Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:24

25
آبان
گیاه دارویی انجیر

گیاه دارویی انجیر

درخت انجیر درختی است كه ارتفاع آن تا 10 متر میرسد. شاخه‌ها منشعب و شكننده و برگها بزرگ (گاه تا 25 سانتیمتر) با بریدگی‌های عمقی هستند؛ به طوری كه پهنك به 3 تا 5 لوب تقسیم میشود.

گیاهشناسی انجیر

درخت انجیر درختی است كه ارتفاع آن تا 10 متر میرسد. شاخه‌ها منشعب و شكننده و برگها بزرگ (گاه تا 25 سانتیمتر) با بریدگی‌های عمقی هستند؛ به طوری كه پهنك به 3 تا 5 لوب تقسیم میشود.

سطح برگها ناصاف و تقریباً خشن است. گلها كوچكند و به صورت نر و ماده كنار هم قرار دارند كه پس از لقاح و تكامل به میوه‌های فندقه كوچكی تبدیل میشوند و در قسمت گوشتدار نهنج قرار میگیرند.

این قسمت كمكم بزرگ شده و حاوی اندوختهای غنی از مواد قندی و مواد مهم دیگری میشود.

این نهنج گوشتدار پس از رسیدن كامل به رنگ زرد، سبز، زرد متمایل به سبز و بنفش مایل به سیاه در میآید كه در اصطلاح عامیانه به آن میوه انجیر میگویند؛ در صورتی كه از نظر گیاهشناسی این قسمت خود شامل تعداد زیادی میوه كوچك فندقه است.

درخت انجیر ممكن است در سال سه نوبت (بهار، تابستان و پاییز) میوه بدهد كه میوههای پائیزه معمولاً كوچكتر از دو نوع دیگر هستند. قطر میوه رسیده به 5 سانتیمتر میرسد.

موطن اصلی و محل رویش انجیر را جنوب غربی آسیا و مناطق شرقی مدیترانه، بهخصوص از یونان تا پاكستان میدانند. انجیر به دلیل مصرف زیاد، امروزه در مناطق وسیعی از دنیا كشت میشود.

محلهای اصلی رویش انجیر در ایران شامل مناطق شمالی از جمله آستارا، آذربایجان، اهر، اصفهان، شیراز، كازرون، دالكی، خوزستان و خراسان میباشد.

در گزارشهای علمی و بینالمللی، ایران یكی از مناطق انجیرخیز معرفی شده است. این گزارشها نشان میدهد درختان زیادی در سطح گسترده و به طور طبیعی در ایران رویش داشتهاند.

تاریخچه انجیر

انجیر خوراكی یكی از قدیمیترین گیاهانی است كه بشر كشت و پرورش داده است. تعداد 9 فسیل انجیر مربوط به 9200 تا 9400 سال قبل از میلاد مسیح از اوایل دوران پارینه سنگی در نزدیكی درههای اردن، 13 كیلومتری شمال جریكو پیدا شده است.

به نظر میرسد درخت انجیر حداقل هزار سال قبل از گندم و چاودار و حبوباتی از این قبیل، كشت شده است.

درباره این درخت كهن مطالب زیادی در منابع علمی سالهای اخیر آمده كه برخی از آنها بیان میشود:

اولین میوهای كه در كتاب انجیل مقدس ذكر شده، انجیر است. در این كتاب انجیر نشانه صلح، ثروت و شادمانی قلمداد شده است.

همچنین، اولین لباسی كه آدم و حوا در باغ بهشت برای خود تهیه كردند، برگ درخت انجیر بود؛ زیرا انجیر درخت بهشتی است كه در قرآن كریم نیز از آن نام برده و به آن قسم خورده شده است.

در كتاب تورات چنین نقل شده كه یكی از پیغمبران به نام «اشعیای نبی»در حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح یكی از پادشاهان قوم یهود به نام «حزقیا» را كه در بستر مرگ بود، با مرهمی از انجیر نجات داد.

این پادشاه به دملی بدخیم گرفتار شده بود كه پس از بهبودی با مرهم انجیر چهارده سال دیگر زندگی كرد. یكی از نظریه‌هایی كه طی سالهای اخیر درباره این مسأله شگفتانگیز مطرح شده، وجود الدئیدبنزوئیك به عنوان یك ماده قوی ضدسرطان در انجیر است.

در قرآن كریم به انجیر قسم خورده شده (سوره التین) و چندین بار از آن یاد شده است. همچنین، رسول اكرم(ص) آن را برای هموروئید (بواسیر) و رنگپریدگی و درمان نقرس توصیه فرمودهاند.

همچنین مصریان قدیم علاقه زیادی به انجیر داشتند. یونانیان درخت انجیر را مقدس شمرده و رومیان برای آن احترام خاصی قائل بودهاند.

در قرون وسطی از همه قسمتهای درخت انجیر به عنوان دارو استفاده میشد؛ مثلا از برگ آن برای بهبود دردهای سینه و سر و از دانه‌های آن برای قطع خونریزیها استفاده میكردند. 

مواد مغذی موجود در انجیر

در جدول زیر ترکیبات موجود در صد گرم انجیر تازه و خشک را آورده‌ایم:

ماده مغذی                             انجیر تازه                             انجیر خشک

انرژی (کیلوکالری)                      209                                       227

کربوهیدرات (گرم)                       48. 6                                    52. 9

فیبر (گرم)                                 11. 4                                     12. 4

قند کل (گرم)                             48. 6                                     52. 9

ویتامین A (میکروگرم)                   10                                       11

معادل کاروتنها (میکروگرم)             59                                       64

ویتامین سی                               1                                         1

سدیم (میلی‌گرم)                       57                                       62

پتاسیم (میلی‌گرم)                     890                                      971

کلسیم (میلی‌گرم)                     230                                      250

فسفر (میلی‌گرم)                       82                                        89

آهن (میلی‌گرم)                         3. 9                                      4. 2

منیزیم (میلی‌گرم)                      73                                        80

فروکتوز (گرم)                            20. 8                                      22. 7 

انواع انجیر

انجیر نه تنها به عنوان یک ماده اصلی و خوشمزه کوکی‌‌ها و دسرها، در بین مصرف کننده‌‌ها محبوب می‌‌باشد بلکه دارای یک طعم و بافت منحصر به فرد، پوستی صاف وحاوی دانه‌‌های ریزی می‌‌باشد.

انجیر تازه بسیار ظریف و فاسد شدنی است بهمین دلیل اکثرا انجیر با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا از طریق یک فرآیند مصنوعی خشک می‌‌شود و شما می‌‌توانید از یک میوه خشک شیرین و مغذی در طول سال بهره ببرید.

انجیر بسته به نوع بافت و رنگ دارای صد و پنجاه نوع می‌‌باشد. برخی از محبوب ترین گونه‌‌های آن:

Black Mission: رنگ آن بادمجانی (سیاه-بنفش) و بخش داخلی آن صورتی رنگ است.

Kadota: رنگ آن سبز و بخش داخلی آن متمایل به رنگ ارغوانی است.

Calimyrna: رنگ آن زرد مایل به سبز و بخش داخلی آن کهربایی رنگ است.

Brown Turkey: رنگ آن بنفش و بخش داخلی آن، قرمز رنگ است.

Adriatic: رنگ آن سبز کمرنگ مایل به زرد و بخش داخلی آن، قرمز رنگ است.

نکات مهم در مورد انجیر

1-در انجیر (میوه و شیرابه) آنزیمی به نام فیسین  وجود دارد كه خاصیت پروتئولیتیك یا هضمكننده پروتئینها را دارد؛ به همین دلیل انجیر ضدكرم و درمانكننده زگیل و میخچه است و برای نرم كردن گوشت در صنایع گوشت استفاده میشود

2- دو گونه انجیر به نامهای «Ficus benjamina» معروف به Weeping fig و «Ficus elastica» معروف به Rubber plant، از سوی مطالعات تصفیه هوای مركز فضایی آمریكا  به عنوان تصفیه‌كننده هوا شناسایی و معرفی شده است.

سمیت و عوارض جانبی

مهمترین عارضه جانبی میوه و برگ انجیر مربوط به وجود فورانوكومارینها ، بهخصوص پسورالن  آن است كه باعث واكنشهای پوستی  در بعضی افراد میشود.

در این نوع حساسیت، تماس برگ یا میوه (به‌خصوص شیرابه انجیر) با پوست بعضی افراد و سپس قرار گرفتن در معرض تابش نور، باعث ایجاد التهاب همراه با قرمزی و حتی تاولهای شدید و زخم و تغییر رنگ پوست به قهوهای تیره میگردد كه در نوع شدید بسیار دردناك است.

بهبودی نوع شدید این حساسیت ممكن است هفته‌ها طول بكشد. در صورت ایجاد چنین حالتی، دور نگه داشتن قسمت آسیب‌دیده از نور خورشید و چرب كردن مداوم پوست با كرمهای چرب و مرطوب‌كننده به بهبودی سرعت میبخشد.

 

برچسب ها: ارزش غذایی میوه ها، مواد مغذی انجیر، ارزش غذایی انجیر، ترکیبات انجیر، گیاهشناسی انجیر، تاریخچه انجیر، انواع انجیر تعداد بازديد: 1639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز