Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:21

27
بهمن
مراقبت از چندقلوها (2)

مراقبت از چندقلوها (2)

هیچ‌گاه خود را از نخستین آغوش مادر و فرزند پس از تولد فرزند یا فرزندان‌تان محروم نكنید و خودتان نیز از این تماس لذت ببرید. به چشمان او زُل بزنید، انگشتان كوچكش را در دست بگیرید.

قدرت لمس كردن و نوازش كردن 
اهمیت در آغوش كشیدن نوزاد بعد از تولد نخستین بار در سال 1950 مشخص شد. باید پس از تولد یك رابطه عمیق بین آنها و مادرشان به وجود آید. تا در آینده از رشد اجتماعی و عاطفی سالم‌تری برخوردار باشند. بی‌شك رابطه مادر و نوزاد یك نوع رابطه بیولوژیكی است، علاوه بر آن این رابطه تأثیر زیادی در رشد فیزیكی نوزاد نیز دارد.

تماس از طریق پوست تأثیر بسیار بیشتری دارد. نوزادانی كه بوی شیر مادرشان را می‌فهمند نسبت به سایر نوزادان كمتر دچار پریشانی می‌شوند (نوزادانی كه شیر خشك می‌نوشند). بوی شیر مادر آنها را آرام می‌كند و دردشان را تسكین می‌دهد. شیر مادر برای آنها آشناترین چیز در این دنیاست و البته آسایش بخش‌ترین چیز در دنیا نیز می‌باشد. 

تماس فیزیكی 
همه می‌دانیم كه تماس فیزیكی خوشایند و خوب باعث ترشح نوعی داروی طبیعی در بدن به نام «اُكسی توسین» می‌شود و این هورمون باعث تسكین درد و كاهش استرس می‌شود. هر چه رابطه نزدیك‌تر و صمیمانه‌تری با نوزادمان داشته باشیم، او را آرام‌تر و استرس او را كمتر می‌كنیم.

استرس می‌تواند ژن‌هایی كه باعث بروز اختلالات خاص می‌شوند را فعال سازد و از طرفی ژن‌هایی كه به ما كمك می‌كنند تا استرس را به طور مؤثری مدیریت و كنترل كنیم را غیرفعال می‌سازد. غیرفعال و فعال كردن ژن‌ها در واقع یك مبحث پیچیده علمی است كه «اِپی ژنتیك» نام دارد. اپی‌ژنتیك مطالعه محیط پیرامون ما (آن چیزهایی كه می‌خوریم، آنجایی كه زندگی می‌كنیم، رابطه محكم و استواری كه با والدین‌مان داریم و ...) است. 

نگرانی والدین از نوزادان 
شما همیشه نگران نوزادان خود هستید، آیا به اندازه كافی غذا می‌خورند؟ آیا به اندازه كافی می‌خوابند؟ اما نیازی نیست كه وقت خود را به این نگرانی‌ها اختصاص دهید. كیفیت توجه و مراقبت از فرزندان مورد نیاز است، نه كمیت آن. نیازی نیست كه همیشه مثل چسب به فرزندتان بچسبید (شبانه‌روز) و از تمام نیازها و خواسته‌های خود غافل شوید.

یك مادر نیاز به زمان دارد تا خود را شارژ كند تا بتواند به فرزندش توجه داشته باشد. اگر فكر می‌كنید كه آمادگی مادر شدن را دارید، بیشترین تلاش خود را بكنید. هیچ‌گاه خود را از نخستین آغوش مادر و فرزند پس از تولد فرزند یا فرزندان‌تان محروم نكنید و خودتان نیز از این تماس لذت ببرید. به چشمان او زُل بزنید، انگشتان كوچكش را در دست بگیرید و از هر فرصتی برای حفظ سلامت او استفاده كنید تا آینده بهتری برایش بسازید.

 

 

برای خواندن بخش اول -مراقبت از چندقلوها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تولد چندقلوها، نگرانی والدین از نوزادان، نوازش کودکان، مراقبت از چندقلوها، دوقلوها تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز