Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:51

25
اسفند
اهمیت جایگاه زن در تفکر انقلاب اسلامی

اهمیت جایگاه زن در تفکر انقلاب اسلامی

ناحیه پیشرفت فرهنگی و بروز استعدادها، ناحیه اصلاح روابط خانوادگی، ناحیه اعلام و تبیین نظر اسلام در زمینه مسائل زنان از جهات حقوقی، از جهات اجتماعی و غیره. اگر بخواهد در این سه زمینه کاری انجام

به قلم : زهرا میرزایی ؛ پژوهشگر حوزه زنان و خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : ناحیه پیشرفت فرهنگی و بروز استعدادها، ناحیه اصلاح روابط خانوادگی، ناحیه اعلام و تبیین نظر اسلام در زمینه مسائل زنان از جهات حقوقی، از جهات اجتماعی و غیره. اگر بخواهد در این سه زمینه کاری انجام گیرد، باید به‌وسیله شما انجام گیرد. من حرفم این است. شما خانمها هستید که باید در این سه زمینه کار کنید.

ما فصلی در کشورمان خواهیم داشت که این فصل شروع شده است؛ فصل میانِ دورانی که در هر زمینه از مسائل زنان، ما مشکلاتی داشتیم و آن دورانی که ان‌شاءاللَّه این مشکلات، هیچ وجود نداشته باشد. فصلی است که در این فصل، یک تلاش لازم است. البته این تلاش را همه باید بکنند؛ لیکن شما خانمها باید بیش از دیگران در این زمینه تلاش کنید اگر در کشوری زنان آن کشور بتوانند به آن صفا و معنویت و رقاء و تعالی فکری برسند، هیچ مشکلی در آن مملکت باقی نمی‌ماند. یعنی زن به‌طور محسوسی در مرد تأثیر دارد. هم برروی شوهرش و هم برروی فرزندانش تأثیرات تعیین کننده‌ای می‌تواند بگذارد. لذا در واقع، اصلاح جامعه با اصلاح زنان است.

برای تبیین مفاهیم یک تفکر باید به مبنا و منابع یک تفکر رجوع کرد. تفکر انقلاب اسلامی نیز برخواسته از منابع اسلامی و اندیشمندان مسلمان است. جریان انقلاب اسلامی یک جریان معاصر و پویا محسوب می‌شود که با توجه به رویکرد و هویت انقلابی آن باید مداوم در حال پیشرفت و رشد مطابق با مسائل روز باشد. اگر اهمیت رهبری امام خمینی در جریانات قبل از استقرار جمهوری اسلامی و سالهای ابتدایی و زمان جنگ را در نظر بگیریم.

 بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور در انتخاب وزیر زن جدی نبود

جسارت؛ گمشده زنان امروز

 

 

 

ایشان با در نظر گرفتن مسائل روز موجب شدند تا افراد آگاه به این جریان ورود کرده و در داخل و خارج از ایران به ایفای نقش بپردازند. حال پس از ایشان مقام معظم رهبری همان نقش را به عهده دارند. همان طور که در زمان حیات امام خمینی وجود اندیشمندان دیگر به پویایی تفکر انقلابی کمک نمود؛ در زمان حال نیز اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی زیادی به مطالعه و همراهی با این جریان مشغول هستند اما نمی‌توان اهمیت بیانات ایشان را در محور این تفکر نادیده گرفت پس بهترین منبع برای درک گفتمان انقلاب اسلامی مراجعه به تفکرات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است.

آنچه در ابتدای سخن آمده است به نوعی مبین جایگاه ویژه‌ی زنان در تفکر انقلاب اسلامی است. به شکلی که مقام معظم رهبری زنان را از یک سو دارای نقش حیاتی در خانواده دانسته و تأثیر ایشان در مردان را بیان می‌کنند. از سوی دیگر به مسائل اجتماعی زنان و بسترهای لازم برای پیشرفت فرهنگی و بروز استعدادها می‌پردازند. این‌جاست که تفکر انقلاب اسلامی خود را متمایز می‌کند از اندیشه‌های دیگر.

در همین بیانات ذکر می‌شود که مسائل زنان در روابط خانوادگی باید ترمیم شود و حقوق ایشان در همه جهات استیفا شود اما زنان در خانواده نقش یک ستم دیده یا خشونت دیده ندارند. این عکس آن چیزی است که جریانات دفاع از حقوق زن بیان می‌کنند. اتفاقاً در این تفکر باید حقوق زنان در خانواده هم پیگیری شود چرا که ایشان نقش مهمی در صلاح جامعه دارند. زنان در این چارچوب محتاج کمک برای سکونت و انفعال در خانه و فضای خصوصی نیستند بلکه باید و وظیفه دارند که در ابعاد مختلف بکوشند و نه تنها جامعه و خانواده را اصلاح کنند، این بنیان‌های فکری را نیز باید در جامعه حکم‌فرما سازند. این وظیفه‌ای است که مقام معظم رهبری از زنان مطالبه می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

زنان باید خودباوری همدیگر را تقویت کنند

تمام زنان پارلمانی ایران

 

 

 

تعداد بازديد: 34 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز