بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، كيفيت محصولات ايران خودرو در هفت ماه سال 91 نسبت به هفت ماه سال 88 به ميزان 44 درصد بهبود يافته و نمره منفي محصولات در اين مدت از 83.43 به 43.82 كاهش يافته است.
بر اساس داده هاي اين گزارش، پژو 206 با يك درجه ارتقا از سطح كيفيت خيلي خوب A در هفت ماه سال 88 به سطح خيلي خوب A+ در هفت ماه سال جاري ارتقا يافته و نمره منفي آن در اين مدت از 39.85 به 23.77 رسيده كه 40 درصد بهبود نشان مي دهد. در اين مدت نمره منفي 206 اس دي نيز از 41.92 به 23.02 كاهش يافته و كيفيت آن 45 درصد رشد كرده است.
اين گزارش حاكي است 405 از سطح كيفيت خوب B در هفت ماه سال 88 به خوب B + در هفت ماه سال 91 ارتقا و نمره منفي آن نيز در اين مدت از 144.82 به 66.86 رسيده كه نشان دهنده 54 درصد رشد است. نمره منفي تندر نيز از 38.29 در هفت ماه سال 88 به 22.67 در هفت ماه سال جاري و رتبه كيفيت آن در اين مدت از خيلي خوب A به خيلي خوب A+ رسيده كه نشان دهنده 41 درصد رشد است.
نمره منفي سمند از 132.29 در هفت ماه سال 88 به 65.43 در هفت ماه سال 91 و با ارتقاي رتبه كيفيتي آن از خوب B به خوب B + در اين مدت، كيفيت اين خودرو 51 درصد رشد كرده است. 405 خراسان نيز در اين مدت از سطح كيفيتي خوب B به سطح خوب B + ارتقا يافته و با كاهش نمره منفي از 130.9 به 65.26، رشد 50 درصدي در كيفيت حاصل كرده و پارس خراسان با 43 درصد بهبود كيفيت، كاهش نمره منفي از 111.9 در هفت ماه 88 به 63.98 در هفت ماه 91 را تجربه كرده است. سوزوكي نيز هم چنان در سطح كيفيت خيلي خوب A+ بوده و در اين مدت 29 درصد بهبود كيفيت پيدا كرده است.
كيفيت خودروهاي نزد مشتريان براساس شاخص C/100
در چهار ماه اول سال 91، كيفيت محصولات ايران خودرو سه ماه پس از تحويل، نسبت به مدت مشابه سال 88 به طور ميانگين 38 درصد بهبود يافته است. ميزان بهبود كيفيت 206، سمند، 405، پارس و تندر در اين مدت به ترتيب، 43، 49، 28، 23 و 45 درصد است.
وضعيت شاخص هزينه هاي گارانتي
بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، در سال 89 هزينه كل گارانتي بر اساس ماه مراجعه محصولات توليدي 80 ميليارد تومان و در سال 90 بالغ بر 9/108 ميليارد تومان بوده است. شايان ذكر است در سال 89 گارانتي محصولات ايران خودرو از 12 ماه و 30 هزار كيلومتر به 24 ماه و 40 هزار كيلومتر افزايش داشته كه بيشترين اثرات آن مربوط به سال 90 است. رشد خودروهاي تحت گارانتي در سال 90 نسبت به سال 89 به ميزان 54 درصد و رشد هزينه گارانتي محصولات توليدي نيز در همين مدت، 42.9 درصد است كه نشان مي دهد رشد هزينه گارانتي نسبت به رشد خودروهاي تحت گارانتي، 11.9 درصد كمتر و كاهش هزينه گارانتي محصولات توليدي براساس ماه مراجعه است.
ارتقاي سازندگان قطعات
هم اكنون هيچ سازنده اي با گريد Cوجود ندارد. 51سازنده در گريدA و 579 سازنده در گريدB قرار دارند.
آلايندگی خودروها
بر پايه گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، مصرف سوخت محصولات سواري ايران خودرو در سال 90 به طور ميانگين 7.76 ليتر بوده است. در اين ميان پارس 8.43 ليتر، پارس اي ال ايكس 8.17 ليتر، پارس تي يو 5 هفت و نيم ليتر، 206 تي يو 5 اتوماتيك اس دي 7.95، 206 تي يو3، 6.4 ليتر، ون ال 90، 7.43 ليتر، تندر 6.9 ليتر، 407 اتوماتيك10.49، 407، 8.96ليتر، سمند تي. يو. فايو. 7.15 ليتر، سمند اي اف سون 7.76، باردو 9.85 و سورن 8.6 ليتر مصرف مي كنند.
رضايت مشتريان
براساس نتايج نظرسنجي شركت بازرسي كيفيت واستاندارد ايران، در سال 87 ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو 65.43درصد بوده كه در انتهاي سال 90 به 67.9درصد و در سال 91 به 68.9 رسيده است. ضمنا شاخص رضايت در سال 91 از ميانگين رضايت از كيفيت محصولات در چهار ماه اول سال91 به دست آمده است.
بر اساس اين گزارش، ميانگين رضايت از كيفيت كلي محصولات در سال هاي 87 تا 91 به ترتيب 66.4، 65.9، 66.7، 67.9 و 68.9 درصد است. در سال 87 ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري ايران خودرو 65.43 درصد بوده كه در انتهاي سال 90 به 67.9 درصد و در سال 91 به 68.9 درصد رسيده است. در ضمن رضايت مشتريان در سال 91 از ميانگين رضايت از كيفيت محصولات در چها رماه اول سال91 به دست آمده است.
مقايسه جايگاه محصولات ايران خودرو نشان مي دهد كه 206 اس دي از سال 89 تا چهار ماه اول سال 91 رتبه اول كيفيت را در بين خودروهاي توليدي در ايران در اختيار داشته و در چهار ماه اول سال جاري 73.8 امتياز به دست آورده است. در نيمه اول سال 89 اين خودرو 73 امتياز و نيمه دوم 73.6 امتياز، نيمه اول سال 90 نيز 73.4 و نيمه دوم 73.6 امتياز داشته است.
بر اساس اين گزارش، تندر 90 ايران خودرو با دارا بودن 73.1 امتياز در چهار ماه اول امسال از نظر مشتريان در رتبه سوم كيفيت قرار داشته و تندر ايران خودرو در دو نيمه سال 89 از رتبه پنجم و چهارم و در دو نيمه سال 90 از نظر كيفيت از رتبه هاي چهارم و سوم در ميان ساير خودروها برخوردار بوده است.
روند رضايت مشتريان از كيفيت اوليه سمند
اين شاخص از 64 در سال 88 به 67 در تيرماه 91 رسيده است. بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد، روند رضايت مشتريان از كيفيت اوليه 405 از 62 در سال 88 به 64 در تيرماه 91، در مورد تندر از 70 به بيش از 73 و در مورد پارس در اين مدت از 62 به 65 درصد رسيده است. روند شاخص نظرسنجي مشتريان از فرآيند خدمات پس از فروش ايران خودرو در سال 88 برابر با 63.2 بوده كه در چهار ماه 91 به 72.6 رسيده است. در سال 88 امتياز ايران خودرو در اين بخش برابر با 60 بوده كه در سال 90 به 64.5 و در شش ماه 91 به 60.2 افزايش يافته است.
شاخص هاي خدمات پس ازفروش
مقايسه امتياز نهايی- شركت هاي عرضه كننده خودروي سبك براساس ارزيابي شركت بازرسي كيفيت واستانداردايران درسال 90 نشان مي دهد كه ايساكو در بين 18 شركت عرضه كننده خودروي سبك 79.8 امتياز داشته و برترين جايگاه را به دست آورده است.