Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:28

5
فروردین
نوروز و نکات نو !

نوروز و نکات نو !

کارهایی را انتخاب کنید که به آرامش شما و خانواده‌تان کمک می‌‌کند. از انجام هر کاری که باعث خشم، رنجش، ناراحتی و به قول معروف اعصاب خردی همدیگر می‌‌شود پرهیز کنیم و سال نو را با آرامش شروع کنیم.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

برای نوروز امسال نیز مثل سال‌‌های گذشته، چند نکته ریز و درشت در نظر گرفته‌ایم که نوروزمان را پربارتر و بهارمان را شادتر کند. این نکات را به خاطر بسپارید و نوروز 95 را با مراعات آنها به بهترین نوروز عمرتان تبدیل کنید.

اول:  برای چک کردن جوک‌‌ها، لطیفه‌‌ها،  پندها،  فیلم‌ها، عکس‌‌ها  و انیمیشن‌‌های کوتاه و... در فضاهای مجازی همیشه وقت هست. در تعطیلات نوروزی، سرمان را از تلفن‌‌های همراهمان بیرون بیاوریم و چند متر آن طرف تر بهار، خانواده و عزیزانمان را ببینیم که به ما و محبت و انسانیت مان نیاز دارند و البته خود ما نیز به محبت آنها احتیاج داریم. احتیاج داریم به چشمانمان استراحت بدهیم و به جای جارو کردن تصاویر صفحات مختلف مجازی، عزیزانمان را از نزدیک ببینیم.

گاهی ما در کنار همدیگر یعنی در کنار خانواده مان زندگی می‌‌کنیم اما آنها را نمی بینیم. همسرمان را نمی‌بینیم. بزرگ شدن فرزندانمان را نمی بینیم. مادر و پدرمان را نمی بینیم. فقط در یک خانه هستیم و اکسیژن مشابهی را تنفس می‌‌کنیم. پس جا دارد لااقل در روزهای تعطیل سال نو به همدیگر بیشتر و دقیق‌تر نگاه کنیم. برای زحماتی که همخانه‌‌های عزیزمان در طول سال برایمان کشیده‌اند قدردانی کنیم. با هم گفتگو کنیم و عقاید و نظرات و سلیقه همدیگر را بشناسیم و با هم و در کنار هم خوش بگذرانیم و روزها و لحظات شادی را تجربه کنیم. 

دوم:  دید و بازدید‌‌های سازنده و سالم را فراموش نکنید. منظور دید و بازدید به قصد دیدن و سر زدن و جویا شدن از احوال همدیگر است، نه خدای ناکرده به قصد چشم و هم چشمی‌! به عزیزان خود، به دوستان و بزرگان و اقوامی که دوستشان داریم سر بزنیم و سعی کنیم  اندوخته‌‌های آگاهی سال گذشته‌مان را با هم در میان بگذاریم.

از همدیگر چیز یاد بگیریم و بدون خسته کردن همدیگر یا ایجاد مزاحمت، با هم همدلی کنیم. ببینیم برای خوشحالی نزدیکان و اقواممان چه کارهایی می‌‌توانیم انجام بدهیم و چگونه می‌‌توانیم باری هر چند کوچک از دوش همدیگر برداریم. اگر عزیزانی در خانه‌‌های سالمندان داریم نه تنها سعی کنیم به آنها سر بزنیم بلکه اگر امکانش را داریم در تعطیلات آنها را به منزل خود بیاوریم و از آنها نگهداری کنیم. 

سوم: به مردم کمک کنیم. سال نو فرصت خوبی به دست می‌‌دهد تا به هم نوعانمان بیشتر کمک کنیم. همیشه در اطراف ما، در شهر و محل زندگی مان افرادی هستند که نیازمند کمک هستند، می‌‌توانیم وسایل اضافه خود را در اختیار آنها قرار بدهیم و چیزهایی را که لازم دارند برایشان خریداری کنیم. وقتی محبت خود  را در هر قالبی بین دیگران تقسیم کرده  و به آنها  عرضه می‌‌کنیم خودمان بیشترین شادی را به دست می‌‌آوریم.

من تا کنون بیش از 150 کتاب در باره موفقیت خوانده و حتی خلاصه‌سازی و نمایه‌سازی کرده‌ام. بعد از ساعت‌‌ها تفکر و مطالعه در زمینه شادی و روش‌های شاد شدن متوجه شدم که دو چیز در این دنیا می‌‌تواند ما را عمیقاَ شاد کند. اول انجام دادن کاری که بشدت دوست داریم (و بدان عشق ورزیده و در آن خلاقیت داریم) و دوم کمک کردن و محبت کردن به دیگران. گرچه کمک کردن به دیگران اغلب باعث شادی آنها می‌‌شود اما بیشترین شادی و خوشحالی را برای خود ما به ارمغان می‌‌آورد. پس روزهای سال جدید را با این شادی متقابل آغاز و توام کنیم. 

چهارم:  برنامه ریزی برای سال جدید. سعی کنید ساعاتی از تعطیلات نوروزی را به هدف‌‌های خود، برنامه‌‌ها و طرح‌‌های آتی خود و برنامه‌ریزی‌‌های کوتاه و بلند مدت اختصاص دهیم. از خود بپرسیم : دقیقا در سال جدید چه می‌‌خواهیم؟ می‌‌خواهیم چه کارهایی را شروع کنیم یا به انتها برسانیم؟ قصد داریم چه چیزی را یاد بگیرم و چه دستاوردهایی داشته باشیم و برای هر یک از آرزوها و هدف‌‌هایمان برنامه‌ریزی کنیم.

حتی می‌‌توانیم در دید و بازدیدهایمان از مشورت فامیل و دوستان صاحب نظر بهره بگیریم و برنامه‌‌های کامل‌تر و بی‌نقص‌تری تدارک ببینیم. 

پنجم:  استراحت کنیم! منظور این است که از تعطیلات برای تجدید قوای روحی و روانی خود کمک بگیریم. قرار گرفتن در طبیعتی که به تازگی  زنده شده  می‌‌تواند انرژی روانی زیادی برایمان فراهم کند. پس هر چه بیشتر از این تغییر فصل و تعطیلات استفاده کنیم و زمان بیشتری را در طبیعت، در کنار درختان و گیاهان، دریا و آسمان بگذرانیم. به طبیعت احترام بگذاریم و قدر انرژی زیادی را که در اختیارمان قرار می‌‌دهد بدانیم.

ششم: کارهایی را انجام بدهیم که معنای آنها را می‌‌دانیم و قدر آنها را می‌‌شناسیم ! شاید تعجب کنید و بپرسید مگر می‌‌توان کاری را انجام داد که معنایش را نمی‌دانیم؟! متاسفانه همین طور است. ما بسیاری از کارها را از روی شرطی شدگی یا عادت انجام می‌‌دهیم بدون آن که معنای آنها را بدانیم و به فهم و درک درستی درباره آنها رسیده باشیم.

دید و بازدید‌‌ها، رفتن به سر مزارها در پایان هر سال، سر زدن به بزرگترها و خانه‌‌های سالمندان، وقت گذراندن با خانواده و تجدید قوای روحی و روانی و برنامه‌ریزی برای آینده،  همه و همه معانی خاص خود را دارند. فعالیت‌‌هایی هستند که ما را قدرشناس تر می‌‌کنند، انسانیت ما را بیشتر می‌‌کنند، ما را شادتر کرده و اطرافیانمان را خوشحال‌تر می‌‌کنند و تضمین کننده آینده موفقیت آمیزتر ما هستند. پس کارها را با فهم و درک بیشتر انجام بدهیم و بیشترین دستاورد‌‌های معنوی را داشته باشیم.

هفتم: کارهایی را انتخاب کنید که به آرامش شما و خانواده‌تان کمک می‌‌کند. از انجام هر کاری که باعث خشم، رنجش، ناراحتی و به قول معروف اعصاب خردی همدیگر می‌‌شود پرهیز کنیم و سال نو را با آرامش شروع کنیم. از شناختی که در باره همدیگر دارید استفاده مثبت کنیم. همه ما می‌‌دانیم اطرافیانمان چه کارهایی را دوست دارند و از انجام چه کارهایی ناراحت می‌‌شوند.

این شناخت را در جهت شادی بیشتر خانواده و نزدیکان و آرامش بیشتر همه به کار ببریم و بهترین تعطیلات را برای خود و نزدیکانمان رقم بزنیم.

 

برچسب ها: آشپزخانه، خانه تکانی، تمیز کردن خانه، نظافت منزل، نظافت خانه، راهکار تمیز کردن خانه، عید و سال نو تعداد بازديد: 6053 تعداد نظرات: 94

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز