Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:36

17
بهمن
چرا باید لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

چرا باید لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

همه‌ی ما عاشق پوشیدن لباس‌های نو هستیم! لباس‌های نو بدون چین‌وچروک و آهاردار هستند و همین آراستگی ظاهری باعث جلب توجه و خریدن لباس شده است.

 حالا چه دلیلی دارد که لباس نو را قبل از پوشیدن بشویید. شستن لباس ممکن است باعث چروک شدن آن شود و آهار آن را از بین ببرد همچنین ممکن است پس از شستن دیگر آن درخشندگی و زیبایی اولیه را نداشته باشد. بااین‌حال پیشنهاد ما کماکان شستن لباس قبل از پوشیدن آن است.

چرا باید لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

سه دلیل خوب برای این کار وجود دارد، شستن لباس‌ها قبل از پوشیدن به‌خصوص در مورد لباس‌های زیر، تی‌شرت‌ها و شلوارها که مستقیم با پوست شما در تماس است، بسیار توصیه می‌شود.

یکی از دلایل شستن لباس‌های جدید، پاک‌کردن رنگ‌های اضافی است که شاید روی لباس باقی‌ مانده باشد و در تماس با پوست شما یا انتقال به دیگر لباس‌هایتان موجب آلودگی گردد. بسیاری از الیاف مصنوعی (مانند پلی‌استر، اکرلیک) با آزو-آنیلین رنگ می‌شوند. این رنگ‌ها ممکن است در برخی افراد به‌خصوص کودکان باعث بروز حساسیت شود. در حساسیت‌های شدید ممکن است حتی علائمی مانند مسمومیت در فرد بروز کند، ولی در باقی موارد معمولا حساسیت‌ به‌صورت خارش پوست یا قرمزی پوست دیده می‌شود.

همچنین احتمال امکان سرایت شپش، گال، عفونت‌های باکتریایی و قارچ در لباس‌هایی که معمولا در فروشگاه پرو می‌شود، وجود دارد. اتاق‌های پرو زمینه‌ی انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کنند. با توجه به بالا بودن احتمال ابتلا به این عفونت‌ها بهترین کار شستن لباس نو قبل از پوشیدن است.

مهم‌تر از همه، بهتر است لباس‌های نو را قبل از استفاده بشویید تا موادی مانند اوره فرمالدئید که معمولا تولیدکننده‌ها برای آهاردادن به لباس‌ها از آن استفاده می‌کنند، ازبین برود. ازبین‌رفتن این گاز صدمه‌ای به بافت‌ پارچه نمی‌زند، اما اگر پوست شما به این مواد حساسیت داشته باشد ممکن است در نقاطی از بدن که مدام با پارچه در تماس هستند، مانند زیربغل، یقه، مچ‌ دست، ران‌ و پا باعث ایجاد آلرژی شود.

اوره فرمالدئید ماده‌ای شیمیایی است که معمولا به لباس‌هایی زده می‌شود که از آسیا و جنوب آمریکا به ایالات متحده صادر می‌شود. با توجه به طولانی بودن مسافت و گرم و مرطوب بودن هوا از این ماده برای جلوگیری از کپک‌ زدن لباس‌ها استفاده می‌شود. این گاز بوی بسیار تندی دارد که تا زمان شست‌وشو در تاروپود لباس باقی می‌ماند. البته یک بار شست‌وشوی لباس موجب ازبین رفتن کامل این ماده‌ی شیمیایی نمی‌شود، اما تا حد زیادی از بین می‌رود که در شست‌وشوهای بعدی معمولا کاملا پاک خواهد شد.

لباس‌های کودکان به‌خصوص نوزادان را حتما قبل از استفاده بشویید. این مسئله در کودکانی که به مواد شیمیایی آلرژی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

از مواد شوینده‌ای برای شستن لباس‌ها استفاده کنید که عطر و بوی خاصی نداشته باشد، زیرا رنگ و عطر نیز ممکن است در برخی افراد باعث بروز حساسیت شود. شستن لباس‌های نو کودکان موجب نرم‌تر شدن الیاف لباس‌ می‌شود و حس بهتری هم به کودک می‌دهد.

شستن لباس‌‌خواب‌های نو و حوله‌های حمام نیز قبل از استفاده اهمیت زیادی دارد، زیرا این لباس‌ها به‌طور مستقیم با پوست شما در تماس هستند. همچنین شستن این نوع لباس‌‌ها باعث جذب بهتر آب می‌شود، زیرا ممکن است این مواد، لایه‌ای پوششی روی فیبر لباس ایجاد کند که مانع جذب باشد.

اگر روی برچسب لباس شما نوشته شده است که قبل از استفاده آن را بشویید، حتما این کار را بکنید تا رنگ‌های اضافی پاک شود. شست‌وشوی لباس موجب ازبین‌رفتن رنگ اضافی می‌شود. اگر هنگام آب‌کشی متوجه تغییر رنگ آب شدید، در شست‌وشوی‌های بعدی لباس را جداگانه یا با لباس‌هایی از همان رنگ بشویید. حتی گاهی ممکن است مجبور باشید برای ازبین‌رفتن رنگ‌های اضافی لباس را چندبار آب‌کشی کنید.

آیا شستن لباس‌های دست‌دوم هم ضروری است؟

لباس‌های دست‌دوم یا سوم را حتما قبل از پوشیدن به‌دلیلِ مسائل بهداشتی و جلوگیری از حساسیت‌های پوستی بشویید.

البته این لباس‌ها قبل از اینکه برای فروش گذاشته شوند، معمولا شسته می‌شوند، اما شستن آن قبل از پوشیدن می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند. این موضوع به‌خصوص در افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند، اهمیت بیشتری دارد.

اگر لباس بیش‌ازحد بوی عطر و محصولات شست‌وشوی معطر می‌دهد، بهتر است قبل از استفاده یک بار آن را بشویید. اگر بعد از شستن، هنوز لباس شما بوی خاصی می‌دهد، آن را در هوای آزاد قرار دهید تا بوی آن به‌طور کامل ازبین برود. همچنین می‌توانید یک شب آن را داخل آب خیس کنید و یا چند ساعتی در یک ظرف پر از آب گرم بگذارید،‌ تا بوی خاص آن به‌طور کامل از بین برود. استفاده از یک فنجان سرکه هم می‌تواند به شما کمک کند تا از شر این بوی ناخواسته خلاص شوید.

لباس‌های شسته‌شده را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند. پهن کردن لباس‌ها در هوای آزاد هم به لحاظ بهداشتی توصیه می‌شود و هم راهکاری مناسب برای ازبین‌بردن بوی مواد شیمیایی و شوینده است.

چگونه می‌توان استفاده از مواد شیمیایی در لباس‌ها را کاهش داد؟

می‌توانید با خرید محصولات تهیه‌شده از الیاف کاملا طبیعی برای همیشه از شر این مواد شیمیایی راحت شوید. برچسب روی لباس‌ها را با دقت مطالعه کنید، زیرا نحوه‌ی شستن لباس‌های پنبه‌ای، کتانی و پشمی با هم متفاوت است. موادشیمیایی معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به لباس‌ها و آسیب به الیاف آنها در حمل‌ونقل‌های طولانی استفاده می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود حتما قبل از استفاده لباس‌های نو را بشویید.

 

منبع : چطور

بیشتر بخوانید:

از بین بردن چروک لباس بدون اتو

لباس های جین را چگونه بشوییم؟

عواملی که باعث خرابی لباسشویی می شود!

چگونه لکه وایتکس را از روی لباس پاک کنیم؟

راهکارهایی برای تمیز کردن اثر سوختگی اتو

برچسب ها: زندگی آنلاین، حفظ رنگ لباس، حساسیت های پوستی، چرا باید لباس های نو را بشوییم، دلیل شستن لباس های نو، الیاف لباس، شستن لباس نوزاد، شستن لباس‌ها قبل از پوشیدن، شست و شوی لباس زیر تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز