Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:08

27
دی
نگهداری ترشی در ظرف پلاستیکی ممنوع!

نگهداری ترشی در ظرف پلاستیکی ممنوع!

ترشی را در ظرف های پلاستیکی بریزیم خوب است یا نه؟ ترشی یک چاشنی در سبد غذایی بعضی از خانوارهای ایرانی است و در خوردن غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی، جایگاه ویژه داشته اما ارزش غذایی خاصی ندارد.

حتی برخی از دندان پزشکان، نسبت به فساد دندان با مصرف زیاد ترشی هشدار می دهند. درباره ترشی و نگهداری از ترشی برای نگهداری درست از ترشی ، این نکات را بدانید تابستان فصل ترشی‌های رنگ رنگ است. فصل خیارشور و لیته و هفت بیجار. اگر قرار است خودتان دست به کار تهیه این ترشی‌ها شوید، باید قبل از آماده کردنشان اصول اولیه کار و فوت کوزه گری را بدانید. اگر هم آنها را آماده تهیه می‌کنید، باز باید از شرایط نگهداری و مصرفشان با خبر باشید.

 در اینجا نکاتی را درباره نگهداری ترشی را برایتان بازگو می‌کنیم. نکاتی درباره نگهداری ترشی ها بهتر است ترشی را در ظروف سفالی یا بلوری یا چوبی بریزید و در آن‌ها نگهداری کنید. یادتان باشد حتماً از مصرف ظروف پلاستیکی پرهیز کنید ظروف پلاستیکی طعم چاشنی را پس از مدتی تغییر می‌دهند. به‌طور کلی، چاشنی‌ها را در جای خشک و خنک و به‌دور از نور آفتاب نگهداری کنید؛ همچنین درِ ظرف را محکم ببندید که هوا وارد آن نشود.

باقیمانده‌ی ترشی سر سفره را به ظرف اصلی بازنگردانید؛ در غیر این صورت، این کار تمامی محتوای ظرف را غیرقابل‌استفاده می‌کند. دقت کنید که قاشق یا ملاقه‌ای که با آن قصد برداشتن چاشنی را از ظرف اصلی دارید حتماً تمیز و خشک باشد؛ حتی به‌اندازه‌ی نوک قاشق چربی شما را از تمامی چاشنی محروم خواهد کرد. هر ماده‌ی خارجی که به ظرف ترشی وارد شده و در سطح سرکه‌ی آن شناور است، باید فوراً برداشته شود. آیا ترشی های صنعتی، نگهدارنده دارد؟ برخلاف باور نادرستی که وجود دارد در ترشی‌های کارخانه از مواد نگهدارنده یا افزودنی خاصی استفاده نمی شود.

 اسید استیک (سرکه) خود نوعی نگهدارنده ترکیبات ترشی است. اسید استیک سرکه می تواند با کاهش pH مدت زمان ماندگاری این محصول را افزایش دهد. هیچ نوع میکروب بیماری‌زا یا عامل فسادی نمی‌تواند در محیط اسیدی رشد کند. از خرید محصولاتی که برچسب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را ندارد خودداری کنید. سرکه مورد استفاده در ترشی‌های کارخانه از میوه تهیه می‌شود و شایعاتی که در خصوص استفاده از سرکه‌های تهیه شده از اسیدهای سنتزی و شیمیایی بدون دخالت میوه در ترشیجات کارخانه‌ای وجود دارد نادرست است و هیچ خطری برای سلامت ندارند.

علت اینکه نمک به ترشی اضافه می شود چیست؟ علت افزودن نمک به ترشی تخمیر مطلوب‌تر و مزه‌دار شدن ترکیبات آن است. با حذف نمک تغییر چندانی در محصول ایجاد نمی شود. بهتر است در شیوه خانگی، ترشی‌هایی بدون افزودن نمک تهیه شود به کارخانجات توصیه شده تا علاوه بر کاهش استفاده از نمک مصرفی، انواعی از ترشیجات را به صورت رژیمی و بدون استفاده از نمک تهیه کنند.

آیا ترشی، فساد پذیر است؟ برخلاف شورها، احتمال فساد و کپک زدن ترشی ها تقریبا در حد صفر است. علاوه بر خاصیت نگهدارنده بودن سرکه آن، اغلب ترشی‌های کارخانه پاستوریزه می شوند و در این فرآیند حرارتی آلودگی های احتمالی از بین می رود. در صورت ورود قاشق آلوده به ظرف ترشی یا باز ماندن در آن احتمال کپک زدن وجود دارد. بهتر است موادغذایی کپک زده را کاملا دور بریزید.

 از مصرف ترشی کپ زده خودداری کنید. برای نگهداری ترشی نیازی به یخچال نیست و قرار دادن آن در محیط دور از نور و حرارت اکتفا می کند. بهترین سبزی‌ها برای درست‌کردن ترشی عبارت‌اند از: گشنیز –جعفری-نعنا- ترخون- مرزه- ریحان شوید -پیازچه -پونه –آویشن- شنبلیله -ساقه‌های تازه و سبز سیر برگ و ساقه‌ی جوان و ترد کرفس -جاشیر یا جوشیر- چوچاق یا شوشاق -خالواش -کاکوتی یا کوتکوتو

 

بیشتر بخوانید:

چگونه از کپک زدن مواد غذایی جلوگیری کنیم؟

راز تازه نگه داشتن سیر در تمام طول سال

پیاز و سیر جوانه زده را چه کار کنیم؟

ده ماده غذایی را هرگز در یخچال و فریزر قرار ندهید

چگونه تلخی زیتون را بگیریم؟

برچسب ها: ترشی، آموزش انواع ترشی، نکات خانه داری، خواص سرکه، انواع ترشی، زندگی آنلاین، نحوه نگهداری ترشی، دلیل کپک زدن ترشی، انواع ترشی فوری، ظر مناسب برای نگهداری ترشی تعداد بازديد: 1925 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز