Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:59

23
فروردین
خانم ها، با آندومتریوز آشنا شوید!

خانم ها، با آندومتریوز آشنا شوید!

نازایی یک عامل ایجاد کننده آندومتریوز است. خود آندومتریوز هم می‌تواند عاملی برای ایجاد نازایی باشد. معمولا آندومتریوز در اثر برگشت خون قاعدگی از طریق لوله‌های رحمی به داخل لگن ایجاد می‌شود.

دکتر فاطمه قائم مقامی؛ متخصص زنان و زایمان، فوق تخصص سرطان زنان، در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی‌آنلاین در مورد آندومتریوز گفت: آندومتریوز معمولا در خانم‌های جوانی که دیر ازدواج می‌کنند یا دیر تصمیم به بارداری می‌گیرند به وجود می‌آید. معمولا سن افراد مبتلا به این بیماری، 30 سال یا بیشتر است. این افراد اغلب فرزند ندارند یا احیانا تعداد فرزندان‌شان محدود است».

وی افزود: «نازایی یک عامل ایجاد کننده آندومتریوز است. خود آندومتریوز هم می‌تواند عاملی برای ایجاد نازایی باشد. معمولا آندومتریوز در اثر برگشت خون قاعدگی از طریق لوله‌های رحمی به داخل لگن ایجاد می‌شود. حاملگی می‌تواند یک اثر تسکین‌دهنده و درمان‌کننده برای این برگشت خون قاعدگی باشد. به همین جهت در خانم‌هایی که فرزند ندارند یا دیر ازدواج می‌کنند این بیماری شایع‌تر است».

دکتر قائم مقامی در مورد علائم این بیماری گفت: «از علائم معمول آن، درد موقع پریود است. اگر هم فرد ازدواج کرده باشد، ممکن است در زمان مقاربت درد داشته باشد. در موارد پیشرفته، ممکن است دردهای لگنی به طور همیشگی به وجود بیاید. در صورت وجود امکان معاینه بیمار، ممکن است معاینه دردناک باشد و توده‌ای در لگن به‌صورت کیست آندومتریوزی لمس بشود.

همچنین ممکن است در سونوگرافی، کیست‌های خونی و کیست‌های آندومتریوزی دیده شود. معمولا یک آزمایش CA 125 در این بیماران افزوده می‌شود، البته نه به اندازه‌ای که در تومورهای بدخیم تخمدان افزوده می‌شود.

این فوق تخصص سرطان زنان در خصوص درمان آندومتریوز اظهار داشت: «در صورتی که کیست تخمدانی بالای 3 سانتیمتر باشد، که معمولا با درمان‌های دارویی درمان‌پذیر نیست و پابرجا می‌ماند، بیمار تحت جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز قرار می‌گیرد و کیست برداشته می‌شود و بعد با درمان‌های هورمونال از پیشرفت بیماری و عوارضی که می‌تواند باعث نازایی و چسبندگی‌های دستگاه تناسلی داخلی بشود، پیشگیری می‌گردد».

 

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با خانم دکتر فاطمه قائم مقامی در مورد آندومتریوز اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: سلامت زنان، علائم آندومتریوز، سرطان زنان، تشخیص آندومتریوز، درمان آندومتریوز، علل آندومتریوز، بیماری زنان تعداد بازديد: 3353 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز