Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:15

12
مرداد
را‌ه‌های كنترل درمان ام‌اس با طب سوزنی (1)

را‌ه‌های كنترل درمان ام‌اس با طب سوزنی (1)

بخش اول- ام.اس در واقع جزء شایع‌ترین بیماری‌های نورولوژیك در نیمكره شمالی می‌باشد و در سال‌های اخیر در كشور ما روند رو به رشدی داشته است.

دكتر الهام امیرآذر؛ عضو تحریریه دنیای سلامت

 

 

ام.اس در واقع جزء شایع‌ترین بیماری‌های نورولوژیك در نیمكره شمالی می‌باشد و در سال‌های اخیر در كشور ما روند رو به رشدی داشته است. طبق آمار در سال 2006 در آمریكا از هر 700 نفر یك نفر مبتلا به این بیماری بوده‌اند. آمار كشور انگلیس نیز مشابه آن بوده است.

این بیماری در اروپا، آمریكای شمالی، استرالیا و نیوزیلند شایع است. اگرچه در ژاپن، چین و كشورهای شرقی نیز دیده می‌شود. شیوع  ام.اس  به نوع آب و هوای منطقه بستگی دارد و این امر همانطوری كه بعداً‌ خواهید دید به نوع پاتولوژی بیماری مربوط می‌شود. ام.اس   به عنوان یك بیماری اتوایمیون و با علت ناشناخته است.

از آنجائیكه در مورد شیوع  – علت و . . . این بیماری همكاران گرامی به تفصیل در این شماره بحث و بررسی كرده‌اند. من به سراغ بحث طب سوزنی و ام.اس می‌پردازم.

علل MS از دیدگاه طب چینی

حمله بلغم یا دمپنس به بدن

در مراحل اولیه حمله بلغم یا دمپنس به بدن می‌تواند علت بیماری باشد. توضیح بلغم از دیدگاه ما كمی دشوار است ولی برای درك بهتر آن می‌توان آن را به خلط تشبیه كرد كه در كانالهای انرژی پا رسوب كرده و مانع حركت آزاد خون و انرژی در بدن می‌شود. سپس این دمپنس به سمت بالا حركت می‌كند.

یكی از عواملی كه باعث تولید آن می‌شود زندگی در مناطق مرطوب است، نشستن در چمنزار مرطوب، خشك نكردن بدن بعد از شنا یا حمام، نشستن كف آشپزخانه مرطوب (در مورد خانم‌های خانه‌دار برای انجام كارهای منزل صدق می‌كند)، استفاده از لباس نامناسب در محیط‌های مرطوب، خانم‌ها در دو زمان بیشتر در معرض حمله دمپنس هستند یكی بعد از زایمان و دیگری در دوران قاعدگی كه باید به مواردی كه گفته شد بیشتر توجه كنند.

دمپنس همانطوری كه گفته شد در كانال‌های پا رسوب می‌كند و سپس احساس سنگینی – بی‌حسی – می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب

استفاده از غذاهای چرب، سرخ شده و یا غذاهای سرد (هم از نظر طبع و هم از نظر دما) می‌تواند باعث اختلال در كانال طحال شود و در درازمدت با اختلال در هضم و جذب غذا تولید دمپنس یا بلغم بنماید. خوردن غذاهای لبنی مثل شیر، ماست، خامه، پنیر و كره به مقدار زیاد نیز یكی از عوامل شایع ایجاد دمپنس می‌باشد.

غذای فریز شده نیز به علت سرمایی كه در بدن ایجاد می‌كنند و دیر شام خوردن از عوامل دیگر ایجاد آن است.

فعالیت جنسی زیاد

فعالیت جنسی زیاد می‌تواند باعث آسیب به كانال كلیه شود و نیز اثرات تخریبی روی كانال كبد دارد. به همین دلیل در مراحل MS شاهد علائمی از قبیل تاری دید، بی‌اختیاری ادرار و مشكلاتی از این قبیل هستیم (در طب چینی اعتقاد بر این است كه كبد به چشم باز می‌شود)...

 

 

برای خواندن بخش دوم- را‌ه‌های كنترل درمان ام‌اس با طب سوزنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری ام اس، درمان ام اس، پیشگیری از ام اس، بیماری‌های نورولوژیك، طب سوزنی و ام اس، تاثیر طب سوزنی بر ام اس، درمان ام اس با طب سوزنی تعداد بازديد: 1268 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز