Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:57

17
بهمن
گیاه خواری در سالمندان (1)

گیاه خواری در سالمندان (1)

افراد به دلا یل مختلفی به گیاه خواری روی می آ‌‌ورند كه مهمترین علت آ‌‌ن، حفظ سلامتی است.

دكتر احمدرضا درستی مطلق؛ متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور

 

 

 

گیاه خواری، تنها به نوع خاصی از رژیم غذایی گفته نمی شود، بلكه شیوه خاصی از زندگی است كه پیروی از آ‌‌ن در كشورهای توسعه یافته و حتی كشورهای در حال توسعه از جمله ایران در حال افزایش است. اگرچه در دهه  های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلا دی، اجتناب از مصرف گوشت، بیشتر جنبه مذهبی داشت، اما از دهه ۱۹۸۰ گروه هایی از مردم به منظور ارتقاء سطح سلا متی خود پیروی از این رژیم را آ‌‌غاز كردند.

واژه گیاه خوار اولین بار در سال ۱۸۴۷ به وسیله انجمن گیاه خواران انگلستان به كار رفت؛ اما گیاه خواری حداقل ۶۰۰ سال قبل از میلا د حضرت مسیح نیز وجود داشت. با وجود این، تا اوایل قرن بیستم این عقیده به عنوان یک ایده قابل قبول برای ارتقاء سلا مت پذیرفته نشده بود.

 زنان بیش از مردان به گیاه خواری روی می آ‌‌ورند. اگرچه سطح اقتصادی– اجتماعی گیاه خواران معمولا ٴ مشابه افراد همه چیزخوار (حزرسخذذر) یعنی انسان  های معمولی است، اما معمولا ٴ متوسط سطح تحصیلا ت گیاه خواران بالا تر است. با وجود اینكه گیاه خواری در همه سنین و حتی در كودكان و نوجوانان شایع است، اما بیشتر گیاه خواران بالا ی ۴۰ سال سن دارند.

افراد به دلا یل مختلفی به گیاه خواری روی می آ‌‌ورند كه مهمترین علت آ‌‌ن، حفظ سلا متی است؛ اما اعتقادات مذهبی، گروه های فكری و متافیزیكی و مهمتر از آ‌‌ن اعتقاد به رعایت حقوق حیوانات و تاٴثیر دوستان و خانواده نیز در پیروی از این روش زندگی موثر است.گروه های گیاه خواری تنوع زیادی دارند؛ برخی از آ‌‌نان حتی از پوشیدن لباس تهیه شده از حیوانات خودداری می كنند، اما خوشبختانه افرادی كه به دلیل حفظ سلا متی از این رژیم پیروی می كنند، انعطاف بیشتری نشان می دهند و از آ‌‌نجائی كه سالمندان اغلب به خاطر ارتقاء سلا مت به این رژیم روی می آ‌‌ورند، حفظ تغذیه متعادل در آنان آ‌‌سان تر است. گروه های متفاوت گیاه خوار ممكن است برخی غذاهای حیوانی را وارد رژیم غذایی خود كنند. گروه های عمده گیاه خواری شامل موارد زیر است:

- شیر گیاه خواران: كه علا وه بر غذاهای گیاهی، شیر و لبنیات را نیز مصرف می كنند.

- تخم ماكیان گیاه خواران: كه علا وه بر غذاهای گیاهی،  تخم پرندگان را نیز مصرف می كنند.

- شیر، تخم ماكیان گیاه خواران: مصرف كنندگان شیر و لبنیات و تخم ماكیان علا وه برغذاهای گیاهی هستند.

- گیاه خواران متعصب: كه علا وه بر حذف گوشت حیوانات (گوشت قرمز، ماكیان، ماهی و غذاهای دریایی)، ضمنا شیر و لبنیات، تخم ماكیان و حتی هر نوع غذای حیوانی مثل عسل را نیز از غذای خود حذف می كنند.

- شبه گیاه خواران: كه گاهی گوشت مصرف می كنند و شامل دو گروه هستند:

۱. ماهی گیاه خواران

۲. ماكیان گیاه خواران

- میوه خواران: مصرف غذاهای گیاهی كه منجر به كشتن گیاهان نشود مثل میوه  های تازه و خشک، دانه  ها ، مغزها و برخی سبزیجات.

همان‌طور كه گفته شد، گیاه خواری اغلب در افراد بالا ی ۴۰ سال رایج است. از طرف دیگر، افزایش امید به زندگی به دلیل ارتقاء سطح بهداشت موجب افزایش سالمندان در همه كشورها شده است، بنابراین توجه به اثرات گیاه خواری در این گروه سنی اهمیت ویژه ای یافته است؛ به ویژه كه تصور می شود فواید رژیم غذایی گیاهی در كنترل بروز برخی بیماری های مزمن، ممكن است در این سنین اهمیت ویژه ای داشته باشد. به علا وه ممكن است تصور شود كه برخی اثرات نامطلوب این رژیم مثل كاهش انرژی دریافتی و اثرات منفی بر رشد در این سنین اختلا ل چندانی ایجاد نمی كند. در ادامه به بررسی اثرات مفید و همچنین مشكلا ت ناشی از این رژیم غذایی در سالمندان پرداخته و برخی راهكارهای تعدیل كننده این شیوه غذا خوردن معرفی می شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- گیاه خواری در سالمندان - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- گیاه خواری در سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- گیاه خواری در سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: گیاه خواری در سالمندان، گیاه خواران متعصب، شبه گیاه خواران، شیر گیاه خواران، تخم ماكیان گیاه خواران تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز