن مادران و همچنین فرزندان در سنین مدرسه انجام شده است.

انجام این تحقیق مسلما روی مشاوره و توصیه‌‌های تغذیه‌ای به مادران باردار اثرگذار خواهد بود و به آنها توصیه می‌کند که حتما غذاهای سرشار از ویتامین D مصرف کنند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، منابع غذایی ویتامین D، کودک و ویتامین D، مکمل ویتامین D، فواید ویتامین D، بارداری و ویتامین D، اثر مثبت ویتامین D بر کودکان تعداد بازديد: 898 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز