Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:23

25
شهریور
ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر (1)

ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر (1)

در آمریکا ذرت بعنوان جزء اصلی برخی غذاها محبوبیت دارد اما در برخی کشورها ذرت بعنوان یک میان وعده به شکل پاپ کورن (ذرت بو داده) و چیپس ذرت مورد توجه است.

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی؛‌ دکتر سید مهدی میرغضنفری،‌ مینا حاج‌محمدی

 

در بعضی کشورهای دیگر، ذرت یک ماده غذایی مخصوص تابستان است (در باربیکیو و غذای خارج از منزل). اما صرف نظر از محبوبیت ذرت، این ماده غذایی به ندرت بعنوان یک منبع بی نظیر سودمند و سالم در نظر گرفته می‌‌شود.

1- خاصیت آنتی اکسیدانی ذرت

در حالیکه ممکن است برای بعضی از افراد که عادت دارند ذرت را بعنوان یک ماده غذایی ساده، جزئی از غذا یا یک میان وعده و یا حتی ماده غذایی صرفا برای فصل تابستان تصور کنند، تعجب برانگیز باشد که بدانند ذرت در حقیقت یک ماده غذایی منحصر بفرد غنی از مواد مغذی گیاهی است که فواید آنتی اکسیدانی مستندی دارد.

از نظر مواد مغذی آنتی اکسیدانی متداول، ذرت منبع خوبی از ماده معدنی منگنز است. اما مواد مغذی گیاهی ذرت است که در پژوهش آنتی اکسیدان‌‌های ذرت در کانون توجه قرار گرفته است.

مواد مغذی ذرت

زمانیکه تمام انواع مختلف ذرت بعنوان یک گروه در نظر گرفته شدند، فهرست موادمغذی آنتی اکسیدانی کلیدی آن شامل موارد زیر بودند:

آنتوسیانین

بتاکاروتن

کافئیک اسید

کوماریک اسید

فرولیک اسید

لوتئین

سیرینجیک اسید

وانیلیک اسید

پروتوکاتچوئیک اسید

زآگزانتین

در انواع مختلف ذرت ترکیب متفاوتی از مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی برجسته‌تر است.

در اکثر مطالعات انجام شده بر روی کاهش خطر ابتلا به بیماری به دنبال دریافت آنتی اکسیدان‌‌های رژیمی، بطور خاص به ذرت و ترکیب آنتی اکسیدانی موثر آن توجه نشده است.

اگرچه در چندین مطالعه در مقیاس کوچک، ذرت مستقیما بعنوان ماده غذایی که در حمایت و حفاظت آنتی اکسیدانی اهمیت داشته و عامل موثری در کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی بوده، ذکر شده است.

برخی از مکانیسم‌‌ها برای کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی ممکن است به دیگر خواص مواد مغذی گیاهی موجود در ذرت مرتبط باشد که فراتر از خاصیت آنتی اکسیدانی آنها است.

برای مثال برخی از مواد مغذی گیاهی ذرت ممکن است قادر به مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) باشد و از این طریق به کاهش خطر پرفشاری خون کمک کنند.

مطالعات آینده نقش مهم مواد مغذی گیاهی موجود در ذرت را در کاهش خطر انواع مختلف مشکلات مرتبط با سلامتی بیشتر تایید خواهند کرد و اینکه  خواص آنتی اکسیدانی و دیگر خواص آنها نقش کلیدی در کاهش این خطرات ایفا خواهند کرد.

یکی از مهمترین خبرها در مورد آنتی اکسیدان‌‌های ذرت در مورد عمل خشک کردن ذرت یا دانه‌‌های ذرت است.

بررسی‌‌ها نشان داده اند که خشک کردن ذرت در محدوده دمای 220-150 درجه فارنهایت (93-65 درجه سانتی گراد) بطور معنی داری ظرفیت آنتی اکسیدانی ذرت را کاهش نمی‌دهد.

جالب توجه است که پژوهش اخیر نشان داده که درصد نشاسته آمیلوز موجود در ذرت ممکن است به ظرفیت آنتی‌اکسیدانی آن مرتبط باشد. انواع ذرت با آمیلوز بالاتر، ظرفیت آنتی اکسیدانی بالاتری را دارا بوده‌اند.

2- ذرت و تقویت سیستم گوارشی

مصرف ذرت تازه به هر شکلی هنگام جویدن لذت خاصی ایجاد می‌‌کند.

مقداری از این لذت جویدن ناشی از محتوای فیبر ذرت است. وجود 4.6 گرم فیبر در هر فنجان ذرت، این ماده غذایی را به منبع خوبی از فیبر تبدیل می‌‌کند و در مطالعات پژوهشی، مصرف ذرت اغلب با دریافت کافی فیبر در ارتباط است.

برای مثال، افرادی که پاپ کورن مصرف می‌‌کنند 3-2 برابر افرادی که پاپ کورن مصرف نمی‌کنند بطور کلی دریافت فیبر بیشتری دارند.

3- ذرت و کنترل قند خون

با توجه به محتوای خوب فیبر ذرت، توانایی این ماده غذایی در تامین ویتامین‌‌های خانواده B از جمله ویتامین B1 ،B5 و اسید فولیک و همچنین محتوای پروتئین قابل توجه (حدود 6-5 گرم در هر فنجان)، ذرت ماده غذایی است که انتظار می‌‌رود اثر مثبت بر قندخون داشته باشد.

فیبر و پروتئین، درشت مغذی‌‌های کلیدی برای هموار کردن عبور غذا در طول دستگاه گوارش هستند. محتوای فیبر و پروتئین کافی موجود در مواد غذایی کمک می‌‌کند تا از هضم بسیار سریع یا بسیار کند غذا ممانعت شود.

همچنین پروتئین و فیبر از طریق یکنواخت کردن سرعت هضم کمک می‌‌کنند تا برداشت قند از مجرای گوارشی به داخل جریان خون بسیار کند یا بسیار تند نباشد. زمانی‌که برداشت قند یکنواخت باشد، اجتناب از افزایش یا افت ناگهانی قندخون سهل‌تر است.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ذرت در مقادیر متعارف 2-1 فنجان با کنترل بهتر قندخون در دو نوع دیابت 1 و 2 مرتبط است.

سطح گلوکز ناشتا و سطح انسولین ناشتا به منظور بررسی این سودمندی مرتبط با قند خون استفاده شده است.

4- ذرت و کاهش خطر هموروئید و سرطان کولورکتال

محتوای فیبر یک فنجان ذرت 18.4 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. کمک به کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست و هموروئید و همچنین کاهش خطر سرطان کلون به این علت است که ذرت یک غله کامل است.

فیبر به افزایش حرکات روده کمک می‌‌کند؛ حرکات پریستالتیک و حتی تولید شیره معده و صفرا را تحریک می‌‌کند.

همچنین فیبر می‌‌تواند حجم مدفوع بیش از حد شل را افزایش دهد که در نتیجه می‌‌تواند احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و اسهال را کاهش دهد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ذرت؛ یک ماده غذایی بی نظیر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص درمانی ذرت، تغذیه و سرطان کولون، فواید ذرت، فواید سبزیجات، تغذیه و هموروئید، ذرت و کنترل قند خون، ذرت و تقویت سیستم گوارشی، خواص آنتی اکسیدانی ذرت تعداد بازديد: 747 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز