Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:51

27
شهریور
اخبار جدید تغذیه ای

اخبار جدید تغذیه ای

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف قندو شکر، سدیم و گوشت‌های فرآوری شده می تواند فرایند پیری سلولی را در زنان بهبود بخشد.

حدیث خسروی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

مصرف متعادل کربوهیدرات و ارتقا سلامتی

دریافت بیش از حد کربوهیدرات (بیشتر از 70 درصد انرژی) و هم چنین کاهش دریافت کربوهیدرات (کمتر از 40 درصد انرژی) افزایش خطر مرگ و میر در در بین گروه 15400 نفری مبتلا به آترواسکلروز، را نشان داد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات که کربوهیدرات‌ها را با پروتئین یا چربی جایگزین می‌کنند به عنوان یک استراتژی کاهش وزن و سلامتی محبوبیت فراوانی به دست آورده‌اند.

اما باید اشاره کرد الگوی فوق که در آمریکا و اروپا شایع است منجر به کوتاه شدن طول عمر می‌شود.

در حالیکه جایگزین کردن کربوهیدرات با چربی‌ها و پروتئین گیاهی اثرات قابل توجهی در افزایش طول عمر خواهد داشت.

رژیم غذایی و پیری سلولی در زنان

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف قندو شکر، سدیم و گوشت‌های فرآوری شده می تواند فرایند پیری سلولی را در زنان بهبود بخشد.

محققان در پژوهش‌ها از طول تلومر به عنوان شاخصی برای اندازه گیری پیری سلولی استفاده می‌کنند.

تلومرها ساختارهای پروتئینی DNA هستند که در انتهای کروموزوم‌ها قرار دارند و ثبات و محافظت از DNA را به عهده دارند.

سن قویترین پیش بینی کننده طول عمر تلومر است.

تلومر هادر طول هر سیکل سلولی کوتاه‌تر می‌شوند.

تلومرهای کوتاه‌تر با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان همراه خواهند بود.

محققان دریافتند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH که همگی بر پایه مصرف مقادیر کافی میوه سبزیجات غلات کامل و پروتئین‌های گیاهی و محدود کردن مصرف قند و شکر سدیم و گوشت های فراوری شده تاکید دارد، به طور شگفت آوری با طول تلومر بالاتر و کاهش خطر بیماری‌های مزمن ارتباط دارد.

توت فرنگی و بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده شرایطی است که می‌تواند منجر به درد در ناحیه روده اسهال و غیره شود.

شیوه زندگی نشسته و رژیم‌های غذایی با قند، چربی و فیبر کم ممکن است التهاب کولون را افزایش دهند و خطر IBD را افزایش دهند.

مصرف رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به IBD همراه است.

برای ایجاد یک رویکرد مؤثر و عملی برای کاهش التهاب کولون در بیماران مبتلا به IBD و جمعیت عموم، تیم تحقیقاتی در دانشگاه ماساچوست بر روی توت فرنگی تمرکز کردند.

مطالعات آنها بر روی موش‌ها نشان داد دریافت توت فرنگی نه تنها باعث کاهش IBD می‌شود بلکه فراوانی باکتری‌های مضر را در روده کاهش می دهد.

تاثیر دریافت پروتئین پس از کاهش وزن در کاهش خطر کبد چرب

افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش میزان چربی کبد و کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود.

بیست و پنج داوطلب بالغ - که 15 نفر آن‌ها قبلاً با NAFLD تشخیص داده شده - در هشت هفته رژیم کم کالری شرکت کردند تا 8 درصد از وزن بدن‌شان را کاهش دهند.

پس از کاهش وزن، داوطلبان جهت حفظ وزن خود به مدت دو سال، رژیم غذایی با دریافت متوسط یا پر پروتئین با میانگین 0.8 تا 1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند.

پس از دو سال حفظ وزن، افزایش پروتئین غذایی با کاهش میزان چربی کبد در داوطلبان همراه بود.

علاوه بر این، بیش از نیمی از شرکت کنندگان که قبلاً با NAFLD تشخیص داده شد، دیگر کبد چرب نداشتند.

میزان مجاز مصرف نمک

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برای اکثریت قریب به اتفاق مردم مصرف سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده سلامتی را افزایش نمی‌دهد مگر آنکه افرادی که بیش از پنج گرم در روز نمک مصرف کنند.

کمتر از پنج درصد افراد در کشورهای توسعه یافته بیش از این سطح هستند.

از سوی دیگر تمام مشکلات عمده قلب و عروق، از جمله مرگ و میر، در جوامع و کشورهایی که مصرف پتاسیم بیشتر است (غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای لبنی، سیب زمینی و آجیل و لوبیا) کاهش یافته است.

کربوهیدرات و بروز استئوآرتریت

استئوآرتریت یا OA شایع‌ترین شکل آرتریت و شایع‌ترین شکل ناتوانی است و به دنبال از بین رفتن غضروف‌ها و تماس مستقیم استخوان‌ها برروی یکدیگر اتفاق می افتد.

محققان با تغییر رژیم غذایی گروهی از موش‌ها دریافتند که تغییر میزان ساکارز و فیبر غذایی در بروز التهاب مفاصل مؤثر خواهند بود به نحوی که با افزایش میزان ساکارز، علایم التهاب مفاصل افزایش یافت در حالی که مصرف فیبر باعث تغییرات در ژن‌های غضروفی و مسیرهای استرس پاسخ سلولی می شود.

مصرف شیر و کنترل قند در طول روز

تغییر در صبحانه باعث مدیریت دیابت نوع دو می‌شود.

مصرف شیر غنی از پروتئین در صبحانه بر روی کاهش سطح قند خون، سیری پس از صبحانه و همچنین وعده دوم مؤثر خواهد بود این مطالعه اهمیت مصرف شیر در زمان صبحانه را برای کمک به هضم سریع‌تر کربوهیدرات و کمک به حفظ سطح قند خون پایین‌تر تأیید می‌کند.

متخصصان تغذیه همیشه بر اهمیت یک صبحانه سالم تأکید کرده‌اند و این مطالعه باید مصرف کنندگان را به دریافت شیر در وعده صبحانه تشویق کند.

ترکبات موجود در زنجبیل

ترکیب جالبی تحت عنوان 6-gingerol موجود در زنجبیل، آنزیم sulfhydryl oxidase 1 موجود در بزاق را تحریک نموده که منجر به از بین بردن ترکیبات نا مطبوع و ایجاد تنفس مطبوع و تازه حس خوشایند بعد از مصرف غذا می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه زنان، کبد چرب، زنجبیل، اخبار تغذیه، کربوهیدرات و سلامتی، توت فرنگی و بیماری التهابی روده، میزان مجاز مصرف نمک، کربوهیدرات و استئوآرتریت، شیر و کنترل قند خون، خبرهای تغذیه ای تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز