Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 02:36

28
دی
ولووهيبريدي V60 D6

ولووهيبريدي V60 D6

ولوو V60 خودرویی با خصوصیات کاملا متناقض است که می‌تواند صفر تا صد را ...

ولوو V60 خودرویی با خصوصیات کاملا متناقض است که می‌تواند صفر تا صد را در 2/6 ثانیه طی کند. فناوری هیبریدی، فناوری است که به این زودی‌های از رده خارج نمی‌شود- حداقل تا زمانیکه سلول‌های هیدروژنی ما را نجات دهند. در حال حاضر اکثر تولید کنندگان خودرو بسیار روی خودروهای کم آلاینده و الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این مسئله بسیار نیکوست زیار مصرف سوخت زيرا کمتر هزینه‌ها را کاهش مي‌دهد و موتورهای الکتریکی هم آلایندگی را کم می‌کنند.
اما متاسفانه خودروهای هیبریدی با تمام ارزشی که دارند از لحاظ عملکرد و جذابیت نسبت به دیگر خودروها ضعیف‌ترند. این خودروها بسیار کم هزینه هستند، اما تجربه لذت بخشی از رانندگی به راننده نمی‌دهند. با این حال ولوو فکر می‌کند که می‌تواند این مسئله را با ارائه اولین خودروی هیبریدی دیزل- الکتریکی که ولوو V60 D6 Plug-in Hybrid نام نهاده، حل کند.

قوای محرکه

ولوو V60 دو نوع موتور دارد، یک موتور 212 اسب بخاری به حجم 4/2 لیتر در جلو و یک موتور الکتریکی 69 اسب بخاری که در عقب نصب شده و می‌توان آن را به برق شهر متصل کرده و ظرف 5/4 ساعت شارژ کرد. همچنین برای این خودرو سه حالت سواری ارائه می‌شود که هر یک از آنها میزان آلایندگی متفاوتی دارند. حالت پاک(Pure) حالت کاملا الکتریکی است که آلایندگی در آن در حد صفر است و می‌توان در این حالت با آن به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دست یافت و مسافت 50 کیلومتری را پیمود. این حالت برای هنگامیکه بخواهید به یک سوپرمارکت رفته یا سفر درون شهری کوتاهی داشته باشید مناسب است.
با انتخاب حالت هیبریدی خودرو از نیروی باتری استفاده می‌کند، اما اگر دور بیشتری می‌خواهید یا نیروی الکتریکی موتور رو به پایان است، موتور دیزلی وارد عمل می‌شود. نتیجه آن گسیل کم دی اکسید کربن- تنها 49 گرم در کیلومتر- است و می‌توان با آن حدود 1000 کیلومتر را با یک باک پر پیمود. همانند دیگر خودروهای هیبریدی، موتور دیزلی و ترمز باتری را تا 40% شارژ کرده  و یا 20 کیلومتر را پیمود.
در حالت انتخاب دکمه قدرت(Power) کاهش آلایندگی به کنار گذاشته می‌شود. در این حالت، با ترکیب نیروی 215 اسب بخاری موتور دیزلی و 70 اسب بخاری الکتریکی و گشتاور 600 نیوتن متری موتور الکتریکی می‌توان سرعت صفر تا صد را در 2/6 ثانیه پیمود. قاعدتا این حالت برای همیشه استمرار ندارد، اما رانندگی در این حالت بسیار جذاب خواهد بود.

مشخصات

قوای محرکه: موتور 4/2 لیتری دیزلی D5 با گشتاور 200 نیوتن متر الکتریکی
قدرت: 215 اسب بخار برای موتور دیزلی، 70 اسب بخار موتور الکتریکی
شتاب صفر تا صد: 2/6 ثانیه
حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 149 مایل در گالن
گسیل دی‌اکسیدکربن: 49 گرم در کیلومتر
 

عملکرد

این خودرو 47 هزار پوندی، خصوصیاتی دارد که واقعا به قیمت آن می‌ارزد. اتاق آن جادار، راحت و مملو از فناوری‌های مختلف است. نمایشگر TFT روی داشبورد، میزان شارژ باتری موتور، سرعت و توزیع نیرو بین باتری الکتریکی و موتور دیزلی را نشان می‌دهد. همچنین ابزارهای رانندگی هم در زیر ستون میانی قرار گرفته‌اند.
از آنجاییکه این خودرو یک ولووست، جای تعجب ندارد که مملو از ابزارهای ایمنی باشد. دوربین‌ها خطوط روی جاده را مشاهده می‌کنند و در صورت انحراف هشدار داده می‌شود. همچنین با زیاد نزدیک شدن به خودروی جلو به شما هشدار داده می‌شود. علاوه بر آن دوربین دید نقاط کور هم در آن تعبیه شده است.
برای بررسی این خودرو ما اول در یک تپه آن را آزمودیم و ترجیح دادیم که حالت قدرت آن را انتخاب کنیم. این انتخاب ما بیهوده نبود و قدرت 280 اسب بخاری آن ما را ناامید نکرد. جالب آنکه حتی وزن 300 کیلوگرم باتری آن هم سرعت آن را کاهش نداد.
با تغییر به حالت پاک، موتور الکتریکی به نرمی و بی‌صدا شتاب گرفته و هنگام سبقت گرفتن صدای بیشتری تولید می‌کند. البته حداکثر سرعت 120 کیلومتری در این حالت برای بیشتر سفرها مناسب است. اگر این مسئله برایتان چندان اهمیت نداشته باشد می‌توان با این خودرو در این حالت 50 کیلومتر را بدون تولید هیچگونه آلایندگی پیمود. اما اگر نیروی بیشتری لازم داشته باشید موتور دیزلی نیز وارد عمل می‌شود.
راندن بدون صدای موتور دیزلی شاید آرامش بخش باشد، اما در حالت هیبریدی یعنی حالت پیش فرض خودرو، استفاده از باتری به تنهایی هم کار ساده ایست. نشانگرهای روی داشبورد نشان می‌دهند که چه هنگام به موتور دیزلی نیاز پیدا می‌کنید و در حالیکه انتقال نیرو از یک موتور به موتور دیگر کاملا بی‌نقص نبود، اما چندان از لذت رانندگی با آن نمی‌کاهد.
برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی دیگر ولوو V60 چندان ضعیف و آهسته عمل نمی‌کند. قدرت و شتاب کافی برای حرکت در جاده‌ها و انعطاف لازم برای ترافیک‌های شلوغ را داشته و می‌توان به راحتی آن را در آخر روز در پارکینگ خانه شارژ کرد. البته ارقام رسمی مصرف سوخت که در خصوص این خودرو 149 مایل در گالن اعلام شده‌اند، در اکثر موارد تا حدودی از واقعیت انحراف دارند. اما به طور قطع اگر شما هوشمندانه برانید، به ندرت به سوخت‌گیری نیاز پیدا می‌کنید.
ولوو V60، قطعا خودرویی لوکس است و علی رغم اینکه دولت به این نوع خودروها بودجه تخصیص داده- قیمت این خودرو با مشوق‌های دولتی 42 هزار پوند است- اما با مصرف سوخت استثنایی، عوارض خودرو در حد صفر و هزینه‌های کم مصرف سوخت، شاید کم عقلی باشد که صاحبان شرکت و راننده‌ها این خودرو را نخرند.

 

تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز