Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:01

25
شهریور
ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر (2)

ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر (2)

در بخش دوم مقاله، با سایر فواید ذرت آشنا می‌شوید. این موارد عبارتند از تامین مواد معدنی و ویتامین‌ها، محافظت از قلب، جلوگیری از کم خونی، کاهش کلسترول و ... .

5- ذرت؛ منبع غنی ویتامین‌‌ها

ذرت سرشار از ویتامین B بخصوص تیامین و نیاسین است. تیامین برای حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی ضروری است.

کمبود نیاسین منجر به پلاگر می‌‌شود؛ یک بیماری با علائم اسهال، زوال عقل و درماتیت که در افراد دچار سوء تغذیه اغلب مشاهده می‌‌شود.

همچنین ذرت منبع خوبی از پانتوتنیک اسید است که ویتامینی ضروری برای متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و لیپید در بدن است.

کمبود اسید فولیک در زنان باردار می‌‌تواند به تولد نوزاد کم وزن و همچنین نقص لوله عصبی در نوزاد تازه متولد شده منجر شود. ذرت درصد زیادی از نیاز روزانه به فولات را تامین می‌‌کند.

همچنین دانه ذرت منبع غنی از ویتامین E است؛ یک آنتی اکسیدان طبیعی که برای رشد و محفاظت از بدن در مقابل بیماری‌‌ها ضروری است.

6- ذرت و تامین مواد معدنی ضروری

ذرت حاوی مواد معدنی فراوانی است که برای بدن مفید و ضروری هستند. فسفر به همراه منیزیم، منگنز، روی، آهن و مس در انواع مختلف ذرت یافت شده‌اند.

همچنین این ماده غذایی حاوی مواد معدنی جزئی مانند سلنیوم است که در اغلب رژیم‌‌های غذایی طبیعی سخت یافت می‌‌شوند.

فسفر برای تنظیم رشد طبیعی، سلامت استخوان و عملکرد بهینه کلیه ضروری است. منیزیم نیز برای حفظ طبیعی ضربان قلب و برای افزایش استحکام استخوان‌‌ها نیاز است.

7- ذرت و محافظت از قلب

به گفته محققان،اثرات ضد آتروژنیک روغن ذرت بر سطح کلسترول ثابت شده است در نتیجه خطر بیماری‌‌های مختلف قلبی عروقی را کاهش می‌‌دهد.

بویژه روغن ذرت بهترین گزینه برای افزایش سلامت قلب است چراکه ذرت به ترکیب مطلوب اسید‌‌های چرب نزدیک است.

این ترکیب به اسیدهای چرب امگا سه اجازه می‌‌دهد تا کلسترول بد مخرب را حذف کند که در نتیجه احتمال گرفتگی عروق، بالا رفتن فشارخون و احتمال سکته قلبی و مغزی کاهش خواهد یافت.

8- ذرت و جلوگیری از کم خونی

ذرت از کم خونی ناشی از کمبود برخی ویتامین‌‌ها جلوگیری می‌‌کند. همچنین این ماده غذایی مقدار قابل توجهی آهن دارد که یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای تشکیل گلبول قرمز جدید است.

همچنین کمبود آهن یکی از دلایل اصلی کم‌خونی است.

9- ذرت و کاهش سطح کلسترول LDL

مصرف روغن سبوس ذرت کلسترول LDL پلاسما را از طریق کاهش جذب کلسترول در بدن پایین می‌‌آورد. این کاهش کلسترول LDL، به معنای کاهش سطح کلسترول HDL نیست.

کلسترول HDL نوعی از کلسترول است که به‌عنوان کلسترول خوب شناخته شده و می‌‌تواند اثرات مفید زیادی در بدن داشته باشد از جمله کاهش بیماری‌‌های قلبی، جلوگیری از ابتلا به آترواسکلروز و پاک کننده رادیکال‌‌های آزاد در سراسر بدن است.

10- ذرت؛ منبع غنی ویتامین A

ذرت زرد منبع غنی از بتاکاروتن است که ویتامین A را در بدن تشکیل می‌‌دهد و برای محافظت از پوست و تقویت بینایی ضروری است.

بتاکاروتن منبع خوبی از ویتامین A است چراکه درون بدن این تبدیل رخ می‌‌دهد اما در مقداری که بدن به آن نیاز دارد.

چنانچه ویتامین A به مقدار زیادی مصرف شود می‌‌تواند سمی باشد بنابراین مشتق شدن ویتامین A از طریق تغییر شکل بتاکاروتن ایده‌آل است.

ویتامین A همچنین برای سلامت پوست و غشای موکوسی و نیز ارتقای سیستم ایمنی مفید خواهد بود.

مقدار بتاکاروتنی که درون بدن به ویتامین A تبدیل نشده بعنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می‌‌کند (مانند تمام کاروتنوئیدها) و می‌‌تواند با بیماری‌‌های مختلفی مثل سرطان و بیماری‌‌های قلبی مقابله کند.

این موضوع که گفته می‌‌شود سیگاری‌‌ها بایستی نسبت به مقدار بتاکاروتن دریافتی خود دقت کنند به این علت است که سیگاری‌‌هایی که سطح بتاکاروتن کمی دارند احتمال ابتلا به سرطان ریه بیشتری دارند؛ درحالیکه افراد غیرسیگاری با سطح بتاکاروتن بالا به احتمال کمتری به سرطان ریه مبتلا شوند.

11- ذرت؛ عاملی علیه ایدز

یکی از زمینه‌‌های جدید پژوهش بر روی ذرت شامل فعالیت احتمالی علیه بیماری ایدز می‌‌شود.

لکتین‌‌ها پروتئین‌‌های ویژه‌ای هستند که تقریبا در تمام مواد غذایی (و تقریبا تمام موجودات زنده) یافت می‌‌شود که می‌‌توانند به کربوهیدرات‌‌ها یا رسپتورهای کربوهیدرات‌‌های موجود در غشاهای سلولی متصل شود.

در مورد برخی از میکروارگانیسم‌‌ها (مانند ویروس HIV)، اتصال لکتین‌‌ها به قندها ثابت شده که به مهار فعالیت ویروس کمک می‌‌کند.

یک نوع لکتین خاص (به نام GNAmaize) در ذرت وجود دارد که ثابت شده دارای خاصیت مهار HIV است.

البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا ارتباط بین مصرف روزانه ذرت به عنوان یک ماده غذایی کامل و خطر عفونت HIV تعیین شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص درمانی ذرت، فواید ذرت، فواید سبزیجات، مواد مغذی ذرت، ذرت و قلب، ذرت و کم خونی، ذرت و کاهش کلسترول تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز