Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 20:57

26
آذر
برنامه‌ریزی استراتژیک به‌ منظورپيشگيري از عرضه میوه با وانت‌بار

برنامه‌ریزی استراتژیک به‌ منظورپيشگيري از عرضه میوه با وانت‌بار

كليك كنيد.

ماموریت سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری
سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری در امر توزیع مناسب مایحتاج عمومی خانوار و ساماندهی مشاغل شهری در سطح شهر مشهد نقش مهمی را ایفا می‌نماید. در زمینه تحقیق، توسعه، تولید خدمات، تامین سبد خانوار و ساماندهی مشاغل مزاحم، آلاینده و غیر رسمی پیشرو است. خدماتی که سازمان ارایه می‌کند به سبب اینکه دارای ویژگی‌های مطلوبی است مورد نیاز تمام اقشار مردم مشهد می‌باشد. در تلاشیم تا با آموزش و رشد علمی و تخصصی کارکنان، به نوآوری‌های پیشرفته در توزیع کالا و ساماندهی مشاغل شهری دست یافته و رضایت شهروندان را جلب نماییم . اساس کار ما ایجاد رفاه و آرامش مردم مشهد می‌باشد.
اهداف استراتژیک سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری در جمع‌آوری وانت‌بارهای عرضه میوه و تره‌بار:
 اصلاح چرخه توزیع میوه و تره‌بار
 رفع معضل شهری وایجاد آسایش شهروندان
سابقه فعالیت وانت‌بارها
با افزایش مهاجرت به شهرها، اغلب افراد کم‌بضاعت به مشاغل کاذب و غیررسمی روی می‌آورند که فن و حرفه ویژه و سرمایه زیادی را نمی‌طلبد. یکی از این مشاغل کاذب عرضه میوه‌وتره‌بار و یا کالاها به‌طور سیار یا ثابت بروی خودروهای وانت می‌باشد. این موضوع در شهرهایی که دارای جاذبه‌های گردشگری هستند نمود بیشتری دارد.
در سال‌های گذشته به سبب فعالیت پراکنده وانت‌بارهای فروش میوه در سطح شهر و بدجلوه نمودن منظر شهری، سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری آنها را در محل‌هایی به نام وانت پارک تجمیع نمود و از طرفی به جهت شناسایی از سال 1378 مجوز فعالیت برای آنها صادر کرد.

تعداد وانت‌بارها در سنوات گذشته
تا قبل از سال 1386 با برآوردهای انجام‌شده تعداد کل وانت‌بارهای فعال در سطح شهرحدود 2000 دستگاه بود که از این تعداد 805 دستگاه شناسایی و دارای مجوز بودند. از تعداد وانت‌بارهای دارای مجوز 637 دستگاه در ایستگاه‌های وانت‌ پارک و 168 دستگاه نیز به صورت سیار اقدام به فروش میوه و تره‌بار می‌نمودند.

شناسایی و تحلیل محیط داخلی و خارجی
نقاط قوت:
 افزایش دانش و آگاهی مدیران شهری جهت برخورد اصولی و عادلانه با این بخش غیررسمی رو به گسترش
 داشتن توان اجرایی لازم برای برخورد با این قشر از جامعه
 داشتن اطلاعات درست از سوابق فعالیتی وانت‌دارها
نقاط ضعف:
 هراس از نتیجه کاربه علت اختلال در امنیت عمومی
فرصت‌ها:
 اتومبیل‌های فروشندگان سیار فرسوده و از رده خارج است و اداره راهنمایی و رانندگی از طرح حمایت
می‌کند.
 توزیع کالاهای بی‌کیفیت و نارضایتی شهروندان
 ایجاد ترافیک در خیابان‌های سطح شهر و نارضایتی مردم و مسوولان
 ایجاد سد معبر در معابر پیاده و سواره شهر و نارضایتی مردم و مسوولان
 تجمع زباله در اطراف محل استقرار وانت‌بارها و نارضایتی مردم و مسوولان
 تجمع زباله در اطراف محل استقرار وانت‌بارها
 نداشتن رفتار و برخورد شایسته با شهروندان و عدم امکان رسیدگی به شکایات شهروندان
 نداشتن کارت بهداشت و احراز سلامت فروشندگان وانت‌بار میوه و نارضایتی متولیان بهداشت عمومی
 ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت‌های عدیده به علت استفاده از بلندگو برای فروش میوه ونارضایتی مردم و مسوولان
 به خطر افتادن سلامت شهروندان در اثر مصرف میوه و تره‌بار با فسادپذیری بالا به سبب عدم شرایط بهداشتی عرضه
 تبدیل این گونه خودروهای فرسوده به مکانی برای افراد کارتن خواب و متخلف و بعضاً اقدام به ارتکاب اعمال خلاف
 استفاده متصدیان این وانت‌بارها از معابر سطح شهر به عنوان کاربری تجاری و تضییع حقوق سایر کسبه
تاثیر فعالیت وانت‌بارها بر خرده‌فروشی‌های میوه و تره‌بار
با توجه به آمار‌های موجود فروش تقریبی میوه و تره‌بار از طریق وانت‌بارهای فروش میوه دارای مجوز در سطح شهر روزانه حدود 1000 تن بوده است که این مقدار سهم عمده‌ای از عرضه میوه و تره‌بار در سطح شهر را به خود اختصاص داده بود و با توجه به سوءاستفاده از کاربری‌های خدماتی عمومی شهر به عنوان کاربری تجاری و عدم پرداخت بهاء آن به دولت همانند سایر واحدهای صنفی در نتیجه همواره موجب شکایت و نارضایتی سایر کسبه گشته بود.
تهدیدها:
 گروه سنی وانت‌دارها جوان و میانسال است
 فاقد تحصیلات یا دارای تحصیلات ابتدایی و فاقد مهارت و تخصص خاصی هستند
 ساکنین شهر مشهد هستند
 دارای در آمد سرشار و با سرمایه و کار اندک است
 قومیت‌گرایی و خویشاوندی بین وانت‌دارها مشاهده می‌شود
 دارای محصولات ارزانتر از مغازه‌های سطح شهر است
 هر وانت‌دار هزینه‌های بیش از یک خانواده را تامین می‌کند
 قبلا به صورت کار با وانت شناخته شده و دارای مجوز بودند
 اکثر ارگان‌های حمایتی و پشتیبانی حامی این قشر از جامعه هستند
 از موقعیت فعلی خویش راضی هستند
 کم‌فروشی و غیر استاندارد بودن ترازوهای مورد استفاده توسط فروشندگان وانت‌بار میوه
 عدم رعایت نرخ میوه و تره‌بار به دلیل نبود سیستم نظارت مشخص
ذی‌نفعان
 عموم شهروندان
 مدیریت شهری
 جامعه اصناف توزیع‌کنندگان میوه و تره‌بار
 ارگان‌های سلامت عمومی
 ارگان‌های گردشگری
تامین‌کنندگان
 استانداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر
 شورای تامین شهرستان
 نیروی انتظامی، اجراییات شهرداری
 دستگاه قضایی
 واحدهای رفع سد معبر

اجرای استراتژی جمع‌آوری وانت‌بارهاي فروش ميوه
جمع‌آوری وانت‌بارها
با توجه به افزایش بی‌رویه وانت‌بارهای فروش میوه در سطح شهر و ایجاد مزاحمت‌های متعددی از قبیل ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی، آلودگی بصری، به خطرافتادن سلامت شهروندان، آلودگی محیط زندگی و ...، پس از ابلاغ مصوبه شورای محترم اسلامی شهر در تیرماه 86 مبنی برجلوگیری از فعالیت و جمع‌آوری وانت‌بارهای سطح شهر سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری طی چندین مرحله و با وجود مقاومت‌های فراوان اقدام به جمع‌آوری آنها از سطح شهر نمود.
حمایت فرمانداری و دستگاه قضایی از جمع‌آوری وانت‌بارها
با توجه به تبعات حاصل از جمع‌آوری وانت‌بارهای فروش میوه و توقع بی‌مورد صاحبان آنها مبنی بر ادامه فعالیتشان، حضور و حمایت فرماندار محترم و دستگاه قضایی و دادستانی توانست تبعات حاصله را مهار نماید و این معضل دیرینه شهری خاتمه یابد.
جلسات مکرری با ارگان‌های ذیربط در اینخصوص برگزار شد که عناوین تعدادی از آنها به این شرح ذيل می‌باشد:
جلسه فرمانداری در خصوص رانندگان میوه فروش
جلسه استانداری جهت بررسی تبعات ناشی از اعتراضات وانت‌بارهای عرضه میوه و تره‌بار
جلسه کمیسیون تخصصی ساماندهی وانت‌بارهای عرضه میوه و تره‌بار
 جلسه فرمانداری مبنی بر ساماندهی رانندگان وانت‌بار میوه‌فروش
جلسه شورای تامین شهرستان مشهد

ساماندهی صاحبان وانت‌بارهای فروش میوه هم‌زمان با ایجاد بازارهای میوه و تره‌بار

ایجاد بازار
با توجه به استنادات قانونی و وظایف محوله به سازمان میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری مبنی بر ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی آسان و ارزان‌قیمت شهروندان به میوه و تره‌بار و مایحتاج عمومی و از طرفی لزوم ساماندهی صاحبان وانت‌بارهای فروش میوه و جلوگیری از رها شدن آنها و آسیب‌پذیری اقتصادی خانواده‌های آنان که اغلب از اقشار کم‌بضاعت جامعه بودند، این سازمان هم‌زمان با ایجاد بازارهای الگویی عرضه میوه و تره‌بار اقدام به ساماندهی آنها نمود که با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات نظارتی بازارهای مذکور مورد استقبال کم‌نظیر شهروندان قرارگرفت.

کنترل و ارزیابی استراتژی
پس از اجرای استراتژی جمع‌آوری وانت‌بارها از دو گروه شهروندان و مسوولان شهری نظرسنجی به عمل آمد. طی نتایج حاصل از آن بالاتفاق جمع‌آوری وانت‌بارها را مطلوب ارزیابی وادامه وجود این پدیده شوم را برای کلانشهر مشهد مقدس خطرناک تلقی می‌نمودند.
از طرفی با نظرخواهی از خود وانت‌دارها مشخص شد ساماندهی آنان در بازارها سبب ارایه شخصیت به این قشر از جامعه شده و موجب کسب درآمد مطلوب برایشان است.

تعداد بازديد: 383 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز