Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 01:01

13
تیر
راهكارهای توانمندسازی سالمندان (4)

راهكارهای توانمندسازی سالمندان (4)

دخالت، یك فرایند پیوسته است كه نیازمند تغییر فرهنگی در سازمان‌ها و در كل سیستم خدمات مراقبت تلفیقی می‌باشد.

 

طرح زندگی روزمره بسیار موفقیت آمیز بود و با نظارت دقیق، قابل تطابق برای استفاده در شرایط دیگر است؛ مثلا به عنوان بررسی كلی سبك زندگی و حمایت.

كاركنان

راهكارها و ابزار مذكور نشان دهنده برخی نیازهای توسعه كاركنان در یك سیستم تلفیقی هستند كه به سالمندان كمك می‌كند حرف خود را بزنند. برای ایجاد مهارت‌های میان فردی، ارتباط واضح و راهكارهای مذاكره آموزش لازم است. همچنین، كاركنان نیازمند اطلاعات به‌روز در مورد كل سیستم مراقبت، شامل راهكار‌هایی كه سایر مؤسسات فراهم می‌نمایند و چگونگی دستیابی به این خدمات نیاز دارند.

فعالیت‌ها كارهای جدید كه در توانمندسازی سالمندان نقش دارند ممكن است برای افرادی كه به روش‌های سنتی عادت كرده‌اند، بسیار دشوار باشد؛ بنابراین ممكن است كاركنان نیازمند حمایت (support) مدیران و همكاران باشند تا تغییرات را حفظ نمایند.

برخی راهكارها را می‌توانید در بخش 9 بیابید، اما محدوده این راهكار‌ها از شبكه‌های حمایت غیررسمی و گروه‌های علاقه‌مند تا سیستم‌های رسمی است؛ مثلا استخدام افرادی كه نگرش مناسب و تجربه (كافی) دارند، یا ارزیابی و نظارت بر روال برشمردن توانمندسازی به عنوان شاخص اصلی عملكرد.

موانع

در توانمندسازی سالمندان برای استفاده از خدمات چندین مانع بالقوه وجود دارد. یكی از موانعی كه اغلب ایجاد می‌شود، محدودیت منابع است. این منابع شامل منابع مالی، همچون اصلاح ابزار و ساختمان (ساختمان سازی) برای دسترسی به جلسات احتمالی می‌باشد. حمایت سالمندان در انتخاب زمان كاركنان – یك منبع ارزشمندی كه در سازمان‌هایی كه تلاش در بسط بودجه محدود دارند اندك است.

منابع مالی شامل منابع انسانی – كه دارای نیروی كار ماهر و باتجربه است – نیز می‌باشد. شاید سخت ترین مانع مربوط به نیروی كار، نگرشی (سلیقه ای) بودن آن است؛ یعنی وقتی كاركنان نگرش مثبتی نسبت به توانمندسازی سالمندان نداشته باشند. مثلا، ممكن است نگرش كلی سن گرایی داشته باشند و سالمندان را افرادی فاقد شایستگی دخالت یا توانمندسازی تلقی كنند.

نگرش‌های منفی ممكن است ناشی از فرهنگ محل كار باشد؛ محلی كه كاربران خدمات به عنوان اشیایی كه باید هر چه سریع تر روی آنها فرایندهایی انجام شود تا شاخص‌های عملكرد سازمانی برآورده شوند.

افرادی كه شدیدا بر نظر خود پافشاری می‌كنند، احتمالا توانمندسازی سالمندان را اتلاف وقت می‌دانند.

حمایت

همانطور كه اشاره شد ارتباط و اطلاعات نقش حیاتی و اساسی دارند و تسهیلات، مسائل دسترسی، منابع و كاركنان را باید در نظر داشت. همچنین، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

جلسات را در زمان‌های مناسب و در مكان‌های قابل دسترسی و با تسهیلات كافی و كاركنانی برای حمایت از فعالیت برگزار نمایید.

اطمینان حاصل كنند كه پرسشنامه‌ها و نامه‌ها خوانا و پاسخ دادن به آنها آسان است.

كاركنانی را برای هماهنگی فعالیت تعیین نمایید و مطمئن شوید كه زمان و منابع لازم را در اختیار دارند. این سازوكار مفیدی برای جلوگیری از مشكلات و به حداكثر رساندن دخالت (سالمندان) است.

در نظر داشته باشید كه می‌خواهید افراد را توانمند كنید یا گروه‌های سالمندان را.

به خاطر داشته باشید كه آیا مسأله خاصی برای لحاظ كردن وجود دارد یا می‌خواهید مطمئن شوید كه صدای سالمندان بهتر شنیده می‌شود؛ همچنین چگونگی انتخاب بهترین افراد را به عنوان نماینده لحاظ نمایید.

نتیجه‌گیری

دخالت، یك فرایند پیوسته است كه نیازمند تغییر فرهنگی در سازمان‌ها و در كل سیستم خدمات مراقبت تلفیقی می‌باشد. دخالت معنادار و مفید تلفیقی بودن خدمات را تضمین می‌‌كند. كاربران به خوبی شناسایی می‌شوند تا مسائل (مشكلات) و فواصل را شناسایی كنند و اگر دخالت داده شوند می‌توانند به جای شكایت در مورد روال كار پیشنهادهای سازنده ای برای پیشرفت و شنیده شدن صدایشان ارائه نمایند.

منافع كل سیستم مراقبت تلفیقی می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما پیشرفت در خدمات فردی برای بسط در سیستم نیازمند زمان است و زمانی كه برخی خدمات، سالمندان را بیش از سایرین دخالت می‌دهند، در روزهای اولیه ممكن است با مشكل مواجه شوند. اما این تنها بخشی از فرآیند تغییر در كل سیستم است و نمی تواند دلیلی بر عدم انجام آن باشد.

نكات اصلی

- توانمندسازی سالمندان برای دخالت در توسعه خدمات یك روند پیچیده است.

- اگر فرایند توانمندسازی به اندازه كافی مورد حمایت قرار نگیرد، زمانی كه سالمندان در خدمات جایگزین كنترل شده توسط كاربر می‌شوند به اقدام نمایشی می‌پردازند.

- حمایت (support) شامل ارائه اطلاعات و (برقراری) ارتباط خوب برای توانمندسازی سالمندان به منظور دخالت معنادار است.

- دخالت سالمندان تنها به معنی گوش دادن به آنها نیست، بلكه اجرای آن چیزی است كه می‌گویند.

- باید مراقب بود كه تعداد زیادی از سالمندان دخالت داده شوند – نه فقط افراد سالم و فصیح.

- توانمندسازی سالمندان همچنین شامل تغییر در نحوه تفكر ارائه دهندگان خدمات و پرداختن به مسائل و ارزش‌های اخلاقی دخالت می‌باشد.

 

  

 

برای خواندن بخش اول- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهكارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حمایت از سالمندان، پشتیبانی از سالمندان، مهارت در سالمندان، صدای سالمندان، گروه های سالمندان، ارزش های اخلاقی در سالمندان تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز