Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:42

13
تیر
راهكارهای توانمندسازی سالمندان (1)

راهكارهای توانمندسازی سالمندان (1)

در بسیاری از موارد توانمندسازی افراد سالمند نیازمند یك روش یك به یك، با یك حامی مشخص كه می‌تواند مردم را در مورد انتخاب‌هایشان مطلع سازد و به آنها در انتخاب روش عمل كمك كند، می‌باشد.

دکتر کیوان دواتگران؛ دكترای تخصصی فیزیوتراپی

 

 

كنترل كاربر

در انتهای بردار، كاربر، می‌باشد. كنترل كامل كاربر در ساختار خدمات فعلی ناشی از ساماندهی قانونی مسئولیت كه به طور عادی برخی مهارت‌های تخصصی یا دانش را به عنوان اساس كار (عمل) مشخص می‌نماید مشكل است.

به دلیل این محدودیت‌ها، كنترل كامل كاربر معمولا فقط زمانی امكان پذیر است كه كاربران خدمات غیرتخصصی خودشان را آغاز می‌كنند. همچنین احتمالا این خدمات در دستیابی به منابع مالی ثابت مشكلاتی دارند؛ به خصوص اینكه آنها مؤسسات داوطلبانه یا خیریه و وابسته به مبالغ اهدایی می‌باشند كه مطابق محبوبیت هدفشان متغیر است.

خدمات كنترل‌شده توسط كاربران نیز چالش‌های بهداشتی برای خدمات رسمی ایجاد می‌كند؛ و اگر كاملا مجزا باشند، مشكلاتی برای سالمندان به وجود می‌آورند. بنابراین در جایی كه خدمات توسط كاربر كنترل می‌شوند، یافتن روش‌هایی برای همكاری سازنده با آنها حائز اهمیت است.

برای ارزیابی موقعیت خود

این سؤالات را از خود بپرسید:

آیا دخالت كاربر در خدمات شما بر اساس كنترل ارائه دهنده، مشاركت یا كنترل كاربر خدمات می‌باشد؟

آیا تمایل دارید بیشتر به سمت توانمندسازی كاربر پیش بروید، یا این امر غیرواقع بینانه است؟

آیا برای ریسك كردن در توانمندسازی كاربر آمادگی دارید؟

آیا توانایی عدم انجام این ریسك‌ها را دارید؟

فرآیند اجرا

توانمندسازی سالمندان را می‌توان به بهترین روش از طریق خدمات حمایتی، سیستم‌های كارگر مؤثر و اطلاعات با كیفیت بالا و مبادله انتخاب‌ها انجام داد. این راهكارها باید بخش اصلی فرآیندهای بیمه كیفیت در خدمات را تشكیل دهند، اما زمان بكارگیری خدمات بسیار پیچیده می‌شود.

یافتن منبع اطلاعاتی جامع و به‌روز دشوار است. قبل از مطلع كردن كاربران خدمات، ارائه دهندگان باید دانش و دركی از «كل سیستم» داشته باشند.

برای طراحی یك راهكار توانمندسازی سالمندانی كه از خدمات سیستم بهره می‌جویند، باید سؤالات ذیل پرسیده شوند:

- آیا هدف، توانمندسازی افراد یا گروه‌های سالمندان است؟

- آیا موضوع، خاص یا كلی است؟

- چه حمایتی مورد نیاز است؟

آیا هدف توانمندسازی افراد یا گروه‌های سالمندان است؟

در بسیاری از موارد توانمندسازی افراد سالمند نیازمند یك روش یك به یك، با یك حامی مشخص كه می‌تواند مردم را در مورد انتخاب‌هایشان مطلع سازد و به آنها در انتخاب روش عمل كمك كند، می‌باشد.

این نقش می‌تواند شامل حمایت از سالمندان در بحث با ارائه دهندگان خدمات باشد؛ بنابراین بهتر است حامی را مشخص كنیم كه به خدمات وابسته نیست. در هر شرایطی، باید حامیان دانش جامع و كامل و فرصت‌هایی برای به‌روز درآوردن این دانش، و مهارت‌های ارتباطی و زمان و مهارت‌هایی برای مشاوره با افراد در هنگام لزوم داشته باشند.

اگر هدف، توانمندسازی گروه‌های سالمندان (جمعیت كاربر) است، اولین گام تعیین گروه‌هاست. اگر گروه‌ها از افرادی با نیازهای خاص تشكیل شده اند، اطمینان حاصل كنید كه راهكارها برای آنها مناسب است. مشكلات آنها را به خاطر داشته باشید. سؤالاتی در مورد نحوه نزدیك شدن و تعیین اعضای مستعد بپرسید.

از استخدام كنش گرا برای دسترسی به افراد آسیب پذیرتر یا بی میل برای مشاركت استفاده كنید تا از موقعیتی كه افراد فقط به واسطه سلامت و فصاحت نماینده می‌شود، جلوگیری شود. در نظر داشته باشید كه دخالت سالمندان چطور می‌تواند حمل و نقل و تسهیلات را مورد حمایت قرار ‌دهد و به هزینه‌ها یا پرداخت‌ها كمك ‌كند.

آیا موضوع، خاص یا كلی است؟

اگر هدف به عهده گرفتن یك موضوع سازمانی خاص است، آغاز به كار سیستم‌هایی با اهداف روشن برای دخالت می‌تواند محدودیت زمانی داشته باشد. تمركز خاص نیز شاخص‌های واضحی برای استخدام كاربران خدمات یا گروه‌های مورد نظر ایجاد می‌كند. افرادی كه تجربه یا دانشی در مورد موضوع دارند، انتخاب‌های واضح می‌باشند.

اگر هدف كلی تر باشد (مثلا دخالت دادن كاربران خدمات در هیأت‌های تضمین كیفیت) در مورد تعیین افراد مناسب برای دعوت (به كار) بیشتر فكر كنید. صرف اینكه كسی مسن تر است به این معنا نیست كه به موضوع مورد نظر علاقه دارد. در نظر گرفتن مهارت‌ها و تجربه حائز اهمیت است.

به خاطر داشته باشیم انتخاب افرادی كه آشنا (به كار) هستند، ممكن است سایر افرادی را كه می‌خواهند سهمی داشته باشند، حذف كند. اساس دعوت را برای همه مشخص كنید: به عبارت دیگر، چه كمك یا نمودی مد نظر است. برنامه ریزی متوالی نیز مهم است. اگر جلوی دخالت این فرد را بگیریم، چه كسی را باید جایگزین او كنیم؟

سیستم‌ها و ابزار

ابزار مختلفی را می‌توان برای تسهیل دخالت كاربر در سطح فردی و گروهی به كار برد. این ابزار شامل استراتژی‌هایی برای انجام موارد ذیل است:

- گروه‌های افراد سالمند را توانمند كنید و دخالت دهید.

- افراد را توانمند سازید.

راهكارهای گروهی

راهكارهای ذیل برای توانمندسازی و دخالت گروه‌های سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد:

گردهمایی‌ها

در زمینه مسائل سالمندان، گردهمایی‌ها و گروه‌های محلی برای مذاكره و بحث در مورد مسائل محلی و با عضویت افراد و گروه‌های سالمند برپا می‌شوند. عضویت اغلب به در دسترس بودن و انرژی بستگی دارد؛ بنابراین سالمندانی كه آسیب‌پذیرتر هستند یا تحرك كمتری دارند، حذف می‌شوند.

گردهمایی‌ها توسط خدمات محلی حمایت می‌شوند كه تسهیلات اداری یا فضای همایش را واگذار می‌كنند. گردهمایی‌ها مستقل از خدمات عمل می‌كنند و خواسته‌های گوناگونی دارند، بنابراین فعالیت‌هایشان به طور مستقیم مربوط به ایجاد خدمات نمی شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سالمندان، حمایت از سالمندان، سلامت سالمندان، مشکلات سالمندان، مراقبت از سالمندان، توانمندسازی سالمندان تعداد بازديد: 1002 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز