Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:20

9
تیر
ارزیابی سلامت روانی شریک زندگی آینده (1)

ارزیابی سلامت روانی شریک زندگی آینده (1)

برای اینکه بتوانید از سلامت روان شریک آینده زندگی خود تا حدودی مطمئن شوید، کافی است به رفتار او در توجه کنید و در این مقاله به علائمی اشاره خواهیم کرد که معمولا در اشخاص فاقد سلامت روان مشاهده می گردد.

ستاره حمیدی؛ روان درمانگر

 

مسلماً زندگی کردن با فردی که از سلامت روانی برخوردار باشد امتیاز بزرگی است حال سلامت روانی چیست: سازمان جهانی بهداشت که هدف خود را دستیابی به عالی‌ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده در اساسنامه خود در تعریف سلامت می‌گوید: منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، نه صرفا فقدان بیماری.

 براساس این تعریف، فردی دارای سلامت روان است که: توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و موثری در جامعه مشارکت و فعالیت داشته باشد.

همه دختران و پسران به دنبال یافتن زوجی ایده‌آل هستند و در این راستا پژوهشگران و جامعه شناسان تحقیقات فراوانی کرده اند و روانشناسان نیز تاکید زیادی بر یافتن فردی که از نظر فکری، اخلاقی، فرهنگی و مذهبی، اقتصادی در سطحی مشابه بوده تا بتوان تعادل را به خوبی در روابط برقرار و مدیریت کرد دارند.

ولی آنچه روانشناسان بر آن علاوه بر موارد ذکر شده تاکید فراوان دارند داشتن سلامت روحی و روانی فرد مورد نظر است. تاکید بر مشاوره پیش از ازدواج را می‌‌توان به کرات از زبان مشاورین و روانشناسان شنید آنچه مسلم است داشتن یکسری آگاهی‌‌های شخصی به افراد کمک می‌‌کند در جلسات اول آشنایی تا حدود زیای فرد مورد نظر را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند و تصمیم بگیرند آیا می‌‌خواهند به شناخت بیشتری برسند و یا بهتر است رابطه‌ای را شروع نکنند.

سلامت روانی بر تمامی حیطه‌های زندگی فرد تاثیر می‌‌گذارد اعم از شغلی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی فردی که سلامت روانی ندارد بدیهی است که کارکردهای مناسبی در جامعه و زندگی شخصی و تعاملات‌اش با نخواهد داشت. سلامت روانی احساس و افکار و عملکرد افراد را شکل می‌‌دهد و تعیین می‌‌کند که ما چگونه استرس را اداره کرده و در ارتباط با دیگران و انتخاب‌‌ها و تصمیم گیری‌‌هایمان کمک فراوانی می‌‌کند.

سلامت روانی کیفیت زندگی فرد را مشخص می‌‌کند و قابل ذکر است فردی که از سلامت روانی برخوردار نباشد هر چند که تمامی شرایط اعم از تحصیلات، ثروت، خانواده و... را داشته باشد باز هم قادر نخواهد بود زوج مناسبی باشد.

در جلسات اولیه آشنایی دختران و پسران می‌‌توانند با توجه به یکسری علائم اعم از احساسات و رفتارها و پرسیدن سوالاتی به ظاهر ساده پی به سلامت روانی فرد ببرند.

البته در دنیای حاضر توقع اینکه فردی دارای سلامت روانی کامل باشد تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌‌رسد و طبیعی است افراد در شرایط بحرانی گاهی رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهند و آنچه مسلم است در این دنیا دختران و پسران به دنبال ابر زن و ابر مرد نمی گردند آنان آنچه آنان نیاز دارند زن و مردی است که بتوانند احساسات شان را با آنها شریک شده و با یکدیگر رفتاری سازگارانه داشته باشند.

با توجه به علائمی که در ذیل ذکر می‌‌شود شما قادر خواهید بود تا حدودی متوجه شوید طرف مقابل شما با مشکلات روحی و روانی دست به گریبان است یا خیر.

 خوردن یا خوابیدن بیش از حد یا خیلی کم

داشتن تغذیه مناسب یکی از مواردی است که نشان دهنده سلامت روانی فرد است. افرادی که از شیرینی‌جات زیاد استفاد می‌‌کنند علائم افسردگی را در خود دارند. از فرد مورد نظرتان در این خصوص سوال بپرسید آیا خواب منظم دارد؟ یا خیر؟ آیا دچار کابوس‌‌های شبانه و یا بی‌خوابی می‌‌شود؟ 

داشتن خوابی منظم نشان دهنده ذهنی آرام و سالم است. البته طبیعی به نظر می‌‌رسد در مواقع بحرانی زندگی هر شخصی دچار اختلالات خواب شود ولی چنانچه طرف مقابل شما بصورت مداوم دچار بی‌نظمی و یا اختلال خواب است باید بدان توجه ویژه شود.

دوری از مردم و فعالیت‌‌های معمول

افرادی که از مردم کناره گیری می‌‌کنند و یا بسیار منزوی هستند را باید به خوبی از نظر احساسی وارسی کنید، فراموش نکنید تمایل به درون گرایی با منزوی بودن متفاوت است و گاهی عدم تطابق در این خصوص در زندگش مشترک مشکلات فراوانی را ایجاد می‌‌کند.

این افراد ترجیح می‌‌دهند از فعالیت‌‌های اجتماعی وسیع دوری کنند و زمان‌شان را در تنهایی به فعالیت‌‌های مورد علاقه خود بپردازند و یا حتی گاهی این افراد منزوی بودن‌شان نشانه افسردگی می‌‌باشد نه درون‌گرایی در واقع این افراد از تنها بودن لذت نمی‌برند به تنهایی پناه می‌‌برند.

داشتن انرژی کم و یا نداشتن انرژی

زنان و مردانی که مدام احساس خستگی می‌‌کنند و از کم انرژی بودن خود شکایت می‌‌کنند نیز احتمال دچار بودن به افسردگی را دارند بهتر است در خصوص فعالیت‌‌های اجتماعی و شخصی حتماً از طرف مقابل تان سوال پرسیده شود و اینکه چگونه روزهای خود را سپری می‌‌کند؟ پاسخ به این سوال به شما اطلاعات زیادی می‌‌دهد.

احساس پوچی یا بی حس

 احساس پوچی و یا بی‌حوصلگی مداوم نیز از نشانه‌‌های عدم سلامت روانی است که باید بدان توجه ویژه‌ای داشت برخی از این افراد بر این باورند با داشتن یک زوج احساس سعادت خواهند کرد و از پوچی و بی هدفی در زندگی رهایی می‌‌یابند فراموش نکنید فردی که احساس پوچی و بی‌هدفی در زندگی را دارد نمی‌تواند شریک زندگی و همراه خوبی باشد او فقط به کمک یک درمانگر متبحر نیاز دارد نه همسر...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ارزیابی سلامت روانی شریک زندگی آینده- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، ازدواج موفق، انتخاب همسر، شریک زندگی، معیار ازدواج، سلامت روانی همسر تعداد بازديد: 1154 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز