Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 22:03

17
بهمن
گیاهخواری در سالمندان (4)

گیاهخواری در سالمندان (4)

آ‌‌نتی اكسیدان ها موادی هستند كه موجب كاهش خطر اكسید شدن ناگهانی مواد چربی‌ها در بدن می شوند و به همین دلیل خطر بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی– عروقی، سرطان، دیابت، آ‌‌رتریت روماتوئید و ... را كاهش می دهند.

 

بیماری های قلبی– عروقی

یكی از بیماری هایی كه اثر رژیم گیاه‌خواری در آ‌‌ن بسیار مطالعه شده است، بیماری قلبی– عروقی است. خطر بروز بیماری های قلبی عروقی با افزایش سن به شدت افزایش می یابد. رژیم گیاه‌خواری به‌ویژه در گیاه‌خوارن متعصب، موجب كاهش خطر ایسكمی، تشكیل پلا ک، پرفشاری خون، سكته مغزی و روماتیسم قلبی می شود.

دریافت كلسترول در رژیم گیاه‌خواری مطلق به صفر میرسد و در سایر گروه های گیاه‌خوار نیز پائین است. به علا وه، ساخت كلسترول نیز در بدن گیاه‌خوارن كاهش می یابد.

كاهش دریافت اسیدهای چرب اشباع و افزایش مصرف چربی های اشباع نشده در این رژیم موجب می شود كه نه تنها خطر مشكلا ت قلبی– عروقی، بلكه خطر پوكی استخوان و برخی انواع سرطان كاهش یابد. دریافت بالای اسیدهای چرب چند غیر اشباع اءثت، به همراه كاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع اءث، در گیاه‌خوارن موجب افزایش نسبت می شود. این نسبت در همه چیزخواران در حدود ۶۴/۰ و در گیاه‌خوارن متعصب ۶۳/۱ تخمین زده شده است. این مساله موجب كاهش كلسترول تام و پئپ كلسترول در گیاه‌خوارن می شود.

آ‌‌نتی اكسیدان ها موادی هستند كه موجب كاهش خطر اكسید شدن ناگهانی مواد چربیها در بدن می شوند و به همین دلیل خطر بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی– عروقی، سرطان، دیابت، آ‌‌رتریت روماتوئید و ... را كاهش می دهند. رژیم گیاه‌خواری سرشار از آ‌‌نتی اكسیدان ها به ویژه فیتوكمیكال هاست. مصرف بالای منابع مواد معدنی و ویتامین های آ‌‌نتی اكسیدان مثل غلا ت كامل، میوه ‌ها، سبزیجات، دانه  ها و مغزها در این رژیم، محتوای آ‌‌نتی اكسیدانی بدن را به شدت افزایش می دهد.

فیبرها كه كربوهیدرات های غیر قابل جذباند، با روش های متعددی مثل افزایش دفع مواد سمی، دفع كلسترول و ... موجب كاهش خطر بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی– عروقی می‌شوند. مصرف سبزیجات، میوه جات و غلا ت كامل موجب افزایش دریافت فیبرها در رژیم گیاه‌خواری می شوند؛ در حالی كه دریافت فیبر در افراد همه چیزخوار معمولا  پائین تر از مقادیر توصیه شده است.برخی عادات خاص گیاه‌خواران مثل مصرف روغن زیتون، فعالیت بدنی كافی، عدم مصرف سیگار و الكل نیز موجب بهبود سلا مت كلی از جمله سلا مت قلبی– عروقی می شود.

به طور كلی به نظر می رسد، گیاه‌خوارن از سلا مت قلبی– عروقی بالا تری نسبت به همه چیزخواران برخوردارند.در سالمندان گیاهخوار بروز چاقی، یبوست، سرطان ریه، پرفشاری خون، بیماری های قلبی–عروقی، دیابت نوع ۲و سنگ كیسه صفرا كمتر است. به علا وه، خطر سرطان پستان، بیماری های دیورتیكولا ر، سرطان كولون، سنگ های كلسیمی كلیه و شاید پوكی استخوان كمتر از سایر سالمندان است. اما باید توجه داشت كه خطر كمبود ویتامین ۱۲A در این گروه بسیار جدی است و نیاز به مكل یاری و پیگیری دقیق دارد.

به طوركلی، سالمندان گیاه‌خوار نیاز به مكمل یاری ویتامین ۱۲A و ویتامین ئ دارند و در صورت مصرف نكردن لبنیات ممكن است نیاز به دریافت مكمل كلسیم نیز داشته باشند. طرفداران گیاه‌خواری در سالمندان بر این باورند كه نیاز به مصرف مكمل در سالمندان گیاه‌خوار كمتر از همه چیزخواران است زیرا گروه همه چیز خوار نیاز به مكمل یاری با ویتامین های گروه ا به ویژه فولا ت، ویتامینئ و كلسیم و گاه منیزیم و ویتامین ۱۲A دارند.خطر كمبود های غذایی در سالمندان گیاه خواری كه دچار مشكلات گوارشی به‌ویژه اختلا لا ت دندانیاند، بسیار جدی است.

به علا وه، دریافت انرژی در سالمندان گیاه خوار باید به دقت كنترل شود و توصیه به دریافت مواد غذایی با كیفیت  و دانسیته بالا ی مواد مغذی شود. تعدیل رژیم گیاه خواری با اضافه كردن شیر و لبنیات، تخم مرغ و ماهی می تواند كمک زیادی به حفظ سلا متی كند و خطرات ناشی از رژیم گیاه خواری را نیز كاهش دهد. به طور كلی باید توجه داشت كه همیشه تعادل كلید اصلی سلا متی است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول - گیاهخواری در سالمندان- در اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- گیاهخواری در سالمندان- در اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- گیاهخواری در سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری های قلبی در سالمندان، انواع سرطان در سالمندان، کاهش کلسترول در سالمندان، سالمندان گیاه‌خوار، مشكلات گوارشی در سالمندان تعداد بازديد: 714 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز