Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:42

3
اردیبهشت
مزایا و عوارض سزارین (2)

مزایا و عوارض سزارین (2)

شاید بتوان گفت دغدغه بیشتر زنان باردار این است كه كدام روش زایمان (طبیعی یا سزارین) را برای خود انتخاب كنند و كدام یك عوارض كمتری دارد.

 

دردهای زایمانی، باعث ترشح بیشتر هورمون كورتیزول می‌شود و هورمون كورتیزول همان هورمونی است كه نوزاد برای بالغ شدن ریه‌هایش نیاز دارد. مادری كه بدون درد زایمان به اتاق عمل می‌رود و نوزادش را با برشی در شكم به دنیا می‌آورد، فرصت بلوغ ریه‌های فرزندش را از او می‌گیرد.

شاید بتوان گفت دغدغه بیشتر زنان باردار این است كه كدام روش زایمان (طبیعی یا سزارین) را برای خود انتخاب كنند و كدام یك عوارض كمتری دارد.

به طور كلی زایمان طبیعی یك فرایند كاملا طبیعی است كه نسبت به زایمان سزارین مزایای بیشتری دارد. این مزایا عبارتند از:

1- خطرات زایمان و عوارض بیهوشی در این زایمان وجود ندارد.

2- درصد ابتلا به عفونت در مادر بسیار كمتر است.

3- طول دوره بستری شدن و استراحت بسیار كمتر است و مادر می‌تواند به زودی در كنار خانواده از فرزندش مراقبت كند.

4- حجم خونی كه مادر از دست می‌دهد، بسیار كمتر از زایمان سزارین است.

5- مادرانی كه زایمان طبیعی می‌كنند، خیلی زودتر به تناسب اندام می‌رسند.

چند توصیه به زنان باردار

 برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد زایمان‌ به افراد مجرب مراجعه كنید.

 در سه ماهه آخر بارداری كاملا تحت نظر پزشك باشید.

  به پزشك خود اعتماد كنید و بگذارید او در تصمیم‌گیری به شما كمك كند.

 راه اصولی برای كاهش درد در زایمان طبیعی، ورزش مناسب دوران بارداری است كه معمولا مادران كمتر به آن توجه می‌كنند.

به جای آنكه اولین راه، یعنی زایمان سزارین را انتخاب كنید، بهتر است با انجام ورزش‌های مناسب این دوران، خود را برای زایمان طبیعی آماده كنید. صحیح راه رفتن و درست نشستن همگی به هنگام زایمان روی شما تاثیر می‌گذارند.

ترویج زایمان طبیعی هیچ‌گاه با زور و تحمیل امكان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین با بالا بردن سطح آگاهی خانواده‌ها این امكان میسر می‌شود.

نكات تغذیه‌ای پس از عمل سزارین

 در حال حاضر به دلایل متعددی در كشور ما آمار زایمان سزارین روبه افزایش است. در همین زمینه خانم‌ها با رعایت برخی نكات تغذیه‌ای و ورزشی می‌توانند از عوارض عمل‌‌های جراحی سزارین بكاهند. تغذیه مناسب برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و تامین انرژی كافی در بدن لازم است و عادات خوب تغذیه‌ای دوران بارداری پس از عمل سزارین هم ‌باید ادامه داشته باشد. 

مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، ویتامین C و آهن ضروری است. پروتئین باعث افزایش روند بهبودی زخم‌ها و رشد بهتر بافت‌های جدید می‌شود. غذاهای سرشار از پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و مغز‌ها می‌باشند. ویتامین C مانند انواع مركبات هم نقش موثری در بهبودی زخم وجلوگیری از عفونت‌ها دارد. آهن هم موجب تقویت سیستم ‌ایمنی و جبران كم خونی می‌شود.

از منابع خوب آهن جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده می‌باشند. یكی از مشكلات رایج در ‌این دوران یبوست است. یبوست باعث دردهای شكمی، نفخ و كشیده شدن بخیه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ‌این امر و درمان آن باید آب فراوانی نوشید. نوشیدن آب به جلوگیری از دهیدراسیون و بی‌آبی بدن و یبوست كمك می‌كند.

مقدار توصیه شده مایعات روزانه 8- 12 لیوان و شامل آب و آب میوه‌های بدون شكر می‌باشد. همچنین مصرف میوهای تازه و در صورت عدم تحمل، میوه‌های پخته شده می‌تواند در رفع یبوست موثر باشند و گنجاندن سبزیجات خام و آب پز شده در رژیم غذایی و انواع غلات سبوسدار ضروری است. در روزهای اول پس از جراحی سوپ گوشت و غذاهای زود هضم مانند پنیر كم چرب و ماست كم چرب و غذاهای پر پروتئین مانند جگر كباب شده و ماهی كباب شده بسیار مفید است.

مصرف فراورده‌های پروبیوتیك مانند ماست پروبیوتیك هم در‌این دوران مفید بوده و توصیه می‌شود. در هفته اول بعد از جراحی از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده باید خودداری كنید حتی مصرف زرده تخم‌مرغ و شیر هم در هفته اول باید محدود شود زیرا ‌این مواد غذایی نفخ‌آور هستند. غذاهای تخمیری هم موجب بروز نفخ می‌شوند برخی از غذاهای خام و سرد مانند كلم و هندوانه هم تا 40روز بعد از عمل جراحی نباید مصرف شوند.

از مصرف حبوبات ونوشیدنی‌های گازدار در هفته‌های اول به شدت خودداری كنید. به جای سه وعده غذای حجیم در روز سعی كنید تعداد وعده‌ها بیشتر و حجم غذا كمتر شود تا از اتساع شكمی و كشیده شدن زخم‌ها جلوگیری شود. مصرف مكمل‌های آهن، روی، كلسیم و ویتامین E جهت جبران كمبودهای بدن الزامی است و باید طبق دستور پزشك استفاده شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مزایا و عوارض سزارین- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، دردهای زایمانی، هورمون كورتیزول، عوارض بیهوشی، مزایای سزارین، معایب سزارین، زنان باردار، عمل سزارین تعداد بازديد: 851 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز