Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:20

14
دی
اثر درمانی کپسول‌های مکمل دارچین و زردچوبه در بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

اثر درمانی کپسول‌های مکمل دارچین و زردچوبه در بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

نتایج مطالعه پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که تجویز کپسول‌های مکمل زردچوبه و دارچین در بیماران دارای PCOS بر روی علائم این سندرم شامل قاعدگی نامنظم

تحریریه زندگی آنلاین : نتایج مطالعه پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که تجویز کپسول‌های مکمل زردچوبه و دارچین در بیماران دارای PCOS بر روی علائم این سندرم شامل قاعدگی نامنظم، سطوح سرمی تستوسترون، و مورفولوژی سونوگرافیک تخمدانی اثر درمانی دارد و موجب بهبود آنها می‌شود.سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال آندوکرینی زنان در دوره باروری است و به عنوان یک سندرم، علل متفاوت و ناشناخته ای در بروز آن نقش دارند. دکتر لیلی رحمت نژاد که این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی وی در رشته بهداشت باروری انجام شد با بیان این مقدمه در خصوص هدف و روش این تحقیق گفت: این پژوهش با هدف تعیین اثر درمانی مکمل های دارچین و زردچوبه در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد و یک مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی می باشد که بر روی زنان در سنین باروری مبتلا به PCOS انجام شد.  در بیماران مراجعه کننده فراوانی اختلالالت قاعدگی و هیپرآندروژنیسم بر اساس تست های پاراکلینیکی و سنجش هورمون ها و علائم بالینی و فراوانی تخمدان پلی کیستیک بر اساس سونوگرافی تعیین شد.  ی افزود: بیماران به چهار گروه تقسیم شدند. برای گروه A زردچوبه کپسول ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز، گروه B دارچین کپسول ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز، گروه C ترکیب دارچین و زردچوبه کپسول ۱۰۰۰میلی گرم دوبار در روز و گروه D پلاسبو دوبار در روز تجویز و برای هر کدام از افراد مورد مطالعه به مدت سه ماه ( ۱۲ هفته) اجرا شد. پیامد های مطالعه مشتمل بر پیامدهای اولیه (فراوانی قاعدگی نامنظم، هیرسوتیسم، سطوح سرمی تستوسترون، شاخص FAI و فراوانی تخمدان پلی کیستیک) و ثانویه (IR-HOMA ,FBS ,LH ,FSH و مالون دی آلدئید) بود. دکتر لیلی رحمت نژاد در پایان گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که تجویز مکمل های زردچوبه و دارچین به تنهایی و در ترکیب با همدیگر در بیماران دارای PCOS بر روی علائم این سندرم شامل قاعدگی نامنظم، سطوح سرمی تستوسترون، شاخص FAI، SHBG ، مقاومت به انسولین و مورفولوژی سونوگرافیک تخمدانی اثر درمانی داشت و موجب بهبود آنها گردید.

 بیشتر بخوانید:

کیست تخمدان سراغ کدام زنان می‌آید؟

کیست تخمدان معضلی جدید برای خانم‌ها

حاملگی با تخمدان های پر از کیست

 

 

 

برچسب ها: دارچین، زردچوبه، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تستوسترون، پریود نامنظم تعداد بازديد: 90 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز