Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:03

29
مهر
دندان شیری

دندان شیری

با سلام و تشکر. دختر من از 5 ماهگی شروع به دندان در آوردن کرده است. اکنون در سن 4 سال و 7 ماه یکی از دندان‌هایش لق شده و افتاده است و دندان دیگری نیز لق می‌باشد. آیا شروع ریختن دندان‌های شیری در این سن طبیعی است؟ و آیا ممکن است دندان‌های شیری بر اثر ضربه مواد خوراکی سفت، لق شده و بیفتند؟

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر ريحانه بركتين، متخصص اطفال

با درود. از ۵ سالگی به بعد دندان‌های شیری، شروع به افتادن می‌کنند. در بعضی از کودکان این اتفاق زود‌تر می‌افتد و در بعضی دیگر دیر‌تر، در نتیجه ۶ ماه دیر افتادن یا ۶ ماه زود افتادن دندان مهم نیست. اما از دست رفتن زودهنگام یا تأخیر در افتادن دندان شیری می‌تواند باعث صدمه به دندان دائمی جایگزین شونده شود و ناهنجاری هایی مثل اختلالات تکلمی، نامرتبی دندان ها، نمای صورت نامناسب و مشکلات جویدن به‌همراه داشته باشد.

جوانه دندان‌های دایمی در زیر دندان‌های شیری قرار دارند و هرگاه زمان رویش آنها فرا برسد ریشه دندان‌های شیری تحلیل رفته، لق می‌شوند و دندان‌های اصلی جایگزین آنها می‌گردند. اگر یك دندان شیری قبل از موعد مقرر از دهان خارج شود، فضای مربوط به آن توسط سایر دندان‌ها اشغال می‌شود. در نتیجه برای دندان دایمی جایگزین جایی برای رویش باقی نمی‌ماند كه این مساله ممكن است باعث نهفته ماندن آن دندان دایمی یا به هم ریختگی كل دندان‌ها شود. بنابراین به شما خواننده عزیز توصیه می‌شود کودک دلبندتان را جهت معاینه نزد دندانپزشک ببرید.

 

تعداد بازديد: 612 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز