Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:23

30
شهریور
باید‌ها و نباید‌های استفاده از ظروف تفلونی

باید‌ها و نباید‌های استفاده از ظروف تفلونی

در مطلب زیر به شما خواهیم گفت که استفاده از ظروف تفلون چه باید‌ها و نباید‌هایی دارد.

به گزارش جام جم  همه از آشپزی در ظروف نچسب لذت می‌بریم، اما آیا تمامی این ظروف برای استفاده ایمن هستند؟ قطعا خیر. ظروف تفلون در گذشته جزو پر‌طرفدارترین ظروف آشپزی بودند که به‌راحتی قابل تمیزشدن و شست‌وشو بوده و از همه مهم‌تر این‌که با مصرف مقدار روغن کمتری می‌توانستیم غذای بهتری از دیدگاه تغذیه‌ای بپزیم.


تا اینجا همه چیز عالی به نظر می‌رسد. اما برویم سراغ اصل مطلب و ابعاد خطرناک آن. پوشش‌های تفلونی

در گذشته از موادی به نام پی. اف. او. آ ساخته می‌شدند که بعد‌ها سازمان‌های بهداشتی آن را غیرایمن معرفی کردند و استفاده از آن از سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ ممنوع شد. این ترکیبات در صورتی که به صورت مرتب وارد بدن شوند، با بیماری‌های کلیه، کبد، اختلالات تیروئید، نازایی و برخی از انواع سرطان مرتبط خواهند شد. در حال حاضر بیشتر تفلون‌ها از موادی به نام پلی تترا فلورواتیلن (پی. تی. اف. او) ساخته می‌شود که برای مصارف انسانی ایمن‌تر است به شرطی که نکات زیر را در استفاده از آن‌ها مد نظر قرار دهیم:
درجه حرارت در آشپزی از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر نرود؛ بنابراین شما می‌توانید از ظروف تفلونی برای آشپزی‌های با حرارت ملایم استفاده کنید و برای درجه حرارت‌های بالاتر مناسب نخواهند بود. در دما‌های بالا تفلون تجزیه شده و ترکیباتی را آزاد می‌کند که اگر برای مدتی در معرض آن‌ها قرار بگیرید، سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است در صورت متصاعدشدن دود از ظروف تفلونی سریعا پنجره‌ها را باز و محل را ترک کنید؛ بنابراین ظروف تفلون به همان اندازه که کار راه اندازند، در صورتی که به‌درستی به کار نروند می‌توانند سلامت ما را تهدید کنند.

بیشتر بخوانید:

نکات مفید برای استفاده از زودپز و آرام پز

3روش برای تمیز کردن ظروف تفلون بدون ایجاد خش

 

 از پیش حرارت‌دهی ظروف تفلون خالی بپرهیزید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این پیش‌حرارت‌دهی ممکن است دمای ظروف را در پنج دقیقه تا ۵۰۰درجه سانتی‌گراد افزایش دهد. در ظروف تفلونی بسیار سبک و بی‌کیفیت این زمان ممکن است به ۵/۲دقیقه کاهش یابد. در دما‌های بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد پوشش تفلونی شروع به آزادکردن مواد سمی در هوا می‌کند. استنشاق این مواد می‌تواند با مسمومیتی به نام آنفلوآنزای تفلونی همراه شود. نشانه‌های آن عبارت است از تب، سرگیجه، لرز و درد بدن که چهار تا ۱۰ ساعت پس از در معرض دود قرار گرفتن رخ می‌دهد و تا ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد علائم برطرف می‌شود؛ بنابراین لازم است در زمان خرید دقت کرده و از خرید تفلون‌های سبک و بی‌هویت خودداری کنید.

ظروف تفلونی آسیب‌دیده و خش‌دار برای کاربرد مناسب نیستند، زیرا ممکن است ذراتی از پوشش وارد غذا شود و سلامتی شما را تهدید کند. بهتر است از ابزار‌های آشپزی چوبی یا سیلیکونی در زمان طبخ با تفلون استفاده کنید و هرگز از قاشق‌های فلزی استفاده نکنید. در صورت بروز خش در ظروف به‌هیچ‌وجه در دما‌های بالا از این ظروف استفاده نکنید و اگر تعداد خش‌ها زیاد است بهتر است از آن ظرف دیگر استفاده نکنید.

تفلون را از برند‌های معتبر خرید کنید و به دستورالعمل‌های شرکت سازنده در مورد نحوه استفاده، دما و چگونگی شست‌وشو دقت کنید. تفلون‌های سبک، ارزان و بی‌نام و نشان تهدیدی برای سلامتی شما هستند.

پوشش‌دهی مجدد ظروف تفلونی توصیه نمی‌شود، زیرا تضمینی به استفاده از مواد مناسب و فرآیند صحیح پوشش‌دهی وجود ندارد و هیچ سازمانی ناظر این فعالیت‌ها  نیست.

بیشتر بخوانید:

نگهداری ترشی در ظرف پلاستیکی ممنوع!

11 کاربرد نمک که شما را شگفت زده می سازد

برق انداختن سینک ظرفشویی با چند روش ساده!

از بین بردن بوی سوختگی غذا با چند راهکار ساده

 

برچسب ها: سرطان، ظروف، تفلون، قابلمه تعداد بازديد: 228 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز