Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 08:41

21
بهمن
ليفان X60، اژدهاي کم رمق چيني !

ليفان X60، اژدهاي کم رمق چيني !

شاید اگر تا چند سال پیش در جمعی می‌گفتید قصد خرید یک خودروی شاسی...

شاید اگر تا چند سال پیش در جمعی می‌گفتید قصد خرید یک خودروی شاسی بلند دارید تنها چند گزینه معدود از محصولات نیسان، تویوتا، میتسوبیشی یا جیپ به شما پیشنهاد می‌شد و حتی یک مدل گمنام چینی به ذهن کسی خطور هم نمی‌کرد. در آن زمان خودروی شاسی بلند مانند امروز آنقدرها هم محبوب نبود و تنها کسانی به این قبیل خودروها علاقه داشتند که اهل رانندگی خارج جاده یا مسافرت‌های دور و ماجراجویی بودند، اما امروز اوضاع متفاوت است. حتما نباید عاشق طبیعت یا آفرود سواری باشید که یک خودروی SUV بخرید. آن قدر گونه‌های متنوع از خودرو در گوشه و کنار دنیا به تولید می‌رسد که برای هر کسی با هر سلیقه‌ای خودرویی مناسب یافت می‌شود و اگر چهره یک خودروی شاسی بلند را در کنار نرمی، راحتی، امکانات و ابعاد یک سواری میان سایز می‌خواهید و قابلیت‌های خارج جاده‌ای آن برایتان اهمیت چندانی ندارد، شاسی بلند‌های کوچک شهری برای شما ساخته شده‌اند. این کلاس این روزها آن قدر طرفدار دارد که هر کمپانی بی‌نام و نشان و تازه کاری هم سود خود را در ورود به این بازار پر فروش می‌داند و به هر صورت ممکن محصولی را در این کلاس روانه بازار می‌کند. در پنج سال اخیر بازار این کلاس خودرویی در کشور ما نیز با ورود سوزوکی گرند ویتارا، هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، تویوتا RAV4 به تعداد محدود و بالاخره چری تیگو یا همان MVM X33 خودمان، طرفداران بسیاری داشته که البته یکی از برگ‌های برنده این کلاس تا همین چند ماه پیش قیمت ارزان نسبت به شاسی بلند‌های فول سایز بود که امروز دیگر از این امتیاز بهره‌ای نمی‌برد. اما چندی است کرمان موتور وعده ارائه یک مدل جدید چینی در این کلاس را داده که از چهره‌ای به روز و نسبتا زیباتر در قیاس با همتایان هموطنش بهره می‌برد هر چند بهای شوک‌آور60 میلیون تومانی این خودرو که تا زمان عرضه احتمالا بالاتر هم خواهد رفت، کار آن را برای نفوذ در بازار سخت می‌کند. قیمتی که تا همین شش ماه پیش برای یک خودروی چینی نزدیک به یک شوخی بود. اما در هر حال اوضاع و احوال نامساعد بازار خودروی ایران در این روزها سبب شده خودروهای بی‌نام و نشان چینی هم با قیمتی فراتر از تصور به بازار عرضه شوند.  با شنیدن اخبار مختلف درباره ورود این قدبلند چینی به بازار کشور، ما هم بر آن شدیم تا با دیدی عاری از هر گونه پیش داوری این خودرو را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

X60؛ کراس آور بی نام و نشان!
وقتی به وب سایت رسمی گروه لیفان وارد شده و سراغ تنها مدل شاسی بلند این کمپانی را بگیرید، در کمال تعجب هیچ نشانی از آن نخواهید یافت! و از قرار معلوم مدل شاسی بلند لیفان تنها در نمایشگاه‌ها و تبلیغات مختلف عرضه شده و تا همین چند ماه پیش هنوز وارد خطوط تولید نشده بود!
اگر چه تجربه نشان داده تولیدات گروه خودروسازی ليفان معمولا با مشكل كيفيت مواجه هستند، اما همكاري این کمپانی تازه کار با شركت‌هاي معتبر بین‌المللی براي تامين پيشرانه‌ها و طراحي محصولات به مشتریان آن دلگرمی می‌دهد. همین استراتژی وسیع ليفان باعث شده این کمپانی از شرقي‌ترين نقطه آسيا يعني ويتنام و لائوس تا غربي‌ترين منطقه آمريكاي جنوبي بازاري براي فروش محصولات خود بیابد.
طراحي خارجي، سرشار از احجام اغراق شده...
نه، نه اشتباه نکنید این چینی از هیوندای سانتافه کپی نشده، بلکه با یک کپی مو به مو از نسل جدید تویوتا RAV4 مواجه هستید. هر چند این کار نسبت به ایکس 33 که از نسل قبل همین مدل تویوتا کپی شده بود به مراتب پخته و قابل قبول‌تر است.
جلوپنجره‌ای شبیه به سانتافه، گلگیر‌های حجیم و متورم، خطوطی نرم و چهره‌ای موجه‌تر در قیاس با ایکس 33، نمای خارجی کم اصالت این چینی تازه وارد را می‌سازند.
تا اینجای کار اوضاع بهتر از آنی است که انتظار می‌رفت اما هر چه از جلو به عقب خودرو حرکت می‌کنیم از دقت و جذابیت طرح ایکس60 نیز کاسته می‌شود و این عدم پویایی در بخش انتها و چراغ‌های عقب که بی‌شباهت به خودروهایی در کلاس بالاتر با طراحی رادیکال نیستند، به نهایت خود می‌رسد.
در نمای جانبی نیز از طرح امروزی جلوی خودرو خبری نیست و چیزی شبیه به آنچه که در نسل قبلی کیا اسپورتیج دیدیم، مشاهده خواهید کرد و شاید خط موربی که از گلگیر جلو آغاز شده، از دستگیره‌ها عبور کرده و تا چراغ‌های عقب امتداد یافته تنها مورد هیجان‌انگیز این بخش باشد. آینه‌های جانبی لیفان ایکس60 هم بی‌درنگ آینه‌های مرسدس کلاس سی را به یاد می‌آورند. اما در کل به نمای خارجی می‌توان نمره قبولی داد و آن را دست کم پیشرفتی در کپی کاری‌های خودروسازان سرزمین اژدهای زرد دانست!
طراحی داخلی ؛ مهندسی چینی، ارگونومی ژاپنی
اگر نماي داخلي اين خودرو برايتان آشناست خیلی خودتان را خسته نکنید، در این بخش نیز چینی‌ها به رسم جوانمردی نمای خارجی را تنها نگذاشته و فضای داخلی را هم با درصد تغییری تک رقمی از نسل فعلي Rav4 کپی کرده‌اند!
پس اگر ظاهر دلفریب ایکس60 دلتان را برده اما در مورد مهندسی چینی آن شک دارید اصلا نگرانی به خودتان راه ندهید، دست کم در بخش ارگونومی و دسترسي به ادوات با یک تویوتای ارزان سازی شده روبه رو هستید! اما در هر حال طراحی داخلی نسبت به طراحی خارجی کمی قدیمی به نظر می‌رسد و حتی نشان دهنده‌های مدرن، لیست کامل تجهیزات و امکانات و شکست‌های بصری داشبورد این خودرو هم کمکی به جذابیت بیشتر آن نمی‌کنند.
کیفیت کابین عمدتا پلاستیکی لیفان با قابلیت حمل پنج سرنشین، چنگی به دل نمی‌زند هر چند که از هموطنش یک سر و گردن بالاتر است، اما همچنان مشکلات خودروهای چینی در یکسان نبودن کیفیت قطعات مخصوصا درون خودرو در این دوست تازه واردمان هم به چشم می‌خورد.
در مجموع فضای کابین لیفان جایی است که بیش از پیش عدم ارزش در مقابل رقم پرداختی را به خریدار ایرانی گوشزد می‌کند!
مشخصات فني، ترس از شیب‌های تند!
ليفان X60 در ايران با يك پيشرانه 8/1 ليتري طراحی شده توسط ریکاردو انگلستان كه در حال حاضر تنها پيشرانه ارائه شده براي این خودروست، به بازار عرضه خواهد شد، البته آن گونه که لیفان اعلام کرده، در آينده يك پيشرانه 6/1 ليتري نیز به  انتخاب‌هاي جهاني ایکس60 افزوده می‌شود.
اما 4 سيلندر، 16 سوپاپ و حجم دقيق 1794 سي‌سي اطلاعات پايه پيشرانه فعلی X60 را تشكيل مي‌دهند. اين پیشرانه توان تولید قدرتي معادل 131 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه و حد اكثر گشتاوري معادل 164 نيوتن متر در 4200 دور بر دقيقه را داراست، قدرتی که پرسشی دیگر در مورد این خودرو و توان حرکتی آن به ذهن متبادر می‌سازد و راننده را در عبور از شیب‌های تند کمی با ترس و نگرانی مواجه خواهد کرد!
ایکس60 با دو نوع گيربكس 5 سرعته دستي و 4 سرعته اتوماتيك (تیپ ترونیک) به بازارهای جهانی عرضه شده  اما فعلا كرمان موتور گونه اول را براي تولید برگزیده است. اگرچه در پرانتز باید گفت گيربكس اتوماتيك انتخابي است كه در آينده‌اي نه چندان دور به سبد تولیدات كرمان موتور افزوده می‌شود، هر چند گیربکس چهار سرعته اتوماتیک برای خودرویی با این قدرت و وزن1330 کیلوگرمی چندان گزینه‌ای منطقی به نظر نمی‌آید. پيشرانه کم‌حجم این شاسی بلند چینی با مصرف 2/8 ليتر در هر صد كيلومتر سيكل تركيبي، استاندارد China/Euro IV را پاس می‌کند که در نوع خود برای چنین محصولی قابل توجه است.
اوضاع X60 در بازار ايران چگونه پیش‌بینی می‌شود؟
اين محصول كه احتمالا سال آينده وارد خطوط توليد كرمان موتور خواهد شد در ابتدای رونمایی با قيمتي حدود 30 ميليون تومان آینده روشنی پیش روی خود می‌دید اما امروز با بهایی60 میلیون تومانی که معلوم نیست تا زمان عرضه به کجا خواهد رسید، در مورد آینده فروش خود در بازار بی‌ثبات خودروی ایران، با علامت سئوالی بزرگ روبه‌روست.  البته این گونه که پیش می‌رود تا یکی دو سال آینده، ایکس60 و ایکس 33 کاملا از تنهایی در خواهند آمد و هموطنان رنگارنگشان به بازار ایران نفوذ می‌کنند و در صورتی که محصولات چینی در کنار حضور پررنگ با ارتقا کیفی محصولات و خدمات پس از فروش، چهره منفی خود را در بازار ایران اصلاح کنند، آن وقت شاید چنین بهایی برای یک شاسی بلند چینی و خریداران ایرانی، آن قدر‌ها هم عجیب به نظر نرسد. موضوعی  که در دو دهه گذشته با محصولات کره‌ای به صورت ملموس تجربه کرده‌ایم.
پس باید به لیفان ایکس60 و هموطنانش گفت: «برای آن که در بازار کشورمان با چنین بهایی باز هم با اقبال رو‌به‌رو شوید، راه دور و درازی در پیش خواهید داشت.» گرچه تاریخ معاصر نشان می‌دهد آسیایی‌های سخت کوش از پیمودن راه‌های سخت واهمه‌ای ندارند و در پیمودن یک شبه ره صد ساله، استادان توانایی هستند. در پایان نظر شما را به مشخصات فنی و امکانات لیفان ایکس 60 جلب می‌کنیم:
نوع موتور: بدون سرب1.8L CVVT L4 16V DOHC
حجم موتور: ‌1800سی.سی
قدرت موتور: ‌132 اسب بخار
نسبت تراکم: ‌یک به ده
حداکثر قدرت (کیلووات/ دور در دقیقه): ‌6000/98
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه): ‌4200/168
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: ‌2/8 لیتر سیکل ترکیبی در صد کیلومتر
حجم مخزن سوخت: ‌55 لیتر
گیربکس:پنج سرعته دستی مجهز به چهار صفحه شیفتینگ و چهار سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
انتقال قدرت: چرخ‌های جلو
حجم صندوق بار: 405 لیتر
کمک فنر جلو:‌ McPherson از نوع جناقی مستقیم با فنر استوانه‌ای و سیستم تثبیت‌کننده و ضد چرخش
کمک‌فنر عقب:‌ نوع دو اتصالی مستقل با سیستم تثبیت‌کننده و ضد چرخش
ترمزهای عقب و جلو دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل(ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
ابعاد رینگ و لاستیک: R16 65/215
نوع فرمان: هیدرولیک با سیستم چرخ دند‌ه‌ای، مجهز به ایربگ و قابلیت تنظیم فرمان
امکانات ویژه:
کولر و تهویه مطبوع، آینه‌های جانبی برقی و آینه مرکزی مجهز به خاصیت عدم انعکاس نور، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، رادار پشتیبان، ترمز ABS چهارکاناله و سامانه الکتریکی توزیع نیروی ترمز EBD، سانروف، باربند، سنسور دنده عقب، قفل ایمنی کودک، چراغ ترمز سوم، گرم کن شیشه عقب، شیشه بالابر برقی هر چهاردرب مجهز به پاور ویندوز، برف پاک کن عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل، قفل مرکزی و سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، دستگیره‌های کروم، سیستم ضد سرقت، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، سیستم تنظیم ارتفاع چراغ‌ها و لامپ‌های‌هالوژن، پرده شیشه عقب، روکش چرم صندلی‌ها و دور فرمان، سیستم صوتی با قابلیت پخش CDمجهز به شش عدد بلندگو و ورودی USB و AUX

 

تعداد بازديد: 1394 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز