Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:08

13
تیر
راهكارهای توانمندسازی سالمندان (3)

راهكارهای توانمندسازی سالمندان (3)

روش دیگری كه می‌تواند سالمندان را توانمند كند، روش طراحی مراقبت مؤثر است كه نیازمند این است كه سالمندان فعالانه نظرات و خواسته‌های خود را مطرح نمایند.

 

زمانی كه كارگران مؤثر روی منابع كنترل داشته باشند، می‌توانند با مذاكره كامل و بحث با سالمندان مراقبت را طراحی كرده و منابعی را به آن اختصاص دهند و وقتی نمی توانند بودجه را كنترل كنند، به صورت حامیان افراد سالمند عمل می‌نمایند.

سیستم‌های كارگر مؤثر و مدیریت مراقبت باید به گونه ای آغاز به كار كنند كه این رابطه در طی زمان حفظ شده و كاركنان نسبت به وظایف خود مطلع شوند و مهارت‌های انجام این وظایف را داشته باشند. این امر بر گسترش آموزش و كاركنان و نحوه سازماندهی كار در مؤسسه دلالت دارد.

كاركنان باید قادر به حفظ روابط باشند، كه به معنی دارابودن نقش ثابت و وظایف مشخص برای ارباب رجوع می‌باشد. همچنین، آنها نیازمند مهارت‌های ایجاد و اداره (كنترل) روابط با ارباب رجوع و دانش منابع و سیستم‌هایی هستند كه ایشان را قادر به هماهنگی مراقبت به صورت مؤثر می‌كند.

طراحی مراقبت فرد محور

روش دیگری كه می‌تواند سالمندان را توانمند كند، روش طراحی مراقبت مؤثر است كه نیازمند این است كه سالمندان فعالانه نظرات و خواسته‌های خود را مطرح نمایند. سیستم‌های طراحی مراقبت‌های زیادی به نفع ارائه دهندگان خدمات نوشته و اجراء شده اند، و قدرت انتخاب توسط سیستم‌هایی كه تاكنون آغاز به كار كرده اند محدود می‌شود.

به عنوان مثال، ممكن است فردی فقط در ساعاتی كه خدمات قابل دسترسی هستند، نیازمند كمك برای رفتن به تخت باشد. یك سیستم طراحی كاملا كاربرمحور با تعیین خواسته‌ها و نیازهای سالمندان كه توسط خودشان مشخص شده است، آغاز به كار می‌كند و سپس برآوردن این نیازها را مورد كنترل و نظارت قرار می‌دهد.

همانند روش كارگر مؤثر كه به شرح آن پرداختیم، طراحی مراقبت فرد محور به كاركنانی با زمان و مهارت‌های لازم برای انجام آن، و سیستم‌های ثبت كه فرایند بحث را واضح می‌نمایند، نیاز دارد. طرح‌های مراقبتی نیاز به بحث دقیق، صحبت (مكالمه) با سالمندان و در صورت لزوم، با خانواده و دوستان‌شان دارد.

در سیستم‌های مراقبت تلفیقی، این طرح‌ها را باید در سیستم گسترش داد تا از آگاهی تمام افراد در مورد اهداف مراقبت اطمینان حاصل شود. این امر ممكن است در مورد محرمانه بودن اطلاعات مسائل اخلاقی، و مسائل عملی طراحی ثبت و قابلیت دسترسی ایجاد نماید.

طرح‌های پرداخت مستقیم

یك راهكار كه اخیرا تحت عناوین مختلف به وجود آمده، پرداخت‌های مستقیم است. در این راهكار، به جای تصمیم گیری ارائه دهندگان (خدمات) در مورد خدمات، بودجه یا كل پول به سالمندان داده می‌شود، كه می‌توانند آن را برای مراقبت و خدمات مورد نیاز خود به كار برند.

این به آن معناست كه سالمندان خدماتی را كه توسط مؤسسات اصلی ارائه نمی شود یا روش‌هایی را كه توسط خدمات سنتی فراهم نمی شود (مانند جابجایی آنها در رویدادهای اجتماعی كه در شب اتفاق می‌افتد) خریداری می‌‌كنند. در برخی سیستم‌ها، ممكن است مراقبت توسط دوستان یا خانواده سالمندان ارائه شود كه در این صورت بودجه به این افراد اختصاص می‌یابد.

پرداخت مستقیم به افراد امكان ایجاد مجموعه ای از مراقبت را می‌دهد كه به وسیله آن می‌توانند نیازها و خواسته‌هایشان را بهتر از (سیستم) فراهم سازی فعلی برآورده نمایند؛ اما در این زمینه مشكلات بالقوه ای وجود دارد. اول اینكه، راه حل‌ها و استراتژی‌های فردی را نمی توان برای گسترش خدمات به كار برد.

دوم اینكه، ممكن است مسائل مدیریت كیفیت وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر ممكن است سالمندان خدماتی با كیفیت بالا دریافت نكنند و قادر به شكایت (در مورد آنها) و تغییر آنها نباشند (به خصوص اگر خدمات توسط دوستان یا خانواده ارائه شود). سوم اینكه، ممكن است فرآیند انتخاب در نتیجه آنها نیازمند نوعی حمایت باشند.

مثال عملی: طرح زندگی روزمره

برای فرد سالمندی كه در حال انتقال به خانه سالمندان می‌باشد، یكی از مهم ترین نگرانی‌ها این است كه سبك زندگی آنها با آنچه كه مورد نظرشان است، تفاوت دارد. بخشی از نگرانی ناشی از عدم آگاهی در مورد خانه سالمندان است، كه تصور در مورد نحوه زندگی در آنجا را دشوار می‌كند.

همچنین، كاركنان خانه سالمندان دریافته اند كه وقتی سالمندان برای اولین بار وارد این محل می‌شوند اغلب آنقدر نگران «عدم مزاحم بودن» هستند كه خواسته‌ها و درخواست‌های‌شان را بیان نمی كنند.

مركز مراقبت از سالمندان در دانشگاه Northumbria و Newcastle City Hospitals یك «طرح زندگی روزمره» برای سالمندانی كه از بیمارستان به خانه سالمندان منتقل می‌شوند، ابداع نموده است. فرد سالمند طرح را با (كمك) یكی از كاركنان بیمارستان (معمولا پرستاری كه روی سالمندان شناخت دارد) انجام داد.

همچنین یك پرستار به سالمندان كمك می‌كند در مورد كارها و عادات مورد علاقه شان فكر كنند؛ مثلا، اینكه كارهای مورد علاقه شان چیست و اینكه آیا دوست دارند اوقات خود را به تنهایی سپری كنند؟ سپس بیمارستان طرح را به خانه سالمندان می‌فرستد تا كاركنان آنجا نوع و سبك زندگی مورد علاقه آنها را درك كنند.

این طرح با استقبال چشمگیر كاركنان خانه سالمندان مواجه شد. كاركنان بیمارستان نیز آن را ارزشمند، اما وقتگیر یافتند و آنها را واداشت كه جنبه‌های زندگی در خانه سالمندان را كه قبلا در مورد آن فكر نكرده بودند، در نظر بگیرند. سالمندان، روی هم رفته از این فرآیند راضی بودند؛ هر چند برخی از آنها به علت پر كردن تعدادی فرم كلافه شده بودند.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افراد سالمند، مدیریت سالمند، مراقبت از فرد سالمند، طرح های مراقبت از سالمندان، خدمات به سالمندان، زندگی روزمره سالمندان تعداد بازديد: 1279 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز