Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:19

23
خرداد
مزایا و عوارض سزارین (1)

مزایا و عوارض سزارین (1)

حالت مكشی زایمان طبیعی باعث پاك شدن ریه نوزاد شده و به این ترتیب نوزادانی كه از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، كمتر دچار مشكلات تنفسی می‌شوند.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

سزارین یك جراحی نسبتا بزرگ است كه در آن پوست شكم، عضلات زیر آن و دیواره رحم شكافته می‌شود. به طور كلی 90 درصد زایمان‌ها در سطح جهان به شیوه طبیعی و 10 درصد به شكل سزارین است. (در كشور ما حدود 35- 40 درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شوند).

متاسفانه برخی از خانم‌ها تصور می‌كنند در زایمان سزارین به نوزادشان فشار كمتری وارد می‌آید و او سالم‌تر خواهد بود؛ در حالی كه حالت مكشی زایمان طبیعی باعث پاك شدن ریه نوزاد شده و به این ترتیب نوزادانی كه از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، كمتر دچار مشكلات تنفسی می‌شوند.

براساس برخی پژوهش‌ها، نوزادانی كه با روش طبیعی به دنیا می‌آیند، باهوش‌ترند و همه این دلایل باعث شده است زنان در كشورهای صنعتی و پیشرفته تمایل بیشتری به زایمان طبیعی داشته باشند؛ مگر آنكه وضعیت خاصی وجود داشته باشد؛ مثل

1- بزرگ‌ بودن سر جنین نسبت به لگن مادر: این مورد به هنگام دردهای زایمانی مشخص می‌گردد؛ به این شكل كه با وجود انقباضات متوالی پیشرفت زایمان خوب نیست و در معاینه داخلی تنگی زیاد دریچه رحم و كوچكی لگن مادر و البته بزرگ بودن مشخص سر جنین تشخیص داده می‌شود.

2- قرارگیری جنین به طور غیرعادی: در وضعیت طبیعی سر جنین در رحم مادر به سمت پایین است و اگر جنین به صورت عرضی قرار گرفته باشد یا پاهای جنین پایین باشد، امكان زایمان طبیعی وجود ندارد.

3- ایجاد مشكل در جفت جنین و بند ناف: اگر جفت جنین به طور زودرس از جنین جدا شود و یا جفت در قسمت فوقانی رحم قرار گیرد، باید زایمان به طور سزارین انجام شود.

گاهی اوقات ممكن است بند ناف به داخل مجرای زایمانی سر بخورد و جریان خون و اكسیژن به جنین نرسد. در این وضعیت نیز باید به طور اورژانسی عمل سزارین انجام شود.

4- جنین نارس و دیررس: جنین‌های نارس احتمالا تحمل فشار زایمان طبیعی را ندارند و جنین‌های دیررس نیز به علت درشتی و اشكال در خون‌رسانی در زایمان طبیعی دچار مشكل می‌شوند؛ بنابراین در این موارد نیز زایمان به صورت سزارین صورت می‌گیرد.

5- RH خون: جنین‌هایی كه مشكلات خونی دارند، بهتر است با روش سزارین متولد شوند؛ زیرا تحمل فشار زایمان طبیعی را ندارند.

6- چندقلویی: بعضی اوقات زایمان طبیعی دوقلوها به صورت سالم صورت می‌گیرد؛ اما در بیشتر مواقع سزارین بهترین راه برای حاملگی‌های بیش از یك جنین است.

7- مشكلات دیگر: عفونت‌های مختلف در ناحیه تناسلی، فشار خون بالا، بیماری قند، ایدز و سابقه مرگ نوزاد، سابقه نازایی و زایمان در سنین بالا؛ به خصوص شكم اول، جزء مواردی هستند كه زایمان سزارین توصیه می‌شود.

 عوارض

از آنجا كه عمل سزارین یك عمل جراحی است، می‌تواند برای مادر عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

1- افزایش احتمال عفونت رحم 2- افزایش میزان خونریزی 3- خطرات ناشی از بیهوشی 4- احتمال عفونت محل بخیه‌ها  5- احتمال ایجاد یبوست به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی 6- طولانی‌تر بودن مدت استراحت و بستری شدن در بیمارستان  7- دردهای لگنی و چسبندگی بیشتر 8- بروز لخته‌های خون در پاها یا لگن بعد از جراحی

9- احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتر مادر به علت مصرف داروهای بیهوشی 10- افزایش احتمال افسردگی، احساس شكست، ناامیدی و دلسردی مادر پس از زایمان  11- عوارض و مضرات احتمالی داروهای بیهوشی روی جنین 12- افزایش احتمال ایجاد مشكلات تنفسی در نوزاد 13- افزایش میزان مرگ و میر شیرخواران نسبت به نوزادانی كه با زایمان طبیعی متولد شده‌اند 14- افزایش احتمال یرقان در نوزاد 15- افزایش احتمال سكته مادر.

 براساس پژوهش‌ها، زنانی كه به روش سزارین زایمان كرده‌اند، حدود 50 درصد بیشتر از زنانی كه به روش طبیعی زایمان می‌كنند، در معرض سكته هستند. البته احتمال بروز سكته بعد از زایمان در زنان بسیار اندك است؛ اما به دلیل نوعی اختلال، در سیستم عروقی، زنانی كه سزارین می‌شوند، این احتمال در آنها كمی افزایش می‌یابد.

چنین مطالعاتی می‌تواند هشداری باشد برای زنان بارداری كه نگران عوارض احتمالی زایمان طبیعی هستند و از آن می‌هراسند و گمان می‌كنند كه تحمل درد را ندارند. زایمان سزارین باید از روی ضرورت انجام گیرد. همین قدر كه مادران بدانند در زایمان سزارین احتمال مشكلات تنفسی در نوزاد چهار برابر بیشتر است، شاید به هنگام انتخاب نوع زایمان، عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مزایا و عوارض سزارین- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان طبیعی، سزارین، زایمان سزارین، جنین، انقباضات متوالی، دریچه رحم، بند ناف، جنین نارس، جنین دیررس تعداد بازديد: 1669 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز