Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 27 دی 1403 - 08:09

17
آبان
تيانا، ماکسيما و مگان

تيانا، ماکسيما و مگان

اجلاس سران کشورهای غیر‌متعهد شهریور ماه امسال در تهران برگزار شد. در...

اجلاس سران کشورهای غیر‌متعهد شهریور ماه امسال در تهران برگزار شد. در این مراسم مسوولان برای حمل‌ونقل ميهمانان مهم خود از سه خودروی کاملا آشنا، تیانا، ماکسیما و مگان استفاده کردند. به همین بهانه ما به سراغ این سه خودرو رفتیم تا به صورت مجزا آنها را بررسی کنیم.
 

رنو مگان؛ خوب و قابل تحسین
مگان از آن خودروهایی است که نمی‌توان با بهانه‌هایی چون ظاهر قدیمی‌اش از کنار آن به سادگی گذشت. بالاخره با سیاست‌های پارس‌خودرو‌، مگان توانست از بحرانی که در اوایل دچار آن بود، جان سالم به در برد. فرم شکسته و زاویه‌دار چراغ‌های جلو در کنار جلو پنجره کوچک دو‌تکه به این خودرو شخصیتی خشک، جدی و در عین حال جذاب بخشیده و تیرگی خاص چراغ‌هایش نیز به این ظاهر کمک کرده است.
خطوط روی بدنه مگان کاملا محو و کمرنگ است و تنها خطی که اندکی به چشم می‌آید خط روی کاپوت جلوست که حالتی شکسته دارد اما مهم‌ترین نقطه ضعف طراحی مگان فرم صندوق عقب است؛ البته این طراحی مورد پسند خیلی‌هاست ولی عموما در تبدیل فرم خودروهای‌ هاچ‌بک به سدان این مشکل به وجود می‌آید. در کل اگر رنو مگان را در رنگ مشکی ببینید کاملا ابهت یک خودروی مجلسی را در آن خواهید یافت.
در مورد دینامیک و قوای محرکه این سدان فرانسوی هم باید گفت که بهترین نوع این خودرو در ایران از موتوری دو لیتری با توان 136 اسب‌بخار بهره می‌برد. وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلویش هم بر عهده گیربکسی چهار دنده اتوماتیک است که در مجموع می‌تواند مگان را به حداکثر سرعت 195 و شتاب صفر تا 100 آن 1/11 ثانیه را برساند. ترمزهای جلو و عقب خودرو دیسکی هستند و به سیستم‌های امنیتی ترمز ضد‌قفل ABS  و سیستم پایداری الکتریکی ESP هم می‌توانید به راحتی اتکا کنید.
ضمن اینکه خودروی مگان به دو کیسه هوا مجهز شده است و چهار شیشه خودرو به صورت برقی کنترل می‌شوند و آینه‌های جانبی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از سیستم صوتی با قابلیت پخشCD ، کارت سوئیچ رنو، قفل مرکزی و کامپیوتر سفری هم می‌توان لذت برد. فناوری به‌روز در ساخت این محصول هم سبب شده تا مصرفش برای سیکل ترکیبی 5/7 لیتر در  100 کیلومتر ثبت شود.
رقبا: تویوتا کرولا، سیتروئن  C5
ویژگی خاص: آیرودینامیک عالی در سرعت‌های بالا و سر پیچ‌ها
قیمت: 46 میلیون تومان

نیسان ماکسیما؛ یک جنتلمن
نیسان ماکسیما از آن خودروهایی است که وقتی پایش به خیابان‌ها باز شد نه حریفی داشت و نه واردات خودرو مجاز بود، ولی به راحتی توانست خود را به خریداران خودرو تحمیل کند و با وجود معایبش به عنوان یک خودروی لوکس، به فروش مناسبی رسید. تا آنجا که امروز هم با وجود خودروهای جدیدتر و بهتر و کامل‌تر، مزه راحتی و سواری لذت بخشش زیر زبان خیلی‌هاست. همین المان‌ها نکته‌هایی هستند که این سامورایی پرقدرت را برای مراسمی‌ چون این اجلاس مناسب جلوه می‌دهند و ضمن اینکه به عنوان یكی ‌از با کیفیت‌ترین خودروهای داخل هم شناخته شود.
ولی اگر یادتان باشد ماکسیماهای اولی کمی ‌در تردد در خیابان‌های ناهموار کشورمان مشکل داشتند و بیشتر در حال‌وهوای اتوبان‌های ژاپن سیر می‌کردند. هر دست‌اندازی به راحتی در کابین و صندلی حس می‌شد و برای رفع این مشکل باید دست به جیب می‌شدید. ولی این مشکل مانند سایر ضعف‌ها توسط پارس‌خودرو برطرف شد.
حال پس از چند سال از حضور این ژاپنی باز هم ماکسیما با موتور سه لیتری‌اش و قیمتی نزدیک به 65 میلیون تومان گزینه‌ای مطلوب است.
البته شاید عنوان لوکس برای ماکسیما کمی‌ سنگین باشد چون امکانات خودروهایی چون کیا سراتو یا مزدا 3 را ندارد اما اگر پشت فرمان آن نشسته و کمی‌ با آن رانندگی کنید واقعا احساس کمبود نمی‌کنید. موتورش قوی‌ترین بین خودروهای 30 تا 50 میلیون تومانی است و می‌تواند شما را در مدت 4/8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.
شتابی که با توجه به ابعاد و وزن 1390 کیلوگرمی‌ فوق‌العاده است. در کل می‌توان یک صفت را برای ماکسیما به کار برد؛ راحتی! زمانی که سوارش می‌شويد با طراحی زیبای کنسول میانی و نشانگرها مواجه می‌شوید. صندلی‌ها بسیار راحتند و دید خوبی از درون اتاق به بیرون خواهید داشت. سیستم تهویه هوای مطبوع بسیار عالی است و هر آنچه از یک خودرو در این کلاس انتظار دارید را برآورده می‌کند. در انتها باید گفت ماکسیما خودرویی مناسب برای افرادیست که عشق قدرت موتور هستند و حاضرند برای آن هزینه بالای مصرف سوخت این ژاپنی بزرگ را هم بپردازند.
 در رانندگی خودرویی آرام و پرقدرت است و البته کاملا جادار. هم اکنون در بازار داخلی می‌توانید به جای نیسان ماکسیما، کیا سراتو یا مزدا 3 جدید هم بخرید که هر دو خودروهایی سدان و اسپورت هستند اما هیچ‌کدام شخصیت ماکسیما را ندارند و حس سواری با خودرویی لوکس به شما دست نخواهد داد.
رقبا:  مزدا 3 نسل جدید، کیا سراتو
ویژگی خاص: راحتی و دیگر هیچ
قیمت: 66 میلیون تومان

نیسان تيانا؛ هتلی متحرک

تيانا، محصول سال 2003 نیسان ژاپن است. این خودرو به عنوان جایگزین نیسان سفیرو به خط تولید راه یافت و پس از آن هم‌شانه نیسان ماکسیما در جهان و با استفاده از پلتفرم نسل جدید همین مدل ماکسیما که مهد تولید آن در آمریکاست، کشورها را فتح کرد، ولی شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که نام این سدان تیناست یا تيانا؟ پس همین بس که بدانید نام انگلیسی این محصول نیسان teana است که تيانا تلفظ می‌شود اما با معرفی این اتومبیل توسط پارس خودرو، تصمیم گرفته شد تا جهت سهولت در تلفظ نام و فارسی‌تر شدن آن، به تینا تغییر پیدا کند.
 نیسان تینا قیافه شکلی و مجلسی دارد که توانست به عنوان خودرویی با کلاس در اجلاس انجام وظیفه کند. نمای جلویش با استفاده از چراغ‌های یک تکه کشیده و جلوپنجره بزرگ بیننده بسیار حرفه‌ای طراحی شده است. نمای جانبی آن نیز با یک شکستگی سرتاسر خودرو تا زیر چراغ عقب در نمای کناری ادامه دارد و این شکستگی که نمای روی در‌‌ها را روشن‌تر جلوه می‌دهد به نوعی در حجیم‌تر و خانوادگی‌تر نشان دادن طراحی آن موثر بوده است. طراحی نمای عقب نیز با چراغ‌های بزرگ و استفاده از LED  تکمیل می‌شود اما در مورد وضعیت فنی این محصول ژاپنی باید به نکته‌ای خاص و ویژه اشاره کنیم که همان انتخاب موتور تینا به عنوان یکی از 10 موتور برتر دنیاست.
موتوری 6 سیلندر با آرایش V شکل که  5/2 لیتر حجم دارد و می‌تواند نهایتا 182 اسب‌بخار قدرت را زیر پدال گاز برای راننده فراهم کند. ضمن اینکه تجهیز آن به سیستم جدید تنفسی بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی صوتی از نکات برجسته و بارز آن است. همچنین تینای 5/1 تنی شتاب صفر تا 100 معادل 6/9 ثانیه دارد. این عدد در مقایسه با وزن خودرو یادآور شتاب معروف نیسان ماکسیما است.
این را هم فراموش نکنید که فناوری مدرن گیربکس CVT عرضه شده در این خودرو آرزوی هر خودرو دوستی است. به بحث امکانات این سوگلی ژاپنی برسیم باید بگوییم که تیپ XV که مدل کامل تینا محسوب می‌شود تمامی ‌امکانات به روز را یکجا دارد. کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل دینامیکی، سیستم کنترل سرعت، کامپیوتر سفری، سان روف، صندلی با حالت تنظیم حافظه‌دار، چراغ عقب LED و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دما از جمله این امکانات هستند.
علاوه بر موارد اشاره شده، تینا از امکانات دیگری نظیر قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو، آینه‌های جانبی همراه با گرم‌کن و سیستم کنترل گشتاور بهره می‌برد که باعث تمایزش نسبت به سایر خودروهای لوکس رقیب می‌شود.
رقبا:  تویوتا کمری، اوریون و هيوندا آکورد
ویژگی خاص:  بهره‌مندی از گیربکس CTV اختصاصی نیسان و یکی از 10 موتور برتر دنیا
قیمت: 84 میلیون تومان
 

 

تعداد بازديد: 488 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز