Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:19

21
بهمن
خط قرمز‌های رفتار با فرزند (2)

خط قرمز‌های رفتار با فرزند (2)

فرزند ما در هر سنی كه باشد، به محبت نیاز دارد. نوزاد، طفل، كودك یا نوجوان و دقیق‌تر اینكه همه انسان‌ها در هر سنی كه باشند به محبت نیاز دارند. كمبود محبت دلیل اصلی بسیاری از اختلالات روانی و حتی جسمی‌است.

محبت خود را از فرزندانتان دریغ نكنید

فرزند ما در هر سنی كه باشد، به محبت نیاز دارد. نوزاد، طفل، كودك یا نوجوان و دقیق‌تر اینكه همه انسان‌ها در هر سنی كه باشند به محبت نیاز دارند. كمبود محبت دلیل اصلی بسیاری از اختلالات روانی و حتی جسمی‌است. یكی از دلایلی كه فرزندان ما در سنین نوجوانی یا حتی جوانی جذب افرادی نامناسب می‌شوند، فقط همین كمبود محبت‌هاست.

محبتی كه مورد نیاز آنهاست در خانواده تامین نشده و در عوض ابراز محبتی كور یا حتی تصنعی از جانب فردی جدید می‌تواند آنها را به سهولت جذب كند! محبت در هر سنی باید متناسب با سن، جنس و موقعیت فرزند باشد. مسلما نحوه ابراز محبت به یك كودك سه ساله متفاوت از یك جوان 18 ساله است. تشخیص چگونگی ابراز محبت مورد نیاز فرزندان و اعمال درست آن، می‌تواند به سلامت روان و رشد عاطفی آنها و حتی خود ما كمك كند.

تجربه‌های جدید برای فرزندانتان ایجاد كنید
اگر والدین بلد نباشند یا نخواهند میدان‌های جدید و تجربه‌های جدید برای فرزندان خود ایجاد كنند، خود آنها اقدام به این كار خواهند كرد؛ منتها بدون سنجش همه جوانب و بدون اینكه بدانند صلاح آنها در چیست؟ مادر و پدر‌ها باید برای فرزندان خود به تناسب سن آنها تجربه‌های جدید ایجاد كنند.

تجربه ممكن است در حد كاشتن یك گیاه در گلدان، معاشرت با افراد جدید،  سفر به مناطق جدید و چادر زدن، رفتن به كوه یا غارهای قدیمی‌ و انواع مشابه باشد. میدان‌های جدید، تجربه‌های جدید، به دنبال دارد و هم شما و هم فرزندان‌تان را پخته می‌كند.

آرزوهای خود را به فرزندانتان تحمیل نكنید
هر كس برای كاری آفریده شده و ماموریت و مسئولیتی در این دنیا دارد. هر كس دارای توانمندی و استعداد و علائق خاصی است. بزرگ‌ترین ظلم به فرزندان این است كه بخواهیم آرزوهایی را كه به آنها نرسیده‌ایم، به فرزندان‌مان تحمیل كنیم. همه شما با این جملات آشنایید: تو باید ریاضی بخوانی، تو باید پزشك شوی. تو به جای هنر باید بروی سراغ مهندس شدن. تو حتما باید تحصیل كنی. تو باید، باید، باید ... این باید‌ها تمامی‌ ندارد.

مراقب باشید. تنها بایدِ درست برای آینده فرزندان این است كه آنها باید استعداد و علاقه حقیقی خود را بشناسند و برای شكوفایی آنها و موفقیت خود تلاش كنند. آنها باید یاد بگیرند كه از توانمندی‌های خود درست استفاده كنند و از لحظات‌شان لذت ببرند.

 

 

برای خواندن بخش اول -خط قرمز‌های رفتار با فرزند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آموزش کودک، کودک و والدین، رفتار با کودک، تربیت فرزند، تجربه های کودک تعداد بازديد: 733 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز