Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:05

14
فروردین
والدين هوشمند فرزندان با نشاط (1)

والدين هوشمند فرزندان با نشاط (1)

اگر پدر و مادر زندگی زناشویی موفقی داشته باشند، كودك از همان دوران بچگی و نوجوانی می‌بیند كه چطور دو نفر با افكار مختص خود، می‌توانند در كنار هم زندگی كنند و با وجود تفاوت‌های شخصیتی، جنسی، فرهنگی، خانوادگی و... زندگی‌شان تداوم یابد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

  

ممكن است شما در خانواده‌ای بزرگ شده باشید كه پدر و مادرتان در كنار هم زندگی خوشی داشته‌اند و محبت زیادی نثار هم می‌كردند و یا برعكس، از همان كودكی در خانواده شما همیشه بین پدر و مادرتان جنگ و نزاع بوده و آنها سر هر مسأله‌ای با هم درگیر می‌شدند و نهایتا هم از یكدیگر جدا شدند.

پژوهشگران معتقدند روشی كه پدر و مادر انتخاب می‌كنند تا عشق‌شان را نسبت به هم ابراز و یا یكدیگر را مرتب سركوب كنند، نخستین الگوی فرزندان در زندگی مشترك آینده‌شان خواهد بود.

عشقی كه فرزندان از همان كودكی بین پدر و مادر خود می‌بینند، پایه‌های اصلی افكار آنها را تشكیل می‌دهد. زندگی مشترك والدین هرچه كه باشد (خوب یا بد)، تاثیری ماندگار و همیشگی در ذهن كودكان می‌گذارد و در رفتارها، تصمیم‌گیری‌ها، حالات و روحیات و نوع ارتباطی كه در آینده با همسرشان خواهند داشت، تكرار خواهد شد.

اگر پدر و مادر زندگی زناشویی موفقی داشته باشند، كودك از همان دوران بچگی و نوجوانی می‌بیند كه چطور دو نفر با افكار و عقاید مختص خود، می‌توانند در كنار هم زندگی كنند و با وجود تفاوت‌های شخصیتی، جنسی، فرهنگی، خانوادگی و... زندگی‌شان تداوم یابد.

اما اگر كودك در خانواده‌ای بزرگ شده باشد كه پدر و مادرش هیچگاه سرسازگاری با هم نداشتند و از هر اختلافی جنگی بزرگ به راه می‌افتاد و همیشه نگران دعواهای آنها بوده است، هر آنچه دیده و شنیده در آینده‌اش بازتاب خواهد داشت.

البته این بدان معنا نیست كه این كودكان حتما در زندگی مشترك آینده خود محكوم به شكست خواهند بود. زوج‌های بسیاری هستند كه با وجود اختلافات شدیدی كه بین پدر و مادرشان وجود داشته، با شروع زندگی مشترك خود تصمیم می‌گیرند هرگز اشتباهات آنها را تكرار نكنند.

برخی از افراد در مورد تجربه‌های خود و نقش پدر و مادر در یادگیری و مسائل زندگی، مطالبی را عنوان كرده‌اند كه در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌كنیم: 

شوخی و بذله‌گویی را فراموش نكنید

پدر و مادر من مرتب با هم شوخی می‌كنند. پدرم عاشق مادرم است و مادرم هم این روحیه شاد و سرزنده پدرم را خیلی دوست دارد. من از شوخ‌طبعی‌های پدر و مادرم و شادی‌های آنها آموخته‌ام كه این نوع تفریحات و شادی‌های خانوادگی به ازدواج و زندگی مشترك حیات می‌بخشد. من هم دوست دارم در آینده همسر مردی شوم كه روحیه شاد و سرزنده‌ای داشته باشد؛ مثل پدرم. (یك دختر 21 ساله)

خنده را فراموش نكنید

پدر و مادر من سال‌هاست كه با هم زندگی می‌كنند و در طول این سالیان، خنده هیچگاه در خانه ما تعطیل نشده است. سكوت آنها به من می‌گوید كه در محیط خانه و در میان اعضای خانواده بسیاری از مسائل را نباید جدی گرفت و از كنار خیلی چیزها باید با خنده رد شد. (یك پسر 24 ساله)

با هم صمیمانه حرف بزنید

پدر و مادر من از وقتی كه بچه بودم عادت داشتند شب‌ها با هم حرف بزنند. این حرف زدن‌ها به من فهماند كه چقدر مهم است زن و شوهر توانایی حرف زدن با هم را داشته باشند. حالا من هم گویی كه این عادت را از آنها به ارث برده‌ام، اگر هر شب هم نتوانم با همسرم حرف بزنم، لااقل روزهای تعطیل زمان زیادی را به این كار اختصاص می‌دهم. (یك مرد 47 ساله)

با مهربانی و احترام با هم حرف بزنید

مادر من هم همیشه به من می‌گفت كه پدرم باهوش، زرنگ و سختكوش است. حرف‌های مثبت و خوب او راجع به پدرم، تاثیر زیادی روی زندگی من داشت، حالا من و همسرم، وقتی كه در كنار فرزندانمان هستیم، از یكدیگر تعریف می‌كنیم. با آنكه ازدواج ما یك ازدواج كامل و بی‌نقص نیست، ولی سعی می‌كنیم هیچوقت آگاهانه دل هم را نشكنیم و یكدیگر را سرزنش نكنیم و درهر شرایطی احترام هم را حفظ كنیم. (مرد 51 ساله)...

 

 

برای خواندن بخش دوم -والدين هوشمند فرزندان با نشاط- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، پدر و مادر، کودک شاد، کودک و والدین، خانواده شاد، روانشناسی خانواده، عوامل شادی کودک تعداد بازديد: 922 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز