Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 07:41

21
بهمن
غول بيابان‌هاي سرخ!

غول بيابان‌هاي سرخ!

اگر اسباب‌بازی‌های دو دهه اخیر را به خاطر بیاوریم، همیشه رگه‌ای از طرح‌...

اگر اسباب‌بازی‌های دو دهه اخیر را به خاطر بیاوریم، همیشه رگه‌ای از طرح‌های آینده چاشنی آن‌ها بوده و گویی طراحان این اسباب بازی‌ها، رویاها و تخیلات کودکی خود را با دستی باز به کودکان نسل جدید منتقل می‌کردند و جالب اینجاست که در میان بیشتر کودکان خودروهای تخیلی با قابلیت‌های هیجان‌انگیز، لاستیک‌های بزرگ و چهره‌هایی غیرمتعارف نسبت به خودرو‌های اسباب‌بازی با اساس واقعی جذابیت بیشتری داشتند.
 شاید آن زمان که ماشین‌های کنترلی محبوب‌ترین اسباب‌بازی پسر بچه‌ها بودند، کمتر کسی تصور می‌کرد تنها در دو دهه بعد خودروهای الکتریکی و هیبریدی به تولید انبوه برسند و در خیابان‌های شهرهای بزرگ جهان در میان خیل خودروهای بنزینی و دیزلی مشاهده شوند.
امروز هم اگر یک اسباب‌بازی که با آب حرکت می‌کند وارد بازار شود، چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود، اما تصور رژه خودروهایی که با آب کار می‌کنند در خیابان‌ها برخلاف مانور تبلیغاتی بسیار کمپانی‌های مشهور روی نمونه‌های آزمایشی تولید خود، کمی سخت و غیرقابل باور است. ولی با توجه به سرعت حیرت‌آور پیشرفت علم و فناوری در دنیای امروز تولید انبوه چنین خودرویی در کمی بیش از یک دهه آینده چندان هم دور از ذهن نیست. مرسدس وعده تولید چنین خودرویی را داده و حتی از خودروی کانسپتی که مدعی است دو نسل بعد G کلاس را در سال 2025 نشان می‌دهد، عکس‌هایی منتشر ساخته است و بر اساس اعلام این کمپانی نمونه اصلی این خودروی مفهومی در نمایشگاه خودروی لس آنجلس به نمایش گذاشته خواهد شد.
اصلا عجیب نیست که وقتی برای 13 سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود، اولین هدف، پیشرانه سازگار با محیط‌زیست باشد.
از همین رو مرسدس بنز از عنوان اِنِر-جی فورس (Ener-G-Force)  برای این غول بیابانی استفاده کرده که بیانگر یک کلاس G با انرژی محرکه متفاوت است.
پیشرانه جی-فورس از آب به عنوان سوخت خود برای حرکت سود می‌برد. و مخازن نصب شده در سقف خودرو برای تامین هیدروژن مورد نیاز پیل‌های سوختی جهت طی مسافت 800 کیلومتر کاملا کافیست. از دیگر نکات جالب این خودرو بهره‌گیری هر یک از چرخ‌های غول‌پیکر آن به صورت مستقل از یک موتور مجزا است.
اگر چه بدون تردید نمونه نهایی این مرسدس عظیم الجثه تا زمان تولید، تفاوت‌های بسیاری با این خودروی مفهومی خواهد داشت، اما طرح امروز این رویای حقیقی مرسدس بنز، آن چنان آینده‌نگرانه انتخاب شده که تا حد زیادی نمایی از یک بیابانگرد دوستدار محیط زیست را برای ما به نمایش می‌گذارد. البته اطمینان داشته باشید که بسیاری از خطوط و احجام اضافه در طراحی نهایی حذف خواهند شد. طرح فعلی بر اساس چراغ‌ها و جلوپنجره نسل آتی خودروهای بنز شکل گرفته اما ممکن است نسل بعدی این خودروها و به تبع آن نسل آینده کلاس G هم دچار تغییراتی بنیادین شوند و این کانسپت نیز همگام با سیاست یک دهه اخیر مرسدس بنز، دو نسل پیش روی کلاس G را تحت‌تاثیر قرار دهد.
طرح و پیکره حجیم ENER G-FORCE در کنار رنگ نقره‌ای مات آن، هر آن‌چه که طراحان مد نظر داشته‌اند را به نمایش می‌گذارد از آلایندگی پایین آن گرفته تا قدرت و جان سختی!
اما جالب‌ترین نکته، عکس‌های انتشار یافته از این خودرو در محیط‌های بیابانی است که بی‌شباهت به بیابان‌های سرخ مریخ نیستند و گویی ژرمن‌ها قصد دارند طراحی خودروهای مریخ نورد را هم در برنامه‌شان قرار دهند!
گرچه برخی از نشریات خودرویی این کانسپت را چندان جدی نمی‌پندارند و معتقدند بی‌شک مدل کلاس G سال 2025 با این خودرو تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت که نخستین آن تغییر در فرم سپر‌هاست. ولی به هر صورت عرضه چنین کانسپت بیابان نورد آینده‌نگری، تنها از یک کمپانی بر می‌آید که آن هم جز مرسدس بنز پیشتاز نیست.

تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز