Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:22

26
اردیبهشت
جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر (6)

جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر (6)

کودکانی که زمینه آلرژی در خانواده را دارند، بهتر است مولتی ویتامین مصرف نکنند.

 

استمرار شیردهی، عادت ماهیانه مادر را تا سال‌ها متوقف می‌کند. تغذیه با شیر مادر، انواع بیماری‌‌‌های جسمی، بیماری‌‌‌‌‌‌های غیر واگیر و عفونی مثل  اسهال خونی و دیابت نوع 2، آسم و آلرژی را کم‌تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این افراد وقتی بزرگ می‌شوند، کم‌تر دچار فشار خون و چاقی می‌شوند. 35 هزار کودک زیر 5 سال، به خاطر اسهال جان خود را از دست می‌دادند. این آمار الآن به 200 نفر در سال رسیده است.

آیا برای مادری که شیرخواره‌‌اش آلرژی غذائی دارد، رژیم غذائی سخت تجویز می‌‌‌‌‌کنید؟

متأسفانه این یک کاری است که  علم در جائی کشف می‌‌‌‌کند. ما فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم کاری که فوق تخصص آلرژی در مطب انجام می‌دهد، نمی‌‌‌‌‌‌‌توانیم در مطب خودمان انجام دهیم. بیمارانی که نزد متخصصان آلرژی می‌روند، بیمارانی هستند که من و پزشکان دیگر به آنها ارجاع می‌دهیم. از بین این افراد، ممکن است دو نفر از آنها مشکل خاصی  داشته باشند که برای آنها تمهیدات خاصی لازم است اعمال شود.

اگر مثلاً کودک کمی گریه کند، دانه ریز در صورتش بزند یا نقطه مشکوک که خون در مدفوع دارد، بلافاصله به مادر رژیم سفت و سخت می‌‌‌‌دهیم و تمام مواد لبنی را و حتی فرآورده‌های گاوی، گوشت و ... را قطع می‌کنیم. غافل از این که مادر شیرسازی‌‌‌‌اش از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. غدد شیرساز از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود و کودک به سمت سوء تغذیه پیش می‌‌‌‌رود.

فرض کنید کودکی به شیر گاو حساس باشد. مادر او لازم نیست از خوردن ماست و پنیر منع شود. گاهی خود شیر گاو که مادر زیاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد، ممکن است موجب انعکاس در مدفوع نوزاد شود. بعضی از فوق تخصص‌‌‌‌های گوارش در دانشگاه شیراز، می‌گویند ما لبنیات را از رژیم غذایی حذف نمی‌کنیم.

این قدر شیر مادر مهم است که حفظ شود و اتفاق بدی هم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. اگر به شیر گاو آلرژی دارند، بجز شیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از ماست و دیگر فرآورده‌‌‌‌‌‌های شیری استفاده کنند. ولی متأسفانه این اشتباه، همه روزه پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. الآن بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین خسارتی که می‌دهیم، از قضاوت نابجای پزشکان است.

بهترین هنگام برای شروع مصرف ویتامینD، چه زمانی پس از تولد است؟

ویتامین D را، باید از همان روز اول تولد شروع کرد. قبلاً دیرتر شروع می‌کردند، 10 روزگی یا دوهفتگی؛ ولی الآن سال‌هاست که آکادمی کودکان امریکا هم، مقدار ویتامین را 400 واحد (یك سی سی) تأکید کرده است. اگر یک روز فراموش شد، باید روز بعد جبران شود. متأسفانه در کشور ما، کمبود ویتامین D زیاد است. در امریکا و برخی از کشورهای دیگر، تمام مواد غذائی کودکان پر از ویتامین است. ما در هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک از غذاها ویتامین نداریم.

بنابراین، باید حتماً ویتامین را جدا از شیر مادر به کودک بدهیم. آکادمی کودکان امریکا، در بررسی‌های خود، به این نتیجه  رسیده که کودکانی که زمینه آلرژی در خانواده دارند، بهتر است مولتی ویتامین مصرف نکنند. چون که ممکن است اگزما و آسم کودک جلو بیفتد. مشکل دیگری که داریم، ویتامین‌هائی است که قاچاقی وارد می‌شود، ما سال‌هاست فرمول ویتامین‌های ایرانی را درست کرده‌ایم.

ویتامین‌هایش خیلی ناکافی است و اصلا، خوب نیست. داروهائی هست که استفاده از آنها اتلاف پول است و متأسفانه ظاهر فریبنده‌ای دارد. ولی به دلیل گران بودن فروش آن برای داروخانه‌ها بیش‌‌تر صرف دارد. اگر مادر یا پزشک، روی قوطی را بخوانند، متوجه می‌‌‌‌‌شوند كه میزان ویتامین‌اش کم است و کودک باید 10 بار در روز ویتامین بخورد. وزارت بهداشت، باید جلوی قاچاق ویتامین را بگیرد چون که این‌‌ها كاربردی برای بدن ندارند.

همان ویتامین ایرانی را با طعم بهتر، جوری درست کنند که مطلوب مادران باشد. بسته‌بندی‌اش را شکیل‌‌‌تر کنند و بدانند که اجتناب از ویتامین و قطره‌‌‌‌‌‌های خارجی به نفع کودکان است. زیرا فرمول‌های آنان اشکال دارد. حتی مثلاً آهنی که دارد، جذب خوبی ندارد. هم مقدارش کم است هم جذبش کم‌تر است. لذا همان ویتامین و آهن ایرانی- که ظاهرفریب نیست- ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و از محصولات خارجی بهتر است.

حرف آخر ....

مشکل بزرگ ما در جامعه خصوصاً پدر و مادرهای جوان هستند که وارد عرصه زندگی می‌شوند. بالأخره آنها راجع به یک رشته از مسائل فکر نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. حالا بعد از ازدواج، شاید دنبال چیزهای دیگری هستند. وقتی به فکر تغذیه می‌افتد که زمان زایمانش است. لذا این کمبود آگاهی، موجب می‌شود راه آسان‌تر را- که همسایه‌ها می‌‌گویند- انجام دهد.

باید مقداری به آموزش عمومی کمک کرد. آیا این آموزش به عهده ما پزشکان است یا مسئولیت قطعی وزارت بهداشت و رسانه‌هاست که بیش‌تر از همه نقش دارند؟ بالأخره فراگیرند بخصوص شاید صدا و سیما نقش داشته باشد! در اروپا و آمریکا، مردم همان طور که در خیابان و مترو هستند، کتاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانند. بنابراین، رسانه‌‌‌‌‌‌‌های نوشتاری، این جا نقش بیش‌تری دارند.

در کشور ما هم این رسانه‌ها نقش دارند، منتها نه به اندازه صدا و سیما! هر چقدر رسانه‌‌ها بیش‌‌‌تر به این مطالب توجه کنند، بیش‌تر جا می‌‌‌‌‌افتد. گوشزد رسانه‌‌ها به وزارت بهداشت این است که شما باید بدانید نسل جدید که هر روز ازدواج می‌‌‌‌‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند، به این مسائل آگاهی ندارند.

بنابراین وقتی 70 میلیون قوطی شیر خشک با آموزش به 7 میلیون رسید، وزارت بهداشت باید نحوه تغذیه با شیر مادر را، دلسوزانه آموزش بدهد و از تبلیغات شیر خشک جلوگیری کند.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم- جامعه‌ای هوشمند حاصل تغذیه با شیر مادر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آسم کودک، استمرار شیردهی، آلرژی غذایی نوزاد، ویتامین کودکان، مصرف ویتامین در نوزاد، مولتی ویتامین، اگزما در کودک تعداد بازديد: 735 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز