Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:39

25
فروردین
تغذیه آنلاین

تغذیه آنلاین

یک مطالعه جدید در ارتباط با تغذیه نشان داد که اعتماد به توانایی پخت‌وپز در سنین جوانی، منجر به کاهش مصرف فست فودها و افزایش استفاده سبزیجات در آماده‌سازی غذا در بزرگ‌سالی می‌شود.

محمدرضا قنبریان؛ کارشناس تغذیه

 

ارتقا سلامت آنها با افزایش مهارت آشپزی نوجوانان

یک مطالعه جدید در ارتباط با تغذیه نشان داد که اعتماد به توانایی پخت‌وپز در سنین جوانی، منجر به کاهش مصرف فست فودها و افزایش استفاده سبزیجات در آماده‌سازی غذا در بزرگ‌سالی می‌شود.

شواهد نشان می‌دهند که توسعه مهارت‌های آشپزی و تهیه غذا برای سلامتی و تغذیه سالم اهمیت دارد درحالی‌که امروزه پخت‌وپز در خانه‌ها رو به کاهش است و در مدرسه‌ها نیز آموزش داده نمی‌شود.

در یک مطالعه که در مدرسه‌ای در آمریکا انجام شد، داده‌های مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی از نوجوانان و جوانان از سنین 18 تا 23 سال (در سال‌های 2002 تا 2003) جمع‌آوری شد و به آن‌ها مهارت‌های آشپزی آموزش داده شد.

سپس در سال‌های 2016-2015 زمانی که شرکت‌کننده‌ها 30 تا 35 سال سن داشتند داده‌های مربوط به تغذیه جمع‌آوری شد و سوالاتی که نشان‌دهنده درک آشپزی بود از آن‌ها پرسیده و پس از ارزیابی مشخص شد اغلب آن‌ها در تهیه غذا از سبزیجات استفاده نموده و همراه با خانواده‌هایشان غذا می‌خورند و همچنین تعداد کمتری از آن‌ها برای خوردن فست فود به رستوران می‌رفتند.

حدود یک‌چهارم شرکت‌کننده‌ها مهارت‌هایی را که در جوانی آموزش‌دیده بودند، در بزرگ‌سالی بکار می‌بردند و هیچ تفاوتی بین سن، قومیت، نژاد و سطح تحصیلات در یادگیری مهارت آشپزی وجود نداشت.

درک کامل مهارت‌های آشپزی چندین شاخص تغذیه‌ای را در بزرگ‌سالی تضمین می‌کند که شامل: احتمال بیشتر تهیه غذا با سبزی‌ها در اغلب روزها، مصرف کمتر فست فودها، صرف غذا همراه با خانواده و مشکلات کمتری برای تهیه غذا ازجمله این توانایی‌هاست. درواقع این تحقیق نشان داد ارائه آموزش‌های لازم برای افزایش مهارت آشپزی در نوجوانان منجر به منافع بلندمدت برای سلامت تغذیه‌ای آن‌ها می‌شود.

باز هم چای سبز 

خوشبختانه فواید زیادی از چای سبز در مقالات و تحقیقات به چاپ رسیده است.

در جدیدترین تحقیق نیز نشان داده شد که مصرف چای سبز حتی قادر است میزان مرگ‌ومیر ازجمله مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

در این بررسی نشان داده شد افرادی که 5 فنجان در روز چای سبز مصرف کرده بودند به میزان 26% کاهش مرگ‌ومیر در آن‌ها مشاهده شد.

البته این نتایج در زنان قوی‌تر بود بطوریکه میزان کاهش مرگ‌ومیر به 31% رسید.

ازاین‌رو بهتر است در نوشیدنی‌های روزانه خود تجدیدنظر کنید و حتماً چای سبز را در آن بگنجانید. 

پیام‌های مثبت تغذیه‌ای مؤثرترند!

متخصصان توصیه می‌کنند، به فرزندان و همسران خود به‌جای اینکه بگویید چه چیزهایی نمی‌توانند بخورند، بگویید چه چیزهایی می‌توانند بخورند.

در واقع توصیه به مصرف مواد غذایی سالم، کارایی بیشتری از منع مصرف از خوردن مواد غذایی ناسالم دارد.

به‌عنوان‌مثال اگر به بچه‌ها بگویید که خوردن سیب برای سلامتی مفید است به‌مراتب اثرات بیشتری دارد تا اینکه به آن‌ها بگویید که خوردن کیک یا کلوچه برای سلامتی‌شان مضر است و باعث چاقی آن‌ها می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیام‌های نهی‌کننده و منفی برای اکثر افراد بی‌فایده است.

این یافته‌های جدید باعث تغییر رویه بسیاری از کمپین‌های سلامت عمومی می‌شود که اغلب در شعارهای سلامتی خود از رویکرد ترس برای متقاعد کردن افراد برای تغذیه سالم استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال نباید همیشه از پیامدهای مضر خوردن شیرینی‌ها و شیر شکلات و یا خوردن گوشت قرمز سخن بگوییم.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که تمرکز و تأکید بر فواید خوردن غذاهای سالم، مؤثرتر از هشدار در برابر آسیب‌های خوردن غذاهای ناسالم است.

محققان 43 مطالعه بین‌المللی راکِه حاوی پیام‌های منفی یا مثبت تغذیه‌ای بودند، مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند.

آن‌ها دریافتند درحالی‌که پیامدهای منفی به‌طور کارآمد و توسط متخصصان تغذیه و پزشکی که بسیار متعهد و شناخته‌شده بودند ارائه داده‌شده بود; متأسفانه اکثر افراد درباره تغذیه آگاهی لازم را کسب نکرده بودند.

درنتیجه محققان توصیه می‌کنند هنگام طراحی کمپین‌های سلامت عمومی به‌جای تمرکز بر عواقب منفی بر روی عواقب مثبت رفتارهای سالم و هدفمند تمرکز کنید.

رژیم مدیترانه‌ای: راز جوانی 

ارتباط جدیدی بین رژیم مدیترانه‌ای و تأخیر درروند پیری در مقالات جدید مجله معتبر علوم زیستی و پزشکی سالم نشان داده‌شده است.

در میان یافته‌های مقالات جدید در مورد مکانیسم اثر رژیم مدیترانه‌ای، رابطه مثبت بین رژیم غذایی و عملکرد جسمی و شناختی و کاهش التهاب و تأثیر مهم مصرف مکمل Q10 همراه با رژیم مدیترانه‌ای گزارش‌شده است.

همان‌طور که می‌دانیم این رژیم

مواد‌گیاهی فراوانی دارد نظیر انواع میوه، سبزی‌ها، نان‌ها و دیگر مواد تهیه‌شده از غلات، سیب‌زمینی، حبوبات و دیگر دانه‌ها. غذاها نیز از موادی تهیه می‌شوند که تازه و فصلی بوده، در همان منطقه روییده و کمترین فرایند در حین پخت روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

میوه‌های تازه در این رژیم به‌عنوان دسر مصرف می‌شوند. شیرینی‌های دارای شکر تغلیظ شده یا عسل چند بار در هفته مصرف می‌شوند و روغن‌زیتون هم که از منابع اصلی تأمین‌کننده چربی رژیم است.

محصولات لبنی، خصوصاً پنیر و ماست روزانه به میزان کم یا در حد متوسط مصرف می‌شوند. ماهی و مرغ به میزان کم یا در حد متوسط مصرف می‌شوند و گوشت قرمز نیز به میزان کم‌مصرف می‌شود.

در چندین مطالعه پس از بررسی مقیاس‌های متعدد جهت میزان پایبندی به این رژیم، مشخص شد افراد با امتیاز بالاتر در پایبندی به رژیم مدیترانه‌ای، شانس بیشتری برای سلامتی در دوران پیری داشتند.

راز داشتن ماهیچه‌های قوی در سالمندی 

با افزایش سن، قدرت و توده عضلانی کاهش می‌یابد که دلیل این آتروفی عضلانی مربوط به سن، به صورت یک رمز باقی مانده است.

دانشمندان در دانشگاه آیوا اولین نمونه از پروتئینی را کشف کرده‌اند که باعث ضعف و از دست دادن عضله با افزایش سن می‌شود.

پروتئین ATF4، یک فاکتور رونویسی است که بیان ژن را در ماهیچه‌های اسکلتی تغییر می‌دهد و باعث

کاهش سنتز، قدرت و توده عضلانی می‌شود.

در یک مطالعه دو ترکیب طبیعی را که می‌توانند مانع از دست رفتن عضلات در گرسنگی و سالمندی شوند شناسایی شد.

یکی از آنها به نام ursolic acid در پوست سیب و دیگری به نام tomatidine در گوجه‌فرنگی سبزرنگ وجود دارد.

در این مطالعه نشان داده شد که ursolic acid و tomatidine به‌طور چشمگیری ضعف عضلانی و آتروفی مربوط به سن را در موش‌ها کاهش می‌دهند.

آن‌ها دریافتند که هر دو ترکیب توده عضلانی را 10% افزایش می‌دهد و از همه مهم‌تر کیفیت و قدرت عضلات تا 30% افزایش‌یافته بود که داده‌های این مطالعه نشان می‌دهند که این ترکیبات تا حد زیادی توده و قدرت عضلات را به سنین کمتر ارتقا می‌دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو ترکیب ursolic acid و tomatidine قادرند ژن‌هایی را که با فاکتور رونویسی ATF4 روشن‌شده‌اند، غیرفعال نمایند.

در حال حاضر شرکت‌های بیوتکنولوژی در تلاش برای انتقال ursolic acid و tomatidine به غذاها و مکمل‌ها و داروهایی هستند که به حفظ و بازیابی قدرت و توده عضلانی انسان کمک کند.

مکمل ویتامین D در افراد مسن

اغلب به افراد مسن توصیه می‌شود برای محافظت از شکستگی استخوان حتماً ویتامین D مصرف کنند اما در بررسی‌های جدید که در ژورنال AJCN به چاپ رسید، نشان داده شد مکمل یاری با دوزهای مختلفی از ویتامین D تأثیری بر دانسیته استخوانی افراد بالای 70 سال نداشته و فقط اثر کمی بر روی متابولیسم استخوانی آن‌ها دارد.

ازاین‌رو توصیه محققین، رعایت رژیم مناسب و متعادل، ورزش منظم و قرار گرفتن منظم در مقابل نور آفتاب جهت حفظ سلامت استخوان در افراد مسن می‌باشد.

در موارد خاص هم طبق تجویز پزشک دوزبسیارکم دریافت شود و دریافت دوزهای زیاد و خودسرانه به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

دانستنی‌های تغذیه

اخبار جدید تغذیه ای

دانستنی‌های جالب تغذیه‌ای

نکته‌های ناب تغذیه‌ای

 

برچسب ها: چای سبز، رژیم مدیترانه ای، زندگی آنلاین، سلامت و افزایش مهارت آشپزی نوجوانان، مهارت آشپزی، ماهیچه های قوی در سالمندی، مکمل ویتامین D در افراد مسن تعداد بازديد: 470 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز