Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:08

24
فروردین
والدین نگران،كودكان در عذاب (2)

والدین نگران،كودكان در عذاب (2)

آب به تنهایی می‌تواند نیاز كودك را برطرف و كم‌آبی بدنش را جبران كند؛ زیرا تنها آشامیدنی كاملی است كه در آن سدیم، پتاسیم و سایر املاح معدنی به طور غیر متعادل و غیر متناسب تركیب نشده است.

 

دست‌های آلوده، ناقل جرم‌های عفونی از بدن فرد به بدن كودكان و افراد دیگر می‌باشد.كودكان انگشت خود را می‌مكند، ناخن‌هایشان را می‌جوند، دست‌هایشان را بیشتر به سمت دهان می‌برند و همین امر درصد ابتلای آنها را افزایش می‌دهد. سعی كنید سطح و كف دستشویی و حمام را تمیز نگه دارید.

میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف، خوب بشویید.سطح میز یا كابینت‌ها را بعد از تماس با مواد غذایی نپخته و خام تمیز كنید. (خصوصاً گوشت و مرغ خام) گوشت را حتماً بعد از خرید در یخچال یا فریزر قرار دهید. هرگز از آب نهرها و جوی‌ها برای شستشو استفاده نكنید.

در بسیاری از كشورهای پیشرفته به مردم توصیه می‌شود فقط آب‌هایی را كه در بطری‌ها قرا ردارند، بنوشند. قفسه مربوط به حیوان خانگی خود و سایر وسایل او را به هیچ وجه در ظروفی كه مخصوص شست‌وشوی مواد غذایی خودتان است نشویید.

زمان مراجعه به پزشك

اگر كودك شما كمتر از شش ماه دارد و به اسهال دچار شده است، حتماً به پزشك مراجعه كنید؛ به خصوص اگر علائم زیر را داشته باشد:

-  اسهال شدید، تب بالای 39 درجه، استفراغ‌های مكرر و خودداری از نوشیدن مایعات، دردهای معده- روده‌ای شدید، اسهالی كه با خون و مواد لزج همراه است. اگر احساس كردید  آب بدن كودك‌تان كاهش یافته است حتماً به پزشك مراجعه كنید.

علائم كم‌آبی بدن كودك عبارتند از

خشكی و چسبندگی لب‌ها و دهان،  گریه كردن در حالی‌كه اشك جاری نشود، چشم‌های گود رفته، كاهش ادرار (اگر كودك شما در طول 6-8 ساعت ادرار نكند، حتماً كاهش ادرار دارد)، كاهش ادرار در كودكان بالای دو سال در طول 12 ساعت و یا اینكه حجم ادرار بسیار كم می‌شود و رنگ آن بسیار تیره‌تر، خشكی و سردی پوست، بی‌حالی و كج‌خلقی، خستگی و كوفتگی بدن در كودكان بزرگ‌تر .

مراقبت از كودك

اسهال‌های معمولی زیاد جای نگرانی ندارند؛ زیرا در این گونه اسهال‌ها كودك هم غذا می‌خورد و هم مایعات می‌نوشد. ضمن اینكه بعد از چند روز بهبود می‌یابند و كودك با استراحت و مراقبت بیشتر به طور كامل به وضعیت سابق خود بازمی‌گردد. در این شرایط كودك می‌تواند در طول دوره اسهال، رژیم غذایی قبلی خود را همچنان داشته باشد.

داروهای آنتی‌بیوتیكی و آنتی‌ویروسی برای این نوع اسهال‌ها تجویز نمی‌شود؛ زیرا اغلب كودكان در این شرایط سریع بهبود می‌یابند. آنتی‌بیوتیك معمولاً برای كودكانی تجویز می‌شود كه بسیار كوچك هستند و یا آنهایی كه سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است و توانایی مقابله با عفونت‌ها را ندارند.بیماری در اثر انگل، معمولا با داروی ضدانگل درمان می‌شود.

در این گونه موارد، پزشك از طریق آزمایش مدفوع بیمار نوع انگل  او را تشخیص می‌دهد. نگرانی اصلی در شرایط اسهال، جایگزینی مایعات بدن و نمك و املاح معدنی است كه در اثر اسهال و تب به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

پزشك بسته به میزان كاهش آب بدن به شما توصیه‌هایی می‌كند؛ از قبیل:

تداوم رژیم غذایی سابق كودك و در كنار آن نوشیدن مایعات بیشتر، در نوزادان شیرخوار دفعات خوردن شیر مادر به مراتب بیشتر شود. استفاده از اُ آر اس (ORS)برای كودكانی كه دچار كم‌آبی شده‌اند.

اغلب آشامیدنی‌هایی كه قبلا به كودك خود می‌دادید، در این شرایط توصیه نمی‌شود؛ مثل انواع نوشابه‌ها، چای، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و... در بیشتر این نوشیدنی‌ها شكر و نمك به اندازه مناسب تركیب نشده و ممكن است موجب تشدید اسهال شود.

آب به تنهایی می‌تواند نیاز كودك را برطرف و كم‌آبی بدنش را جبران كند؛ زیرا تنها آشامیدنی كاملی است كه در آن سدیم، پتاسیم و سایر املاح معدنی به طور غیر متعادل و غیر متناسب تركیب نشده است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- والدین نگران،كودكان در عذاب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، جرم‌های عفونی، علائم كم‌آبی بدن كودك، اسهال شدید در کودکان، علائم اسهال در کودکان، پیشگیری از اسهال در کودکان، درمان اسهال در کودکان تعداد بازديد: 459 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز