Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 21:51

23
دی
15نشانه سرطان در زنان (بخش اول)

15نشانه سرطان در زنان (بخش اول)

نفخ، یكی از نشانه‌های رایجی است كه اكثر خانم‌ها بدون توجه به اهمیت آن زندگی می‌كنند. نفخ می‌تواند نشانه‌ای از سرطان تخمدان باشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنان نسبت به مردان به پی‌گیری و معاینات پزشكی بیشتری نیاز دارند و توصیه می‌شود كه مراقب سلامتی خود باشند و نشانه‌های بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان را جدی بگیرند. به طور كلی زنان به نسبت مردان بیشتر نگران بیماری هستند و علائم بالقوه آن را بررسی می‌كنند؛ ولی زنان جوان معمولاً نشانه‌های سرطان را نادیده می‌گیرند، زیرا معتقدند سرطان بیشتر به سراغ افراد مسن می‌آید!

در میان زنان گروهی وجود دارند كه همانند مردان، مشكلات پزشكی خود را دنبال نمی‌كنند و در برخی از فرهنگ‌ها نیز مردم معتقدند كه سرطان علاج‌ناپذیر است؛ به همین دلیل به دنبال درمان نمی‌روند.

صحبت كردن در مورد علائم هشداردهنده سرطان نباید افراد را بیش از حد حساس و نگران كند و آنها نباید با دیدن هر علامت كوچك و بی‌اهمیتی دچار دلهره و اضطراب شوند؛ ولی بهتر است علائم هشداردهنده سرطان را در خود جستجو كنند و در صورت مشاهده از آن غفلت نورزند؛ زیرا هر چقدر زودتر بیماری تشخیص داده شود، درمان آسان‌تر خواهد بود.

 كاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح

بیشتر خانم‌ها، از اینكه وزنشان بدون هیچ ورزش و یا رژیمی كاهش یابد، خوشحال می‌شوند؛ اما از دست دادن وزن ناگهانی (حدود 5/4 كیلو در ماه) و بدون هیچ دلیلی، باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. میشوری معتقد است كه كاهش ناگهانی وزن، بدون دلیل، ناشی از سرطان است؛ مگر آنكه خلاف آن اثبات شود.

دلیل دیگر كاهش وزن می‌تواند مربوط به پركاری تیروئید باشد. در این‌گونه موارد حتماً به پزشك مراجعه كنید تا با بررسی تیروئید و سی‌تی‌اسكن از سایر ارگان‌های مختلف بدن، تمامی احتمالات یكی‌یكی بررسی و دلیل كاهش وزن كشف شود.

 نفخ

نفخ، یكی از نشانه‌های رایجی است كه اكثر خانم‌ها بدون توجه به اهمیت آن زندگی می‌كنند. نفخ می‌تواند نشانه‌ای از سرطان تخمدان باشد. سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند از: درد شكم و درد لگن، مشكلات ادراری و عدم توانایی در كنترل ادرار و ... . اگر تقریباً هر روز با مشكل نفخ روبه‌رو هستید و این مشكل تا چند هفته نیز ادامه پیدا كرد، حتماً با پزشك مشورت كنید و از او بخواهید كه حتماً سی‌تی‌اسكن و آزمایش خون را انجام دهد.

 تغییرات پستان

اكثر زنان حتی اگر به طور مرتب سینه‌های خود را بررسی نكنند، باز هم به شكل ظاهری آن توجه دارند. نشانه سرطان سینه و تومور فقط وجود توده‌های غیرطبیعی در پستان نیست، هرگونه قرمزی و ضخیم شدن پوست روی پستان می‌تواند ناشی از وجود تومور در سینه باشد.

اگرچه این علائم به ندرت دیده می‌شوند، ولی نباید نادیده گرفته شوند؛ بنابراین اگر هرگونه علامت غیرطبیعی روی سینه‌های‌تان مشاهده كردید كه بیش از یك هفته از بین نرفت، لازم است آن را بررسی و پیگیری كنید؛ مثل تغییر در نوك پستان و یا ترشحات (در صورتی كه باردار یا شیرده نباشید). هیچ‌یك از این نشانه‌ها طبیعی نیستند و لازم است حتماً یك معاینه دقیق و یك بیوپسی یا ام‌آر‌آی، ماموگرافی و یا سونوگرافی انجام دهید.

 خونریزی بین دوره‌ای و غیرمعمول

خونریزی بین دوره‌ای و غیرمعمول، یكی از مواردی است كه در زنان غیریائسه نباید نادیده گرفته شود. زنان حتی خونریزی‌های دستگاه گوارش خود را نیز نادیده می‌گیرند به اشتباه تصور می‌كنند كه خونریزی ناشی از قاعدگی است. اما اگر معمولاً دوره قاعدگی شما منظم است حتماً باید این نوع خونریزی‌ها را جدی بگیرید.

خونریزی بین قاعدگی و پس از یائسگی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان آندومتر و خونریزی دستگاه گوارش ناشی از سرطان روده بزرگ باشد. بعضی اوقات دیدن لكه‌خون، بین دو قاعدگی در خانمی كه همیشه قاعدگی منظم داشته است، می‌تواند غیرطبیعی باشد؛ در صورتی كه برای خانم دیگری كه اغلب قاعدگی‌های نامنظم دارد، این موضوع كاملاً طبیعی است.

سرطان آندومتر یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است و حداقل در سه‌چهارم از مبتلایان به این بیماری، نشانه‌ اولین سرطان با خونریزی‌های غیرطبیعی بین دوره‌ای بروز كرده است. پزشك باید با انجام سونوگرافی و یا بیوپسی و بررسی تاریخچه دقیق پزشكی بیمار، به علت خونریزی پی ببرد...

 

 

براي خواندن بخش دوم- 15نشانه سرطان در زنان- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: نشانه هاي سرطان چيست، تغییرات پستان، خونریزی بین دوره‌ای و غیرمعمول، نفخ مربوط به سرطان، كاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح تعداد بازديد: 2283 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز