Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:31

8
فروردین
یائستگی و مشکلات رابطه جنسی

یائستگی و مشکلات رابطه جنسی

یائسگی یک واقعیت دردناک است. یکی از معمول‌ترین علامت‌های مرتبط با این مرحله‌ی طبیعی از زندگی خانم‌ها این است که مقدربت و رابطه جنسی، سخت و دردناک می‌شود.

یائسگی یک واقعیت دردناک است. یکی از معمول‌ترین علامت‌های مرتبط با این مرحله‌ی طبیعی از زندگی خانم‌ها این است که مقدربت و رابطه جنسی، سخت و دردناک می‌شود. کارشناسان می‌گویند با اینکه ۶۲ درصد از افرادی که از درد، حین و بعد از رابطه جنسی شاکی‌اند، کمتر از نیمی از آن‌ها تشخیص می‌دهند که این درد در واقع مرتبط با یائسگی است.

علائم یائسگی میتواند تاثیر منفی بر روابط یک زن با همسرش داشته باشد. یائسگی زنان به معنی قطع همیشگی دوره‌ی عادت ماهانه است، اما تاثیراتی که بر زنان دارد فراتر از این است. یائسگی باعث ایجاد تغییرات فیزیکی و احساسی در زنان می‌شود که تاثیر مستقیم بر همه ابعاد زندگی، از جمله میل جنسی آن‌ها دارد.

هر آنچه در مورد یائسگی و مقاربت‌های دردناک آن باید بدانید

پایین آمدن میزان استروژن، نشانه اصلی یائسگی است و این تغییر میزان استروژن باعث ایجاد علائم مختلف می‌شود. همه زنان، همه این علائم را تجربه نمی‌کنند، اما بعضی از خانم‌ها ممکن است علائم شدیدتری نسبت به بقیه داشته باشند. علاوه بر خشکی واژن و کاهش میل جنسی، یائسگی ممکن است با علائم نامطلوب دیگری همراه باشد که بر میل و فعالیت جنسی تاثیر بگذارد. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • مشکل در خوابیدن
  • گُرگرفتگی
  • سردرد
  • تغییرات خلق و خو
  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکل در کنترل مثانه
  • تعریق شبانه
  • افزایش وزن

هر کدام از این علائم می‌تواند بر میل و فعالیت جنسی خیلی از زنان تاثیر بگذارد. هر چند زنان زیادی بعد از یائسگی همچنان فعالیت جنسی دارند اما، درصد بسیار زیادی از آن‌ها از درد و ناراحتی حین رابطه شکایت دارند و باز هم بیشتر این افراد، درد حین رابطه را متوسط تا شدید گزارش می‌کنند.

طبق بررسی‌های و گزارش‌ها تقریبا ۶۰ درصد از خانم‌ها در مورد دردی که حین رابطه جنسی دارند، با پزشک یا مراقب بهداشت خود هیچ صحبتی نمی‌کنند. ۴۵ درصد از خانم‌هایی که به سوال‌هایی در مورد تکنیک‌های کنترل درد جواب داده بودند گفتند که از روان کننده برای کاهش درد و ناراحتی حین رابطه استفاده می‌کنند و یک سوم نیز اینطور گزارش کرده بودند که کلا از رابطه جنسی صرفنظر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره غربالگری سرطان سینه

چطور زودهنگام متوجه سرطان پستان خود شویم؟

عفونت های زنانه ای که باعث ناباروری می شود

اما این درد نباید به عنوان بخشی طبیعی از پروسه‌ی پیری پذیرفته شود. از همه مهمتر، این درد خود به خود برطرف نمی‌شود و اگر آن را کنترل و درمان نکنید، بدتر هم خواهد شد. جالب است بدانید ۶۹ درصد از افرادی که مورد پرس و جو قرار گرفته بودند آگاه نبودند که دردی که حین رابطه جنسی تجربه می‌کردند، قابل درمان است.

هر آنچه در مورد یائسگی و مقاربت‌های دردناک آن باید بدانید

درمان خشکی واژن بعد از یائسگی

در زمان یائسگی و بعد از آن، خشکی واژن را به کمک روان کننده‌های حل شونده در آب مانند لوبریکانت‌ها می‌توان درمان کرد.

از روان کننده‌های غیر محلول در آب مانند وازلین استفاده نکنید، زیرا این مواد باعث ضعیف شدن لاتکس که کاندوم از آن درست شده است می‌شوند. بهتر است شما یا همسرتان تا زمانی که پزشک تایید کند که تخمک گذاری شما متوقف شده از کاندوم استفاده کنید. البته استفاده همیشگی از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی توصیه می‌شود. از طرفی روان کننده‌های غیر محلول در آب می‌توانند محیط رشد باکتری‌ها باشند، مخصوصا برای کسی که سیستم ایمنی‌اش در اثر شیمی درمانی ضعیف شده است. همچنین می‌توانید با پزشک خود در مورد استروژن تراپی واژن صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

یائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می‌شود؟

 صحبت کردن در مورد این مسئله شاید برای شما هم کار سختی باشد، اما اولین و مهم‌ترین قدمی است که می‌توانید برای یک رابطه‌ی جنسی لذتبخش و بدون درد با همسرتان بردارید. رضایت از زندگی جنسی می‌تواند برای افزایش کیفیت زندگی تان در هر سنی مهم باشد. بدون تردید یائسگی معادل با پایان زندگی جنسی شما نیست.

در مراجعه به پزشک یا مراقب بهداشت، مسائل زیر را مطرح کنید:

  • تاریخ آخرین پریودتان

  • حین یا بعد از رابطه جنسی تا چه اندازه احساس درد دارید، خفیف؟ متوسط یا شدید؟

  • آیا تمام روابط جنسی‌تان با درد و ناراحتی همراهند یا فقط گاهی این مشکل را دارید؟

  • در حال حاضر برای مقابله با این درد چه می‌کنید؟

در مورد گزینه‌های درمانی با پزشک‌تان مشورت کنید. مقاربت دردناک با روان کننده یا مرطوب کننده قابل کنترل است، اما این راهکار‌ها تنها تسکین موقتی هستند و دلیل اصلی را برطرف نمی‌کنند.

دارو‌های تجویزی وجود دارند که می‌توانند مقاربت‌های دردناک در حد متوسط تا شدید را درمان کنند، مانند قرص‌های بدون هورمون که می‌توانند جایگزین راهکار‌های واژینال و موضعی شوند.

درمان خانگی خشکی واژن

غذا‌های حاوی فیتواستروژن

فیتواستروژن ترکیباتی هستند که مشابه استروژن در بدن عمل می‌کنند. فیتواستروژن در غذا‌های گیاهی مانند سویا، آجیل، مغز‌ها و دانه‌ها، پنیر و لوبیا یافت می‌شود.

درمان خشکی واژن با روغن درخت چای

یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را در یک کاسه بریزید. سپس ۳ قطره روغن درخت چای به آن بیفزایید و به خوبی هم بزنید. مخلوط را درون یک ظرف بریزید. با استفاده از پنبه تمیز آن را به واژن بزنید
این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان خشکی واژن با روغن نارگیل

هر آنچه در مورد یائسگی و مقاربت‌های دردناک آن باید بدانید

روش اول: روزانه یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مصرف کنید.

روش دوم: یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را روی واژن خود بریزید و به آرامی، به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و بعد با آب گرم بشویید. این درمان را هر روز تکرار کنید.

درمان خشکی واژن با بابونه

یک فنجان گل بابونه خشک شده را با مقداری آب درون یک قابلمه بریزید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد و بعد زیر شعله را خاموش کنید. صبر کنید تا بصورت طبیعی کمی خنک شود و بعد از این چای لذت ببرید
این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان خشکی واژن با تخم کتان

مقداری تخم کتان را آسیاب کنید و به وعده‌های غذایی خود بیفزایید.

درمان خشکی واژن با روغن زیتون

ابتدا واژن خود را با آب شستشو دهید و بعد با یک حوله تمیز خشک کنید. یک چهارم فنجان روغن زیتون به واژن‌تان بزنید. اجازه دهید تا نیم ساعت بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.این درمان را سه بار در هفته تکرار کنید.

درمان خشکی واژن با گزنه

مقداری آب درون یک قابلمه بریزید و زیر شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید. بعد مقداری برگ گزنه به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و زیر شعله را خاموش کنید. واژن خود را دو بار در روز با این ترکیب شستشو دهید.

درمان خشکی واژن با سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند یک محیط قلیایی عالی در واژن را ایجاد کند و به شما کمک می‌کند باکتری‌های بد را حذف کنید؛ بنابراین می‌تواند برای درمان خشکی واژن مفید باشد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک شود و به دمای محیط برسد. واژن خود را با این مایع دو بار در روز شستشو دهید.

منبع:برترینها

برچسب ها: رابطه زناشویی، رابطه جنسی، یائستگی، علائم یائستگی، مقاربت دردناک تعداد بازديد: 2967 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز