Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 05:11

23
دی
15نشانه سرطان در زنان (بخش دوم)

15نشانه سرطان در زنان (بخش دوم)

هر نوع تورم یا توده در گره‌های لنفاوی زیربغل و یا گردن را نباید نادیده گرفت. اگر گره‌ها و غدد لنفاوی بزرگ شوند و بعد از یك ماه نیز این تغییر شكل برطرف نگردد، به پزشك مراجعه و آن را بررسی كنید.

 

تغییرات پوستی

همه ما می‌دانیم كه هرگونه تغییر پوستی و یا ایجاد خال و لك روی پوست می‌تواند از علائم سرطان پوست باشد؛ اما دكتر «دالی» اعتقاد دارد، حتی تغییر رنگدانه‌های پوست ممكن است ناشی از سرطان باشد.

هرگونه پوسته‌پوسته شدن و یا خونریزی و قرمزی بی‌دلیل پوست باید مورد توجه قرار گیرد. اظهار نظر در مورد اینكه چند وقت بعد از بین نرفتن این لكه‌ها باید به پزشك مراجه كرد، كمی دشوار است، ولی بیشتر پزشكان معتقدند پس از چند هفته اگر این لكه‌ها و تغییرات پوستی به خودی خود درمان نشدند، باید به پزشك مراجعه نمود و آنها را جدی گرفت. 

 اشكال در بلع

اگر در بلعیدن غذا با مشكل روبه‌رو شدید، می‌توانید رژیم غذایی خود را به سوپ و یا غذاهای مایع تغییر دهید؛ ولی از آنجا كه جویدن غذا و بلع آن كار دشواری نیست، این موضوع نادیده گرفته شود؛ زیرا به گفته دكتر لئونارد، پزشك ارشد انجمن سرطان آمریكا، می‌تواند ناشی از سرطان دستگاه گوارش باشد. در این موارد، پزشك با بررسی دستگاه گوارش و رادیولوژی از قفسه سینه، علت مشكل را بررسی می‌كند.

خون در جای اشتباه

اگر هرگونه لك یا خون در ادرار و یا مدفوع خود مشاهده كردید، آن را به هموروئید ربط ندهید؛ چون ممكن است ناشی از سرطان روده بزرگ باشد. در این مواقع پزشك با انجام تست‌های مكرر و آزمایش كولونوسكوپی و بررسی روده بزرگ به دنبال نشانه‌های سرطان می‌گردد.

مشاهده خون در كاسه توالت ممكن است واقعاً از مهبل خانم و ناشی از قاعدگی و كاملاً طبیعی باشد؛ ولی احتمال سرطان مثانه و یا كلیه نیز باید داده شود. سرفه خونی را نیز باید جدی گرفت. البته وجود خون در محل غیرطبیعی، همیشه ناشی از یك بیماری جدی نیست؛ ولی اگر بیش از یك‌بار تكرار شد، حتماً به پزشك مراجعه و آن را پیگیری كنید.

 درد شكم و افسردگی

اگر در ناحیه شكم خود احساس درد كردید و یا خسته و افسرده بودید، به پزشك مراجعه كنید. بعضی از پژوهشگران معتقدند میان افسردگی و سرطان پانكراس رابطه وجود دارد؛ هر چند درك این ارتباط كمی دشوار است.

 سوءهاضمه

 زنانی كه سابقه بارداری دارند، حتماً به خاطر می‌آورند كه سوءهاضمه یكی از دلایل چاقی آنها در دوره بارداری بوده است، اما سوءهاضمه در خانمی كه باردار نیست، یكی ازعلائم هشداردهنده است. سوءهاضمه می‌تواند اولین نشانه سرطان مری، معده و یا گلو باشد.

 تغییرات دهان

انجمن سرطان آمریكا به افراد سیگاری بیش از سایر افراد هشدار می‌دهد كه در صورت مشاهده هرگونه لكه سفید داخل دهان، آن را جدی بگیرند؛ زیرا ممكن است نشانه سرطان دهان باشد. در این‌گونه موارد، حتماً با دندانپزشك خود مشورت كنید.

تغییر در غدد لنفاوی

هر نوع تورم یا توده در گره‌های لنفاوی زیربغل و یا گردن را نباید نادیده گرفت. اگر گره‌ها و غدد لنفاوی بزرگ شوند و بعد از یك ماه نیز این تغییر شكل برطرف نگردد، به پزشك مراجعه و آن را بررسی كنید. البته بزرگی غدد لنفاوی می‌تواند ناشی از عفونت نیز باشد. پزشك باید تست بیوپسی انجام دهد.

تب

اگر بدون هیچ آنفلوانزا و یا عفونت دیگری مبتلا به تب شدید، ممكن است این تب به سرطان مربوط باشد. طبق نظریه انجمن سرطان آمریكا، پیشرفت و توسعه سرطان از یك عضو به سایر اندام‌ها، با تب همراه است. تب از نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان خون نیز هست. از دیگر نشانه‌های سرطان می‌توان به زردی و تغییر رنگ مدفوع نیز اشاره كرد.

خستگی

یكی دیگر از نشانه‌های سرطان، خستگی است. طبق نظریه انجمن سرطان آمریكا، خستگی دائم و همیشگی، یكی از نشانه‌های پیشرفت سرطان است و از علائم اولیه سرطان خون، سرطان روده بزرگ و سرطان معده می‌باشد

سرفه مداوم

در اكثر مواقع دلیل سرفه، اثر جانبی برخی داروها، حساسیت، آنفلوانزا و سرماخوردگی است؛ اما در صورتی كه سرفه به صورت مداوم و بیش از سه الی چهار هفته طول كشید و درمان نشد، لازم است پزشك با بررسی عملكرد ریه و گلو و با استفاده از آزمایش و رادیولوژی، علت آن را پیدا كند. به خصوص افراد سیگاری باید پیگیری بیشتری انجام دهند.

 

 

براي خواندن بخش اول- 15نشانه سرطان در زنان - اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: تغییرات پوستی، اشكال در بلع، درد شكم و افسردگی در سرطان، سوءهاضمه هنگام سرطان، تغییر در غدد لنفاوی تعداد بازديد: 1509 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز