Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:30

26
اردیبهشت
جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر (4)

جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر (4)

در بدن نوزاد دو نوع زردی وجود دارد؛ یکی زردی مستقیم و دیگری غیر مستقیم است. اگر ما دچار برخی از بیماری‌ها شویم و زردی پیدا کنیم، هر چه مایعات بیشتر بخوریم، آن زردی مستقیم بیشتر دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

 

این مدفوع‌، حاوی مقدار زیادی بیلی روبین است. بیلی روبین، ماده‌‌‌‌‌ای است که بدن را زرد می‌‌‌کند. لذا وقتی شیر بیش‌تر خورده شود و این‌‌‌‌‌‌‌ها را دفع کند، خود به خود زردی پائین می‌آید. بنابراین قطع کردن شیر مادر، درست در جهت عکس این است! اگر شیر خشک به نوزاد  داده شود، اصلاً ملیّن نیست. لذا زردی را از بدن کمتر دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بلکه زردی بیشتری جذب می‌کند. از آن مضرتر، آب قند است! متأسفانه بعضی از پزشکان هم حتی بعضی از متخصصان کودکان هم،  به‌اشتباه آب قند می‌‌دهند و تصورشان این است که این ماده به زردی نوزاد کمک می‌کند.

در بدن نوزاد دو نوع زردی وجود دارد؛ یکی زردی مستقیم و دیگری غیر مستقیم است. اگر ما دچار برخی از بیماری‌ها شویم و زردی پیدا کنیم، هر چه مایعات بیشتر بخوریم، آن زردی مستقیم بیشتر دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما زردی نوزاد، غیر مستقیم است و نه تنها با شیر و آب قند دفع نمی شود بلکه بالاتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. بنابراین تجویز آب و آب قند، درست در جهت عکس است و افزایش دهنده زردی است. لذا توصیه به مادران، این است که نوزاد را زود به زود از پستان خود تغذیه کنند و مطمئنن باشند کودک، پستان را درست می‌گیرد.

خود این، زردی را پائین‌تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد و رژیم غذائی خاصی ندارد مگر به دلیل شرایط جسمی خودش. پزشک اگر لازم بداند، رژیم خاصی تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مادران، به خاطر کودکشان هیچ رژیم خاصی ندارند. همچنین، خوردن مواد نفخ‌‌‌‌دار و لبنیات، هیچ‌گونه تأثیر منفی برای نوزاد ندارد، بلکه محروم کردن مادر از این مواد غذائی، حاصل زیانباری برای نوزاد دارد. برای این که تغذیه و شیر مادر را ممکن است کم کند.

وقتی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارند مادر لبنیات بخورد یا او را در خوردن مواد مغذی محدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ممکن است شیر او کم شود و همین خود برای نوزاد ضرر دارد. لذا اصلاً برای مادر، هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه رژیم غذائی خاصی وجود ندارد. مادر، باید تغذیه خوب داشته باشد. مواردی که مادر ‌‌باید رعایت کند، یکی خوب خوردن و از آن مهم‌‌‌تر، خوب خوابیدن است.

مادر، نباید همه وقت خود را صرف نوزاد کند و با هر نق زدن، او را آرام کند یا دو ساعت او را روی سینه نگه دارد. این‌‌‌‌‌‌‌‌ها، فرصت استراحت را از مادر می‌گیرد و نه تنها شیر او را زیاد نمی‌کند بلکه کم هم می‌کند. بنابراین، باید عاقلانه رفتار کرد.

 دمای مناسب برای نگهداری نوزاد، چیست و رعایت نشدن آن، چه آسیبی به نوزاد  می‌‌‌‌‌‌‌‌رساند؟

 سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قبل که سرما بچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را می‌آزرد و خیلی از این بابت آسیب به آنها می‌رسید، زمانی بود که نه بخاری بود نه گاز، و خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای گرم کردن خانه از کرسی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. محیط خانه بسیار سرد و فقط زیر کرسی گرم بود. نوزاد را اگر زیر کرسی می‌گذاشتند، خفه می‌شد. بنابراین بایست به او خیلی لباس می‌‌پوشاندند و خیلی تلاش می‌کردند که او را گرم نگه دارند. در آن زمان، وقتی می‌خواستند کودک را بشویند، سردی هوا اذیتش می‌کرد.

الآن می‌توان اتاق‌ها را با حرارت مرکزی با گاز و مواد سوختی گرم کرد. متأسفانه ما از آن طرف بام افتاده‌ایم؛ یعنی دیگر سرما جای خود را به گرما داده است. این گرمای زیاد- اگر نگوئیم بیش‌تر- به اندازه همان سرما مضر است؛ یعنی الآن دقیقاً چیزی که نوزادان ما را بشدت آسیب می‌‌‌‌رساند، گرمای زیاد محیط است. این گرما، حتی در بیمارستان‌ها هم هست. در بیمارستان، متأسفانه پزشکان و پرستاران بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه هستند به این که  اتاق مادر و نوزاد بیش از حد گرم است و این که گرما، موجب می‌شود نوزاد تب کند.

بسیاری اوقات اگر دما را اندازه بگیرید یا وقتی به مطب مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، برعکس سابق- که نوزاد از سرما یخ می‌‌‌زد- الآن همه تب دارند و این هم، به همان اندازه مضر است. چون اگر دمای محیط خیلی زیاد باشد، بچه ممکن است وقفه تنفسی پیدا کند و از دنیا برود. گرمای زیاد، ممکن است نوزاد را دچار خونریزی مغزی کند، یا آب بدنش تبخیر شود و مقدار زیادی وزن از دست بدهد و بی‌‌‌‌‌حال شود. در این حالت پستان مادر را خوب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مکد یا سریع خوابش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

اتاق نوزاد، خیلی نباید گرم باشد؛ حداکثر 24 درجه کفایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. نوزاد که از داخل رحم بیرون می‌‌‌‌‌‌‌‌آید، بدنش خیس است و زودتر سردش می‌‌‌‌‌‌‌شود. برای همین، باید زودتر او را خشک کرد. در این زمان درجه اتاق باید 25 باشد. در خانه، نوزادی که خیس هم نیست، پتو دورش می‌‌‌‌‌‌‌پیچند و متأسفانه کلاه هم سرش می‌گذارند و تازه دمای اتاق 25 تا 26 و بلکه بیش‌تر است! این، خیلی برای نوزاد خطرناک است.

با این گرمای زیاد، پزشکان این را حمل بر تب می‌‌‌‌‌‌‌‌دانند و نمی‌دانند که این، به خاطر گرم نگه داشتن بیش از حد نوزاد است. اگر نوزاد چندروزه تب داشته باشد، باید او را بستری کرد. چون پزشکان نمی‌دانند این به خاطر گرمای مصنوعی است! اگر در مطب پتو را بردارند، ظرف نیم ساعت درجه حرارت طبیعی می‌شود. خلاصه این گرمای بیش از حد، بسیار مضر است و این روزها بیش‌تر از سرما با گرما مواجه هستیم. لذا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌شود درجه حرارت بیش‌‌تر از 23 و 24 نباشد و این که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوئیم کلاه سر نوزاد بگذارید، برای فصل زمستان درست است.

در فصل گرما، اصلاً کلاه و پتو لازم نیست. بهترین کار، این است که پدر و مادر و کسی که معمولاً نه سرمائی است و نه گرمائی، کنار نوزاد بنشیند و ببیند با چه مقدار لباس احساس آرامش می‌‌‌‌‌‌کند و چند تا روانداز لازم دارد.

 

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش ششم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نگهداری از نوزاد، شیر خشک، بیلی روبین، درمان زردی نوزاد، پیشگیری از زردی نوزاد، انواع زردی، نفخ نوزاد تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز