Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:19

24
آبان
مرکبات در طب سنتی

مرکبات در طب سنتی

در این مطلب مرکباتی مانند لیمو، لیمو ترش، نارنگی، نارنج، بالنگ و گریپ فروت از نظر علم طب سنتی بررسی شده‌اند و نکات مهمی در زمینه مصرف مرکبات از نظر طب سنتی بیان شده است.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ متخصص طب سنتی

 

لیمو

لیمو دارای انواع ترش، شیرین و میخوش است.

پوست و دانه لیمو دارای مزاج گرم و خشک است، بافت خوراکی لیمو ترش دارای مزاج سرد و خشک بوده، اما مزاج نوع کاملا شیرین آن، گرم و تر است که گرمی آن بسیار كم بوده و لذا رطوبت آن غلبه دارد و چون رطوبت معمولا با سردی همراه میشود بنابراین اشكالی ندارد به آن سرد و تر گفته شود.

برخی لیمو شیرین‌ها دارای رگه تلخی در خود هستند كه آن تلخی هم خاصیت دارد چرا كه مزاج گرم دارد بنابراین لیموشیرین‌هایی كه رگه تلخی دارند از نظر مزاج كمی متعادل‌ترند و افراد (مخصوصا سرد مزاجان) می‌‌توانند با خیال راحت از آنها استفاده كنند.

بنابر این مشاهده می‌‌شود همه مزاج‌ها در این میوه جمع هستند. بطوركلی مزاج مركبات رو به سرد و تر است و فقط انواع بسیار شیرین مختصری گرمی دارند.

از این رو انتظار ایجاد رطوبت در بدن داریم. پس در فصل پاییز كه مزاج بدن به تبعیت از مزاج فصل، رو به خشكی می‌رود، مصرف لیمو شیرین برای اكثر افراد توصیه می‌‌شود.

امروزه هم توسط پزشکان برای افراد دچار سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی ویروسی مصرف لیموشیرین بخاطر خواص زیاد آن توصیه می‌‌شود. اگر لیمو به طور کامل یعنی به همراه پوست و دانه در دستگاه آبگیری انداخته شود، آب حاصله سردی کمتری نسبت به آب خالص بافت لیمو دارد لذا سردی و تری آن کمتر است.

بسیاری از گلودردها یا گرفتگی‌های صدا و حلق و مشكلات امروزه كه معمولا همراه با تورم و قرمزی و خارش ته حلق یا حنجره همراه هستند و در فصل پاییز هم بیشتر رخ می‌‌دهند با مصرف لیمو از آنها پیشگیری شده و یا روند بهبودی را تسریع می‌‌بخشد.

لیمو حالت التیام بخش برای حلق و حنجره و سلول‌های مخاطی ملتهب این نواحی دارد. لیمو ترش برای سردمزاجان و اعصاب و سرفه زیان آور است اما لیمو شیرین این عوارض را نداشته، بلكه باعث تمدد اعصاب و بهبود بیخوابی كه در پاییز شایع است نیز می‌‌شود زیرا رطوبت مناسبی برای مغز تامین كرده و از سوء مزاج خشك مغزی جلوگیری می‌‌كند.

در نتیجه شخص خواب آرامتر و بهتر و نیز كنترل بیشتری روی اعصاب خواهد داشت. لیمو برای مشكلات ناشی از گرمی و خشكی مزاج و مخصوصا خشكی بسیار مفید است.

برای سرفه‌های خشك كه ممكن است ناشی از حساسیت یا درجاتی از آسم باشد و این مشكلات نیز در پاییز شایع تر است لیمو شیرین بسیار مفید است مخصوصا اگر همراه عسل و یا پودر نبات كمی شیرین شود كه خود عسل نیز برای سرفه مفید است.

افراد می‌‌توانند پودر نبات یا عسل را در داخل آب لیمو حل نموده و یا لیمو را از وسط دو نیم كرده مقداری پودر نبات را روی مغز میوه ریخته و دو نیمه را دوباره روی هم قرار دهند و چند دقیقه (10-5) در دمای اتاق بماند تا نبات حل شده و به داخل بافت میوه نفوذ كند كه هم خودش خوردنی‌تر شده و هم خواص آن برای سیستم تنفسی و مغزی افزایش یابد.

مرکبات با توجه به این كه دارای رطوبت می‌‌باشند به رفع یبوست (شایع در پاییز) در افراد خشك مزاج نیز كمك می‌‌كنند.

لیموترش مزاج سرد و خشك دارد. اصولا طعم ترش همانگونه كه قبلا گفته شده دارای مزاج سرد و خشك است بنابراین لیموترش در فصول گرم بهتر است مصرف شود.

گرچه امروز به دلیل تنوع رژیم‌ها در فصول سرد هم استفاده می‌شود مخصوصا بعنوان چاشنی و مصلح در كنار غذاهای چرب و شیرین و عادت امروزه این است كه در كنار كباب‌ها لیموترش یا نارنج گذاشته می‌شود اینها می‌توانند مضرات غذاهای چرب، شیرین و سنگین را كم كنند و هضم آنها را راحت كنند.

بنابراین یكی از خواص مهم لیموترش ملطف و قاطع (قطع کننده و شکننده مولکول‌های بزرگ غذایی) بودن آن است (هضم ماده غذایی را سبك می‌كند یعنی اصطلاحا لطیف می‌كند).

بنابراین برای افرادی كه مزاج‌های گرم و مرطوب دارند یا دچار غلظت خون هستند بهتر و مفید تر است چون در بدن ایشان مواد مانده درون بدن سخت شده‌اند و پیوندهای محكم در ساختار مولکولی خود برقرار كرده‌اند و براحتی هضم و از بدن دفع نمی‌شوند، لذا لیموترش باعث می‌شود این مواد تجزیه و تبدیل به اجزای سبك شود و اصطلاحا نضج (پختگی و رسیده شدن) یابند و بنابراین به مصرف بدن رسیده یا به آسانی دفع می‌‌شوند.

پس لیموترش پاك كننده مجاری درون اعضای بدن نظیر كبد،‌ معده و روده بوده و آنها را  از مواد زائد قدیمی و سفت شده پاكسازی می‌‌كند.

می‌‌توان گفت مصرف این میوه برای گرم مزاجان واجب و ضروری است مخصوصاً در فصول گرم بهتر است هر روز از لیموترش استفاده كنند؛ ولی سردمزاجان باید احتیاط كنند مخصوصا در فصل پاییز كه طبعش سرد است كه اگر در مصرف لیموترش زیاده روی كنند گرفتار ضعف در سیستم عصبی، سرفه و یا گرفتگی عضلات نفخ و درد مفاصل می‌شوند.

همانگونه كه می‌دانیم در فصول پاییز بعضی مشكلات مثل درد مفصل و افسردگی زیاد می‌‌شود كه با مصرف مواد ترش به آن دامن زده می‌شود.

در گرم مزاجان برای جوش‌های صورت، التهابات گلو و حلق (چون سرماخوردگی هم ایجاد التهاب و سرخی در دهان و حلق و لوزه می‌‌كند) مصرف این خنكی‌جات، هم باعث پایین آمدن تب و هم باعث بهبود التهابات حلق و حنجره و لوزه‌ها خواهد شد.

اگر شخصی از مصرف لیموترش تنها دچار عارضه می‌شود می‌تواند با مصلح آن یعنی به صورت شربت لیمو استفاده كند (لیموناد – شربت آبلیمو). در این صورت عارضه ناشی از سردی به معده نمی‌رسد. (برای سردمزاجان كمتر ضرر دارد) گرم مزاجان بهتر است خود لیمو را استفاده كنند و كمتر شربت مصرف كنند.

شربت لیمو تقویت کننده معده و ضد سودا و صفراست. شربت به لیمو نیز برای معده و قلب و مغز مفید بوده و برای درست کردن آن باید 2 جزء آب به، 1 جزء آب لیمو و یک سوم جزء شکر را به قوام آورد.

نارنج

مزاج سرد و خشك دارد تقریبا هم درجه لیمو است و البته هر كدام ترش‌تر باشند میزان سردی و خشكی آنها بیشتر است. نارنج حالت لزجی دارد كه این لزوجت برای سرفه‌ها و مشكلات مجاری هوایی كه ناشی از حرارت و خشكی است بسیار مفید است.

التیام‌بخش مجاری هوایی و حنجره‌ها است مخصوصا اگر به صورتی كه در ادامه آورده‌ایم  مصرف شود. نارنج از وسط به دو نیم شده تخم‌های درون آن را در آورند مقداری نبات كوبیده شده روی آن بپاشند و كمی به آن حرارت دهند تا حد نزدیك به جوش آب (برای مدت كوتاه) به طوری كه این مواد با هم مخلوط شده و نرم شوند (در این حالت طبع آن متعادل شده) و داروی خوبی برای قفسه سینه و مجاری هوایی است چون ترشی آن گرفته می‌شود.

زیرا ترشی محرك سینه است با این دستور ضرر آن از بین می‌رود طبیعتاً برای مهار صفرا و و حرارت بسیار مفید است و فواید ذكر شده در مورد لیمو برای نارنج هم صدق می‌كند.

زیاد بوئیدن بهار نارنج بی خوابی ایجاد می‌کند. از این خاصیت می‌توان در مواقع نیاز به رفع خواب آلودگی استفاده کرد.

اگر نگران خواب آلودگی در کلاس درس یا جلسه امتحان هستید یک شیشه کوچک از عطر بهارنارنج را همراه خود داشته باشید و در صورت خواب آلودگی آن را ببویید. گلاب مصلح (اصلاح کننده ضرر) بهار نارنج است.

نارنگی

مانند لیمو نوع ترش نیز دارد ولی عمدتا شیرین است. اگر ترش باشد مزاج آن سرد و خشك است ولی معمولا طبع آن سرد و تر بوده گاهی در مواردی كه خیلی شیرین باشد مختصری بسمت حرارت می‌‌رود كه البته در بدن خودش را نشان نمی دهد بنابراین نارنگی هم رطوبت بخش خوبی به بدن است، غذاییت كمی دارد و در رژیم‌های لاغری با مزاج گرم خوب است. مفرح بوده و برای قلب مفید است.

حالت خفقان در سینه و تنگی نفس را برطرف می‌‌كند از اینرو در افراد دچار سرماخوردگی نیز توصیه می‌‌شود.

نارنگی كم كننده تیزی و شدت ماده صفرا در خون است، بنابراین كسانی كه دچار حرارت بدنی حتی در فصول سرد مثل پاییز می‌‌شوند یا سوزش گلو یا خارش پوست پیدا می‌‌كنند خیلی از نارنگی نفع می‌‌برند.

حرارت زائد کبد و معده را کم کرده و گرگرفتگی دوران یائسگی كه عمدتا بدلیل خشكی نامحسوس پوست و انسداد منافذ پوستی است را بهبود نسبی می‌‌بخشد.

در فصل پاییز كه معمولا غذاهای با مزاج گرم و مقوی بیشتر مصرف می‌‌شوند احتمال بروز حرارت كبد و معده و نیز افزایش صفرا هم زیاد شده لذا مصرف نارنگی و سایر مركبات به رفع این مشكلات كمك می‌‌كنند و تشنگی را فرو می‌‌نشانند.

مركبات و نارنگی عمدتا باعث افزایش ادرار می‌‌شوند لذا برای پاكسازی سیستم كلیوی وكمك به دفع شن ریزه‌های كوچك مفید است.

همچنین باعث برطرف شدن سوزش‌های ناحیه تناسلی مخصوصا در خانم‌ها كه ممكن است به غلط تشخیص عفونت بر آنها گذاشته شود مفید است. پرتقال نیز از نظر توضیحات و خواص شبیه نارنگی بوده ولی در كل منافع آن بیشتر از نارنگی می‌‌باشد.

بالنگ (ترنج)

در احادیث در کنار انار جزو برترین میوه‌ها آمده است. پیامبر (ص) می‌‌فرمایند: بر شما باد ترنج چرا که دل را نورانی می‌‌سازد و بر توان مغز می‌‌افزاید.

در کتاب کافی از امام صادق (ع) آمده که پس از غذا (معده خالی نباشد) این میوه خورده شود (مخصوصا مربای آن) که در درون انسان بویی چون مشک ایجاد می‌‌کند و بسیار پسندیده تر و بهتر از خوردن با شکم خالی است.

از امام رضا (ع) نقل است که خوردن ترنج در شب چشم را برمی گرداند و کژچشمی به جای می‌‌گذارد (که می‌‌تواند به دلیل سرد بودن مزاج میوه و تشدید آن در شب که مزاج آن هم سرد است باشد).

در کتاب کافی از امام صادق (ع) داستانی نقل شده که شخصی به دلیل مصرف همزمان ترنج و عسل در مقادیر زیاد دچار سنگینی معده شده بود و امام فرمود نان خشک بخورد و خوب شد (این می‌‌تواند به دلیل جذب رطوبت زائد توسط نان خشک دارای بذرهای گرم همچون زنیان یا زیره باشد). در کتاب کافی به نقل از امام رضا (ع) آمده که پیامبر خدا به نگریستن به ترنج سبز و سیب سرخ علاقه داشتند.

این گیاه از خانواده نارنج بوده که نوع کوچک آن را ترنج و نوع بزرگ آن را بالنگ می‌‌گویند و در طب به اترج شناخته می‌‌شود. گاهی به اندازه یک خربزه کوچک رشد کرده و وزن آن به یک کیلو می‌‌رسد. پوست زرد طلایی ضخیم با مزاج گرم و خشک داشته که خوشبوست و نگه داشتن آن در دهان باعث خوشبویی دهان می‌‌شود.

گوشت سفید درون آن که کمی شیرین یا ترش است سرد و تر است و ایجاد نفخ می‌‌کند. مغز ترش آن نیز سرد و خشک است. در بسیاری از خواص و توضیحات مانند مرکبات توضیح داده شده فوق می‌‌باشد و معمولا به صورت مربا مصرف می‌‌شود.

مالیدن آب ترش آن به پوست‌های دارای اگزما مخصوصا در گرم مزاجان مفید است.

گریپ فروت

میوه ای است بزرگ بسیار آبدار با مزاج سرد و تر كه رطوبت آن بسیار زیاد است و خاصیت ادرارآوری زیادی دارد.

بیشتر بخاطر اثرات دارویی آن توصیه می‌‌شود. مخصوصا افراد گرم مزاجی كه دارای وزن و چربی بالا یا مشكلاتی همچون سنگ كلیه، كبد چرب و غلظت خون هستند، این میوه برای آنها توصیه می‌‌شود زیرا هم باعث پاكسازی مواد زاید از طریق سیستم ادراری شده و هم باعث لاغر شدن آن‌ها می‌‌شود.

این قبیل افراد معمولا مستعد فشار خون و یا قند خون بالا نیز هستند که این میوه برای این مشکلات نیز خوب است.

برای افرادی كه افزایش صفرا و جوش‌های پوستی ناشی از حرارت مزاج می‌‌باشند گریپ فروت میوه مناسبی است.

مسلما افراد دارای مزاج سرد و رطوبتی بهیچ وجه نباید از این میوه مخصوصا در زمستان استفاده كنند، زیرا دچار سردی و رطوبت مزاج شده، ممکن است علائمی چون افت فشار، تورم مفاصل، افت حافظه و پر خوابی پیدا کنند.

لیموترش

دارای انواع ترش، شیرین و میخوش است جزو مركبات طبقه‌بندی می‌شود مزاج آن سرد و تر است كه بیشتر لیموشیرین دارای این خاصیت  است و بیشتر رطوبت آن غلبه دارد اما لیموترش مزاج سرد و خشك دارد.

اصولا طعم ترش همانگونه كه قبلا گفته شده دارای مزاج سرد و خشك است بنابراین لیموترش در فصول گرم بهتر است مصرف شود.

گرچه امروز به دلیل تنوع رژیم‌ها در فصول سرد هم استفاده می‌شود مخصوصا بعنوان چاشنی و مصلح در كنار غذاهای چرب و شیرین و عادت امروزه این است كه در كنار كباب‌ها لیموترش یا نارنج گذاشته می‌شود اینها می‌توانند مضرات غذاهای چرب، شیرین و سنگین را كم كنند و هضم آنها را راحت كنند.

بنابراین یكی از خواص مهم لیموترش ملطف و قاطع بودن آن است (هضم ماده غذایی را سبك می‌كند یعنی اصطلاحا لطیف می‌كند) بنابراین برای افرادی كه مزاج‌های گرم و مرطوب دارند یا دچار غلظت خون هستندكه این حالت باعث می‌شود مواد مانده درون بدن كه سخت شده‌اند و پیوندهای محكمی برقرار كرده‌اند و براحتی از بدن دفع نمی‌شوند.

لیموترش باعث می‌شود این مواد سبك شودو به حالت نزج پخته شده و به آسانی دفع می‌‌شوند پس پاك كننده اجزا بدن نظیر كبد،‌ معده و روده بوده و آنها را  از مواد زائد قدیمی و سفت شده پاكسازی می‌‌كند پس برای گرم مزاجان واجب و ضروری است مخصوصاً در فصول گرم بهتر است هر روز از لیموترش استفاده كنند ولی سردمزاجان باید احتیاط كنند مخصوصا در فصل پاییز كه طبعش سرد است كه اگر در مصرف لیموترش زیاده‌روی كنند گرفتار ضعف در سیستم عصبی، سرفه و یا گرفتگی عضلات نفخ و درد مفاصل می‌شوند.

همانگونه كه می‌دانیم در فصول پاییز بعضی مشكلات مثل درد مفصل و افسردگی زیاد می‌‌شود كه با مصرف مواد ترش به آن دامن زده می‌شود. در گرم مزاجان برای جوش‌های صورت، التهابات گلو و حلق (چون سرماخوردگی هم ایجاد التهاب و سرخی در دهان و حلق و لوزه می‌‌كند) مصرف این خنكی‌جات، هم باعث پایین آمدن تب و هم باعث بهبود التهابات حلق و حنجره و لوزه‌ها خواهد شد.

اگر شخصی از مصرف لیموترش تنها دچار عارضه می‌شود می‌تواند با مصلح آن یعنی به صورت شربت لیمو استفاده كند (لیموناد – شربت آبلیمو). در این صورت عارضه ناشی از سردی به معده نمی‌رسد. (برای سردمزاجان كمتر ضرر دارد) گرم مزاجان بهتر است خود لیمو را استفاده كنند و كمتر شربت مصرف كنند.

در مورد مركبات بیان شده چند نكته كلی لازم بذكر است

١- مركبات شیرین مزاج متعادل‌تری دارند یعنی سردی آن‌ها کمتر بوده لذا برای درصد بیشتری از انسان‌ها قابل مصرف و مفید خواهند بود و به همین دلیل نیز هست که اکثر مردم به نوع شیرین مرکبات بیشتر علاقه دارند.

٢- بهتر است از مركباتی استفاده شود كه هم پوست رویی میوه و هم پوست نازك داخل میوه خیلی ضخیم نباشد و هر چه پوسته‌ها نازكتر باشند كیفیت میوه بالاتر بوده و نیز لطیف‌تر است یعنی هضم و جذب آن راحتتر است.

بنابراین كسانی كه می‌‌خواهندكمتر دچار نفخ و مشكلات هضمی ناشی از مصرف مركبات شوند بهتر است نكات فوق را رعایت كنند. نكته دیگر در خصوص مركبات با کیفیت‌تر، نداشتن هسته و یا داشتن هسته‌های ریز داخل بافت میوه است.

مركباتی كه هسته ندارندكیفیت بالاتری دارند. اندازه میوه نیز بهتر است در حد میانه و رو به درشت باشد.

٣- این میوه‌ها برای گرم مزاجان مفیدتر و كم عارضه تر هستند اما سرد مزاجان هم می‌‌توانند از آنها بهره ببرند؛ به شرطی كه از انواع كاملا شیرین، در حد كم، در میانه روز و نه در شب، به تنهایی و نه همراه با میوه یا سردی دیگر استفاده كنند و حتما مصلحات با طعم شیرین و یا قدری تند و تیز بعد از مصرف آنها میل كنند از جمله عسل، زنجبیل، خرما، نبات و پودر زیره یا آویشن.

 

برچسب ها: مرکبات و طب سنتی، طب سنتی و میوه ها، ترنج و طب سنتی، بالنگ و طب سنتی، نارنگی و طب سنتی، نارنج و طب سنتی، لیمو و طب سنتی، گریپ فروت و طب سنتی، لیمو ترش و طب سنتی، مزاج مرکبات تعداد بازديد: 8478 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز