نمـاي نزديك
سدانهاي خانوادگی معمولا طراحی، سواری و عملکرد فوق العادهاي نسبت به دیگر کلاسهاي خودرو ندارند. اما نسل جدید کیا اپتیما متفاوت از سدانهاي معمول است و هنگامیکه با آن در خیابانهاي شهر تردد کنید، طراحی و ظاهر پیچیده و زیبای آن همه را مجذوب خود ميکند و هنگامیکه نشان کیا را روی آن ببینيد به طور قطع شگفت زده ميشويد.
در پشت ظاهر زیبا و دایرهاي شکل این سدان امکانات و ویژگیهاي خوب و کم نظیری نهفته است. قوای محرکه مختلفی برای این مدل در نظر گرفته شده است که مدل پایه آن موتور چهار سیلندر دارد و تیپهای دیگر آن مجهز به توربوشارژ هستند و حتی مدل هیبریدی نیز دارد.
در این مدل نیز مانند دیگر مدلهای کیا، سعی شده است که امکانات خوب و زیادی نسبت به پولی که شما پرداخت میکنید ارائه شود. در این مدل حتی تیپ پایه آن یعنی LX بطور استاندارد از چرخهای آلیاژی، کروز کنترل، بلوتوث، رابط آیپاد و یو اس بی برخوردار است. آپتیما حتی تجهیزات پیچیدهاي مانند دریچههاي روی صندلی و سقف پانورامایی که در خودروهای هم کلاس آن یافت نمیشود، نیز دارد. دیگر ویژگی خاصی که معمولا با محصولات کیا عرضه ميشود، گارانتی طولانی مدت است.
البته نقایصی نیز در آپتیما وجود دارد از جمله ارتفاع کوتاه سقف که ميتواند برای برخی از سرنشینان مشکلساز باشد. بعلاوه اینکه در مجموع فضای داخل کابین نسبت به خودروهایی مانند هوندا آکورد، فولکس واگن پاسات کمتر است.
طراحی خارجی
نسل جدید کیا آپتیما در چهار تیپ عرضه ميشود: تیپهاي LX,EX,SX,SX Limited. البته نوع هیبریدی آن تنها در یک تیپ عرضه ميشود. تیپ LX بطور استاندارد با چرخهای 16 اینچی، مه شکنهاي جلو، تجهیزات تماما برقی، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سیستم تهویه، صندلی قابل تنظیم، فرمان هیدرولیک تلسکوپی، اتصال بلوتوث و سیستم صوتی با 6 بلندگو و سی دی خوان، رادیو ماهوارهاي و همچنین رابطهاي آیپاد و یو اس بی برخوردار است.
تیپ EX شامل چرخهای 17 اینچی، استارت بدون کلید، سیستم کنترل تهویه دو منطقهای، دریچههاي هوا در عقب، روکش چرم صندلیها و فرمان و تودوزی تمیز تر و زیرپاییهاي بهتر ميشود. تیپ SX علاوه بر موارد فوق موتور توربوشارژ، چرخهای 18 اینچی، سیستم تعلیق اسپرتی، عناصر طراحی داخلی و خارجی منحصر به فرد، چراغهاي زنون با قابلیت تغییر جهت خودکار، دسته دنده روی فرمان، روکش چرمی و نشانگرهای تمیزتر ميشود.
در هر تیپ قابلیت نصب یک بسته فناوری که شامل سیستم ناوبری، رابط کاربر لمسی، دوربین دید عقب و رادیو HD ميشود. تیپ LX سیستم کنترل هوای دو منطقهاي و سیستم صوتی هشت بلندگو از نوع اینفینیتی نیز دارد. همچنین در تیپهاي EX , SX بسته تورینگ که شامل سقف پانورامایی، آینه بغلهاي برقی، دوربین دید عقب و رادیو HD، صندلیهاي سرنشینان با قابلیت تنظیم در چهار جهت، گرم کنهاي فرمان، فرمان صوتی تلفن همراه و رابط سیستم صوتی و تصویری ميشود نیز عرضه ميشود.
در تیپ SX Limited تمامی امکانات و تجهیزات فوقالذکر به استثنا فرمان صوتی تلفن همراه بطور استاندارد وجود دارند. دیگر مواردی که در این تیپ بطور استاندارد نصب شدهاند شامل چرخهای کرومی 18 اینچی، کالیپرهای قرمز رنگ ترمز، تزئینات کرومی روی بدنه، چراغ جلوهای الاي دی فعال در روز، ترمز دستی الکترونیکی، جعبه کمکهاي اولیه و روکشهایی با چرم عالی ميشود. آپتیما هیبریدی از لحاظ تجهیزات تقریبا هم سان تیپ EX است، اما بسته راحتی آن کامل نیست و شامل چرخهای آلیاژی 16 اینچی، استارت بدون کلید، دوربین دید عقب و روکش پارچهاي ميشود. بسته راحتی هیبریدی صندلیهاي راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت و فرمان صوتی فرمان ميشود.
قوای محرکه و عملکرد
کلیه تیپهاي آپتیما دیفرانسیل جلو هستند. تیپهاي LX, EX با یک موتور 4/2 لیتری چهار سیلندر که 200 اسب بخار قدرت تولید ميکند و 252 نیوتن متر گشتاور دارد، عرضه ميشوند. در امریکا این موتور از لحاظ سطح آلایندگی در سطح آلایندگی بسیار کم قرار ميگیرد. جعبه دنده شش سرعته بطور استاندارد در تیپ LX عرضه ميشود و نوع خودکار آن بصورت آپشن ارائه ميشود. در تیپ EX جعبه دنده شش سرعته خودکار بطور استاندارد نصب شده است.
در آزمونهاي انجام شده آپتیما EX شتاب صفر تا 100 معادل 9/8ثانیه دارد که در کلاس این خودرو رقم نسبتا مناسبی است. مصرف سوخت این خودرو بطور تخمینی 24 مایل در هر گالن در شهر، 35 مایل در گالن در خارج شهر و 28 مایل در گالن بطور ترکیبی است- البته بدون در نظر گرفتن نوع جعبه دنده. تیپ SX از موتوری 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر که 274 اسب بخار قدرت و 364 نیوتن متر گشتاور تولید ميکند، برخوردار است. در این تیپ جعبه دنده شش سرعته خودکار بطور استاندارد وجود دارد و در آزمونهاي انجام شده این قوای محرکه شتاب صفر تا 100 معادل 5/6 ثانیه را نشان داد. مصرف سوخت این موتور در شهر، خارج شهر و بطور ترکیبی به ترتیب معادل 22، 34 و 26 مایل در گالن است.
نوع هیبریدی نسل جدید آپتیما مانند تیپهاي LX, EX از یک قوای محرکه 4/2 لیتری چهار سیلندر در کنار یک موتور الکتریکی با جعبه دنده خودکار شش سرعته برخوردار است. قدرت ترکیبی این دو قوای محرکه به 206 اسب بخار و گشتاور به 264 نیوتن متر ميرسد. شتاب صفر تا 100 آن نیز 4/8 ثانیه است که رقم قابل توجهی برای یک خودروی هیبریدی محسوب ميشود. مصرف سوخت شهری، خارج شهر و ترکیبی آن در آزمونهاي استاندارد انجام شده به ترتیب 35، 40 و 37 مایل در گالن است. البته گزارش شده است که در عمل مدل هیبریدی نمیتواند دقیقا به این ارقام دست یابد.
ایمنی
ویژگیهاي ایمنی آپتیما جدید شامل ترمزهای ضدقفل روی چهارچرخ، سیستم کنترل کشش و ثبات خودرو، کیسههاي هوای جانبی، کیسههاي هوای سقفی و سیستم کمکی در سربالاییها ميشود. دوربین دید عقب بصورت آپشن روی آن قابل نصب است.
در آزمونهاي انجام شده آپتیما EX از سرعت 100 کیلومتر مسافتی معادل 36 متر را برای توقف پیمود، که رقم نسبتا مناسبی در این کلاس از خودرو محسوب ميشود. تیپهاي SX و هیبریدی کمی مسافت بیشتری را پیمودند اما باز ارقام بدست آمده توسط این دو تیپ نیز قابل قبول بود.
در آزمون ایمنی اروپا آپتیما پنج ستاره ایمنی را کسب کرد که نشان ميدهد که در تصادفات از جلو و جانبی ایمن بوده و سقف آن مستحکم است.
سواری و فرمانپذیری
سواری با آپتیما 2013 به گونهاي است که علاوه بر ایمنی و راحتی شما را از محیطی که در آن رانندگی ميکنید مجزا نمیکند. تجربه رانندگی با این خودرو در مجموع مطلوب است، البته نقایصی مانند فرمان خشک آن که تلاش نسبتا زیادی از شما برای چرخاندن ميخواهد نیز در آن وجود دارد. تیپ SX تیپ اسپرتی آپتیما محسوب ميشود و رانندگی با آن لذت بخشتر است، با وجودی که ممکن است کمی سفت و خشن به نظر رسد. هر دو موتور چهار سیلندر این خودرو فوقالعاده هستند و در کنار جعبه دندهاي سریع و نرم عملکرد مطلوبی از خودرو ارائه ميدهند. البته نوع هیبریدی آن عملکرد چندان جالبی ندارد؛ بویژه در ترافیک شهری که نیاز به تعویض دنده مکرر است، سیستم خودکار آن در انتخاب دنده دچار مشکل است. بعلاوه اینکه سیستم بازیابی انرژی ترمز آن نیز عملکرد چندان مطلوبی ندارد.
طراحی داخلی و امکانات
با نگاه اول به داخل اتاق آپتیما ظاهری بسیار جذاب را مشاهده ميکنید. در حالیکه غالب خودروهای این شرکت معمولا طرح ساده و ملایم دارند، آپتیما روحی اروپایی و کمی جذابتر دارد. دلیل آن شاید این باشد که رئیس تیم طراحی کیا پیش از این در آئودی کار ميکرده است. در حالیکه طراحی داخلی کیا مانند خودروهای آئودی چندان مجلل نیست، اما داخل کابین این خودرو کاملا از موادی نرم کار شده و پلاستیکهاي سخت با روکش پارچهاي نرم پوشانده شدهاند.
سیستم رابط کاربری الکترونیکی کیا موسوم به یو وو(Uvo) در کلیه تیپها به استثنا تیپ LX موجود است. مانند سیستم سینک فورد که توسط مایکروسافت پشتیبانی ميشود، این سیستم از طریق فرمان صوتی تلفن همراه، سیستم صوتی و همچنین سیستم ناوبری خودرو را کنترل ميکند. در آزمونهاي انجام شده این سیستم بسیار خوب و بدون نقص کار ميکند.
فضای داخل کابین آپتیما به نسبت بزرگ و جادار است و صندلیهاي آن راحت و نرم هستند؛ بطور خاص مقدار قابل توجهی فضا در جلوی پای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد. فضای بالای سر سرنشینان شاید کمی تنگ به نظر رسد که البته دلیل آن طراحی کوپه مانند اما زیبای این مدل است. البته افراد قد بلند ميتوانند سقف پانورامایی برای آن سفارش دهند که فضای بالای سر را به میزان قابل توجهی افزایش ميدهد. فضای 4/0 مترمکعبی صندوق عقب این خودرو نیز در این کلاس رقم چندان قابل توجهی محسوب نمی شود.