Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 27 آبان 1397 - 11:38

12
تیر
دانستنی های جالب تغذیه ای

دانستنی های جالب تغذیه ای

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند دریافت پروتئین از منابع غذایی از قبیل ماهی و تخم مرغ ریسک نارسایی قلبی را کاهش می دهد. البته تایید مطلب فوق در حال بررسی و مطالعات بیشتر است.

حدیث خسروی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

آیا همه مکمل های مولتی ویتامین و مینرال مورد نیاز ما هستند؟

اکثر مکمل های رایج از قبیل ویتامین ث، دی و کلسیم اثر خاصی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته ندارند.

در بین مکمل‌ها فقط اسید فولیک به تنهایی و یا همراه با ویتامین های گروه B در پیشگیری از موارد فوق موثر هستند. 

در برخی از افراد اختلال متابولیسم چربی منجر به عدم کنترل وزن می شود

دانشمندان همواره در تلاشند علل بروز چاقی و اضافه وزن و ابتلا به دیابت  را در بین افراد بیابند. امروزه علل فیزیولوژیک مربوط به متابولیسم مورد توجه قرار گرفته است.

برررسی نمونه بافتی از معده تعدادی از زنان مبتلا به اضافه وزن، چاقی و دیابت نشان می‌دهد که لیپولیز وابسته به هورمون در این افراد به خوبی انجام نمی شود و باعث افزایش 3 تا 6 برابری وزن و ابتلا به دیابت نوع دو می شود و این در حالیست که لیپولیز پایه در افراد فوق مشکل خاصی ندارد.

لیپولیز فرایندی است که در آن اسید های چرب از سلول چربی آزاد می شود که پس از آن به عنوان منبع انرژی توسط عضلات استفاده می شود و از سوی دیگر برخی از ژن‌های دخیل در متابولیسم چربی در این افراد فعالیت خوبی ندارد. 

ارتباط بین افزایش سطح ویتامین دی و سطح کلسترول در کودکان

تحقیقات جدید دانشگاه فنلاند نشان می دهد بین میزان بالای ویتامین D سرم و میزان پایین کلسترول پلاسما در دانش آموزان ابتدایی ارتباط وجود دارد.

كودكانی كه سطوح سرمی 25 هیدروكسی ویتامین D بیش از 80 نانومول بر لیتر داشتند، كلسترول و LDL كمتری نسبت به كودكانی كه سطوح سرمی 25 هیدروكسی ویتامین D كمتر از 50 نانومول / لیتر بود، داشتند.

فاکتورهای شیوه زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و صرف وقت در خارج از منزل که منجر به تولید ویتامین D در پوست می شوند، ممکن است با افزایش سطح ویتامین D سرم و سطوح پایین چربی خون همراه باشد.

محققان دریافتند که ارتباط بین سطوح بالای ویتامین D سرم و سطوح پایین کلسترول پلاسمی مستقل از چاقی بدن، عوامل تغذیه ای، فعالیت بدنی، آموزش والدین و طول روز قبل از نمونه گیری خون است.

ارتباط خواب ناکافی با دریافت غذای شبانه، مصرف هله هوله، چاقی و دیابت

در مطالعه ای از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا آنها به طور منظم از میان وعده های شبانه مصرف می کنند و آیا اختلال خواب باعث شده که آنها غذای ناخواسته مصرف کنند؟

تقریبا 60 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که دریافت غذای شبانه به طور منظم انجام می شود و دو سوم آنها گزارش دادند که اختلال خواب باعث می شود که غذاهای بیشتری مصرف کنند.

معمولا مواد غذایی که در مواقع بی خوابی مصرف می شوند، ناسالم هستند و منجر به بروز چاقی و دیابت می شوند.

دریافت رژیم غذایی پرپروتئین ریسک کمی در بروز نارسایی قلبی در میانسالان دارد

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند دریافت پروتئین از منابع غذایی از قبیل ماهی و تخم مرغ ریسک نارسایی قلبی را کاهش می دهد. البته تایید مطلب فوق در حال بررسی و مطالعات بیشتر است.

مصرف روزانه تخم مرغ و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و معلولیت در سراسر جهان است، که بیشتر به علت بیماری های قلبی ایسکمیک و سکته مغزی (از جمله سکته مغزی و هموراژیک) رخ می دهد.

تخم مرغ منبع مهمی از کلسترول رژیم غذایی است ولی خوشبختانه حاوی پروتئین با کیفیت بالا، بسیاری از ویتامین ها و اجزای فعال زیستی مانند فسفولیپید و کاروتنوئیدها نیز هستند. 

خطر بروز سکته  و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در بین مصرف کنندگان روزانه تخم مرغ به ترتیب 26% و 18% کمتر است.    

ارتباط بین فرایند های روده ای و چربی در دور کمر

محققان معتقدند با کنترل و توزیع چربی در روده می توان به راه‌های کنترل وزن و دور کمر دست یافت.

از آنجایی که 67.7 درصد فعالیت های روده ای تحت تاثیر عوامل محیطی (عمدتا  رژیم غذایی فرد است) تغییرات مهمی را می توان از طریق کنترل چربی با تغییر رژیم غذایی و برهم‌کنش های میکروبی در روده ایجاد کرد.

دانش جدید بدان معنی است که ما می توانیم محیط روده را تغییر دهیم زیرا میکروب های روده ای می توانند از طریق پروبیوتیک ها، داروها یا رژیم های غذایی با فیبر بالا چاقی را کنترل کنند.

آیا رژیم غذایی مادر در رشد جنین موثر است؟

سال ها مادران باردار عادت های تغذیه ای خود را مرور می کنند و در مورد تاثیر مواد غذایی در رشد جنین کنجکاوند.

محققان معتقدند پروتئینی به نام DLX1 مسئول کنترل GHRH و در نتیجه رشد جنین است.

محققان با سرکوب DLX1 در موش متوجه شدند که رشد موش متوقف شده است.

به دنبال یافته فوق دانشمندان در تلاشند تا عوامل تغذیه ای موثر بر DLX1 را بیابند در این ارتباط با رژیم های پرچرب، کم پروتئین و فاقد مواد مغذی بر روی موش، آرایش ژنتیکی جنین را تعیین کنند.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، کنترل وزن، مکمل های غذایی، تغذیه و قلب، دانستنی های تغذیه، دور کمر، تخم مرغ و قلب، دانستنی های غذایی، رژیم غذایی پرپروتئین، رژیم غذایی مادر باردار تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز